دبیر جشنواره سینما حقیقت با بیان اینکه امسال ۲۵ فیلمساز از حضور در این رویداد انصراف دادند، گفت: نیاز به شفافسازی میبینم که بگویم از میان این تعداد پنج فیلم مشکل حقوقی داشتند، هشت فیلم به دلیل فنی از جشنواره کنار رفتند و ۹ تهیهکننده تمایلی به شرکت مستندشان در جشنواره «سینماحقیقت» نداشتند. باید بگویم که سه فیلم نیز در اعتراض به شرایط کنونی جامعه و ناآرامیها از حضور در این دوره انصراف دادند. ۱۶ فیلم بلند، ۱۵ فیلم نیمه بلند و ۲۰ اثر کوتاه برای رقابت نهایی انتخاب شدند و همچنین ۱۲ فیلم در بخش شهید آوینی و ۹ فیلم خارج از مسابقه خواهیم داشت.
به گزارش سینماسینما، محمد حمیدیمقدم در ابتدای نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، که امروز ۱۷ آذر ماه برگزار شد، ضمن خیرمقدم به حاضرین و تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) در گزارشی درباره جشنواره شانزدهم «سینماحقیقت» گفت: ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ فراخوان ارسال اثر به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» منتشر شد و تا ۱۵ شهریور مهلت پایان آثار بود. مهلت دریافت اثر باتوجه به درخواست مستندسازان تا پایان شهریورماه ادامه یافت و در نهایت ۶۱۴ اثر ثبتنام و ۵۸۷ فیلم به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شد.
او افزود: در واقع از میان آثار تحویل داده شده به دبیرخانه ۷۶ مستند به دلایلی از جمله پخش شدن از شبکههای تلویزیون، شرکت در ادوار قبلی یا حضور در جشنوارههای دیگر شرایط حضور در رقابت شانزدهمین دوره را نداشتند و از گردونه خارج شدند.
دبیر جشنواره «سینماحقیقت» در ادامه بیان کرد: در بخش شهید آوینی، ۱۲ مستند به این دلیل که در پانزدهمین دوره، فرم شرکت در جشنواره را پر کرده بودند، کنار گذاشته شدند. البته در این بخش شرکت در جشنوارههای دیگر یا پخش از شبکههای تلویزیونی در نظر گرفته نمیشود.
دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: از میان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره شانزدهم، در بخش مستندهای بلند ۱۰۱ فیلم، مستندهای نیمهبلند ۱۲۶ فیلم و بخش کوتاه ۲۷۴ مستند واجد شرایط بررسی شناخته شدند. مجموع آثاری که بخت بررسی شدن برای حضور در این دوره را داشتند ۵۱۱ مستند است و از میان این آثار ۱۸۸ مستند متقاضی حضور در بخش شهید آوینی بودند.
انصراف ۲۵ فیلمساز از حضور در سینما حقیقت به چند دلیل
او ادامه داد: هر سال بعد از مراحل اولیه ثبتنام آثار و تحویل اولین نسخه فیلمها، با توجه به شرایط مختلف (از جمله مسائل فنی، دلایل حقوقی و حقیقی مرتبط با فیلم و صاحبان اثر) گروهی از حضور در جشنواره انصراف داده یا فیلمشان در موعد مقرر به دبیرخانه تحویل داده نمیشود. امسال ۲۵ فیلمساز از حضور در شانزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» انصراف دادند.
حمیدی مقدم تاکید کرد: نیاز به شفافسازی میبینم که بگویم از میان این تعداد پنج فیلم مشکل حقوقی داشتند، هشت فیلم به دلیل فنی از جشنواره کنار رفتند و ۹ تهیهکننده تمایلی به شرکت مستندشان در جشنواره «سینماحقیقت» نداشتند. باید بگویم که سه فیلم نیز در اعتراض به شرایط کنونی جامعه و ناآرامیها از حضور در این دوره انصراف دادند. ۱۶ فیلم بلند، ۱۵ فیلم نیمه بلند و ۲۰ اثر کوتاه برای رقابت نهایی انتخاب شدند و همچنین ۱۲ فیلم در بخش شهید آوینی و ۹ فیلم خارج از مسابقه خواهیم داشت.
