«بیبی آندرشون» که در ۱۳ فیلم بلند سینمایی سابقه همکاری با «اینگمار برگمن» کارگردان پرآوازه سینمای جهان را داشت در سن ۸۳ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، این بازیگر تحسینشده سوئدی که در فیلمهای کلاسیکی چون «توت فرنگیهای وحشی»، «مهر هفتم» و «پرسونا» از ساختههای «اینگمار برگمن» بازی کرده بود، سابقه بازی در تئاتر و تلویزیون را نیز داشت اما به سبب نقش آفرینی در فیلمهای «برگمن» به شهرت دست یافت.
«برگمن» زمانی که مشغول کارگردانی یک کلیپ تبلیغاتی در سال ۱۹۵۱ بود، «بیبی آندرشون» را به عنوان یک استعداد کشف کرد و چهار سال بعد برای اولین بار در یک تک صحنه در فیلم «لبخندهای یک شب تابستانی» از وی استفاده کرد و در مجموع از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ میلادی در ۱۳ فیلم از این کارگردان سرشناس مقابل دوربین رفت.
«آندرشون» همچنین در سال ۱۹۶۶ در فیلم «دوئل در دیابلو» به کارگردانی «رالف نلسون» در کنار «جیمز گارنر» و «سیدنی پوآتیه» بازی کرد، در سال ۱۹۹۷ در فیلم «هرگز به تو قول باغ گل رُز ندادم» مقابل دوربین رفت و در سال ۱۹۷۸ نیز در فیلم «دشمن مردم» در نقش همسر «استیو مککوئین» در فیلمی بر اساس اقتباس «آرتور میلر» از نمایشنامه «هنریک ایبسن» بازی کرد.
وی سابقه بازی در فیلم «نامه کرملین» (۱۹۷۰) به کارگردانی «جان هیوستون» و «کوئین تت» (۱۹۷۹) ساخته «رابرت آلتمن» را نیز در کارنامه دارد.
«بیبی اندرشون» در سال ۱۹۵۸ برای بازی در فیلم «آستانه زندگی» ساخته «اینگمار برگمن» برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره کن شد و در سال ۱۹۶۳ نیز جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم برلین را برای بازی در فیلم «معشوقه» به خانه برد و در آمریکا نیز دو جایزه انجمن ملی منتقدان فیلم را برای بازی در فیلمهای «پرسونا» و «صحنهای از یک ازدواج» از ساختههای «برگمن» کسب کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





