
کاوه سجادی حسینی همزمان اکران فیلم خود در گروه «هنروتجربه» از ضعف تبلیغات و اطلاعرسانی نسبت به این گروه سینمایی انتقاد کرد.
به گزارش سینماسینما، کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما درباره شرایط اکران فیلمهای خاص در گروه سینمایی «هنروتجربه» گفت: هرچند سالهاست که گروه «هنر و تجربه» فعالیت خود را آغاز کرده و بستری برای نمایش بسیاری از فیلمهای هنری و تجربی ایجاد کرده است، اما متاسفانه این فعالیت تنها در حوزه اکران محدود مانده و هیچ تبلیغات و فعالیتی برای معرفی این آثار به مخاطب ندارد، حتی اطلاع رسانی در این زمینه در حوزه رسانه هم بسیار کم رنگ شده است، انگار تنها قرار است فیلمها در این گروه اکران شوند و تمام شود.
وی با اشاره به اینکه میتوان گفت آن حرکتی که از گروه «هنر و تجربه» که همان آگاهی و اندیشه در سینما بود دیگر دیده نمیشود، توضیح داد: در حال حاضر فیلمهای بسیار خوبی در «هنر و تجربه» اکران است اما کسی از آن چندان خبر ندارد، حتی من تا زمانی که فیلمم در این گروه اکران نشده بود نمیدانستم که چه فیلمهایی در این گروه در حال اکران است. این مساله من به عنوان مخاطب یا سینماگر نیست که چرا نمیدانستم چه فیلمهایی در حال اکران است، بلکه مساله اصلی این است که اطلاع رسانی دقیق در این زمینه نمیشود، چرا به عنوان یک مخاطب از اکران های گیشه خبر دارم اما نمیدانم برنامه اکران «هنر و تجربه» چیست.
این کارگردان تاکید کرد: معتقدم این گروه حداقل کاری که میتواند انجام دهد این است که برنامهای برای تبلیغ فیلمها در این گروه داشته باشد تا مخاطب با آن آشنا شود. این درحالی است که معمولاً فیلمسازانی که آثارشان در «هنر و تجربه» نمایش داده میشود، با استفاده از روابط خود، اخبار اکران فیلمهای خود را به رسانههای مختلف میدهند. در واقع میتوان گفت اکرانهای «هنر و تجربه» به نوعی اکران برای ساکت کردن فیلمساز است، فیلم را بدون هیچ تبلیغ و اطلاع رسانی اکران میکنند بعد هم مثلاً میگویند دیدید فیلم بیشتر از ۲۰ میلیون تومان فروش ندارد؟ خب معلوم است که در چنین شرایطی فیلم فروش چندانی ندارد. به عنوان مثال در اکران افتتاحیه «بی سر» افراد بسیاری حضور داشتند که مخاطبان سینمای هنری نیز نبودند اما با فیلم به خوبی ارتباط برقرار کرده و میگفتند چرا این فیلم در اکران عادی قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: من درباره اکران «بی سر» در «هنر و تجربه» صحبت نمیکنم حتی از نمایش این فیلم در این گروه خوشحالم، اما مساله من مخاطبی است که از اکران فیلمها در این گروه باخبر نمیشوند. زمانی که تبلیغ و اطلاع رسانی درستی نباشد، در هر سانس تعداد کمی مخاطب حضور پیدا میکند که این خود به ضرر سینما هم هست، حتی چیدمان فیلمها برای اکران در سینماها هم مناسب نیست و سانسها چندان با زمان مخاطب نمیخواند، میتوان گفت برای دیدن این فیلمها در سانسهای مختلف مخاطب باید کاملاً بیکار باشد تا بتواند زمان خود را با سانسهای مورد نظر یکی کند. در واقع چنین شکل اکرانی میتواند تنها برای قشر دانشجو جالب باشد، اما برای دیگر مخاطبان چنین سانسهایی اشتباه است.
کارگردان فیلم «بوفالو» با بیان اینکه درست است که سینمای «هنر و تجربه» زحمات بسیاری کشیده است، اما نباید فراموش کرد که فیلمهای بسیار مهمی در سینمای ایران، در این گروه نمایش داده میشود، فیلمهایی مانند «تومان» یا «دشت خاموش» فیلمهای بسیار مهمی هستند که باید به خوبی دیده شوند، توضیح داد: تاکید میکنم «هنر و تجربه» فرصت بسیار خوبی برای اکران بسیاری از فیلمها در سینمای ایران است، اما سیستم اکران در آن غلط است. چرا «هنر و تجربه» این روزها از سوی نهادهای مختلف مانند گذشته حمایت نمیشود. در چنین شرایطی زمانی که هیچ حمایت و تبلیغی از «هنر و تجربه» نمیشود، حداقل باید سیستم اکران فیلمهای این گروه تغییر کند تا مخاطب بتواند از این فیلمها استقبال کند.
سجادی حسینی در پایان گفت: هرچند سازمان سینمایی برای حمایت از گیشه، راهکاری مختلفی را ارائه کرده اما متاسفانه این حمایتها شامل سینمای «هنر و تجربه» نمیشود. این درحالی است که در شرایط کنونی فیلمهایی که در این گروه نمایش داده میشود، بیش از هرچیز نیاز به حمایت دارند، این فیلمها معمولاً با بودجه کم ساخته میشود و حمایتهایی که از فیلمهای گیشه میشود، میتواند برای گروه «هنر و تجربه» نیز بسیار تاثیرگذار باشد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «لاله کبود»؛ دوستی با رنگ و فرم
- «زنانی که با گرگها دویدهاند» نقد و بررسی میشود
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- اکران «اتاق فرار» در ۱۱ شهر
- اکران بسته فیلم کوتاه ژانر وحشت در گروه سینمایی هنروتجربه از ۱۲ مهر
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- تقدیر جشنواره جهانی دانشجو از فیلم «پسر انسان»
- «مهاجران» در سه کشور اکران میشود
- پوستر فیلم «پسر انسان» رونمایی شد/ اکران در گروه سینمایی هنرو تجربه
- اکران «قطع فوری» از ششم اردیبهشت در هنروتجربه
- «دوار» به هنر و تجربه میآید/ داستان یک موزیسین عاشق فراموشکار
- کارگردان فیلم مطرح کرد: اهدای بخشی از عواید بلیت فروشی فیلم «ایمو» به زلزلهزدگان شهر خوی
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- اکران آنلاین مستند «رنج زیر پوست» در گروه سینمایی هنر و تجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