دبیر جشنواره سینماحقیقت بیان کرد: تعداد آثار مستند رسیده به دبیرخانه جشنواره که حائز شرایط شرکت در مسابقه هم بودند، در این دوره ۱۶ درصد افزایش داشته است اما حضور فیلمسازان زن در این دوره با کاهش ۱۵ درصدی روبهرو شده است. تعداد متقاضیان حضور در بخش شهید آوینی نیز ۱۷ درصد رشد داشت.
۲۸ فیلم از ۱۶ استان در این دوره حاضر هستند
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره بخش بینالملل شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: کل آثار متقاضی در بخش بینالملل از ۹۵ کشور، ۱۳۴۸ اثر است که از این تعداد ۲۶۰ فیلم در بخش بلند و ۱۹۵ اثر نیمهبلند، ۸۹۳ مستند در بخش کوتاه ثبتنام کردهاند. نهایتا به انتخابی رسید که در ادامه درباره آن میگویم.
وی در ادامه با اشاره به تمرکز و توجه مرکز گسترش به استانها و کشف استعداد در این نقاط گفت: خوشبختانه روند تولید و نگاه به جشنواره که در استانها شاهدیم و ۲۸ فیلم از ۱۶ استان در این دوره حاضر هستند که این اتفاق بزرگی در جشنواره امسال است. در کنار فیلمسازانی که در بخش مسابقه حضور دارند، ما برای اولین بار در این دوره مجموع ۱۴۰ فیلمساز را به جشنواره دعوت کردیم تا در جریان این رویداد حضور داشته باشند. این اتفاق در کنار اقدامات انجام شده میتواند باعث بالا رفتن کیفیت تولیدات استانها شود.
حمیدی مقدم گفت: همچنان از میان ۵۱۸ فیلم بخش عمده مستندهای ما موضوعات اجتماعی و شهری هستند که ۲۷ درصد کل آثار را تشکیل دادند. همچنین ۱۹ درصد کل آثار ارائه شده دفاع مقدسی هستند. مستندهای پرتره ۱۴ درصد و مستندهای محیط زیست و حیات وحش هم ۱۰ درصد آثار را تشکیل دادهاند.
این مدیر سینمایی افزود: فکر میکنم امسال آثار خوبی در زمینه حیات وحش داریم. ۱۰ درصد میراث فرهنگی، ۸ درصد دینی- آیینی، ۶ درصد ورزشی، ۶ درصد سیاسی و ۱ درصد مستندها با موضوعات متفرقه هستند.
او ادامه داد: بیشتر سهم تولید با معاونتهای سینمایی و فرهنگی وزارت ارشاد است و همچنین ما برای همگرایی نشستی دو روزه با معاونتهای سینمایی انجام دادیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات هنرمندان شهرستانی را نیز مرتفع سازیم.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره کارگاهها و نشستهای این دوره توضیح داد: مستندسازی تک نفره، طراحی ساختار در مستند بحران، نوشتار متن مستند، تکنیکهای مصاحبه در مستند، مستندهای ترکیبی تعدادی از عناوین کارگاههای این دوره هستند که باتوجه به ضعفی که در سینمای مستند داشتیم، انتخاب شده است. همچنین در نشستهای بینالمللی جشنواره نیز برنامهریزی خوبی صورت گرفته است. به عنوان مثال در این دوره یک موضوع مشترک برای همه شرکتکنندگان داریم تحت این مسئله که آیا باید نسبت جشنواره «سینماحقیقت» با آوینی ادامه پیدا کند یا تبدیل به جشنوارهای جدا شود. همه این موضوعات در جشنواره مطرح میشود.
در ادامه این نشست خبری، دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: بخشی از مدیران روابطعمومی برای ارتباط با مستندسازان دعوت شدند تا با مستندسازان گفتگو کرده و جریان مستندسازی ما وارد طرحی ملی شود. ما در این جشنواره نشست تخصصی روایتها و نشست تخصصی مستندسازان با نگاهی جهانی را داریم. مستندهای سیاسی ما و ریسک بالای مستندساز برای خطرپذیری نیز نیاز به نشستی تخصصی داشت که با مهمانان داخلی برگزار میشود.
چرا پردیس ملت خانه جشنواره شد؟
حمیدی مقدم درباره محل برگزاری این دوره از جشنواره گفت: مجموعه سینمایی «ملت» خانه جشنواره امسال است. دورههایگذشته در چارسو برگزار میشد اما امسال چون ظرفیت مهمانها بیشتر شده و برای راحتی بیشتر مهمانان و استفاده از اکران دوم، پردیس سینمایی ملت انتخاب شده است و همچنین به دلیل تداخل احتمالی با مسابقات فوتبال جام جهانی، جشنواره امسال را از هفت روز به پنج روز تقلیل دادیم.
چه کسانی مهمانان خارجی سینما حقیقت هستند؟
این مدیر در بخش دیگری از این نشست درباره حضور شرکتکنندگان خارجی در این دوره گفت: ۱۱ مهمان بینالمللی داریم و تعداد زیادی فیلمساز هم متقاضی بودند که باتوجه به هزینهای که برای مهمانهای خارجی وجود دارد، رایزنیهایی در حال انجام است اما در بخش حضور اساتید کارگاهها و داورها در حال برنامهریزی خوبی هستیم و اتفاق خوبی در جریان است.
او در پاسخ به سوالی درباره اسامی مهمانهای خارجی گفت: اسامی کامل به زودی اعلام میشود اما در هیات داوران رییس دانشگاه معتبر روسیهای را داریم که از معتبرترین مدارس سینمایی جهان است.
دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در پاسخ به این سوال که موضوع مستندهای این دوره ناآرامیهای اخیر ایران را در بر گرفته است یا نه گفت: ۶ درصد کل آثار متقاضی حضور در جشنواره شدند و درصد آثار منتخب شاید کمتر باشد. در این دوره از جشنواره مستندهای سیاسی اکران میشوند اما فراخوان جشنواره ما اول مهر ۱۴۰۱ به اتمام رسیده است و در حوزه مسائل اخیر فیلمی نداشتهایم. اگر در این مورد فیلمی ساخته شود احتمالا در دوره بعدی «سینماحقیقت» اکران شود.
درهای جشنواره سینما حقیقت به روی تمام صنوف و انجمنها باز است
او درباره تحریم انجمن منتقدان گفت: فعالیت انجمن منتقدان مربوط به خود میشود و هر صنفی فعالیتهای خودش را پیش میبرد اما درهای جشنواره «سینماحقیقت» به روی تمامی صنوف و انجمنها باز است. باید بگویم که «سینماحقیقت» فعالیت خودش را دارد و این جشنواره در حوزه متنی، نقد و انتشار کار خود را انجام میدهد. تحریم این رویداد نیز، قاعدهای صنفی است که فکر میکنم فعالیتی خارج از صنف است چون انجمنها باید از برگزاری هرگونه رویداد فرهنگی استقبال کنند تا موجب انسداد فرهنگی نشوند. این روزها فعالیتها بسیار متکثر شده و هرکسی در بخشی فعالیت میکند.
این مدیر سینمایی ادامه داد: فعالیتهای صنفی قابل احترام هستند اما فراموش نکنیم که نویسندگان و منتقدان آزاد، هنوز در جشنواره حضور دارند و هر کسی قابلیت انتخاب دارد.
حمیدی مقدم در ادامه این برنامه درباره تحریمی که از سوی برخی مستندسازان صورت گرفته بیان کرد: از سال ۹۸ که به مرکز گسترش آمدم، ارتباطات نزدیکی با صنوف داشتم و این کتمان شدنی نیست. درواقع اولین حضور صنفی از سال ۹۸ که من دبیر سیزدهمین دوره جشنواره شدم، آغاز شد. زیرا من به حضور صنفی اعتقاد داشته و دارم و میدانم که این اتفاق منتج به پیشرفت و اتفاقات خوب در این حوزه میشود.
او افزود: شاید برخی فعالین حاضر در تحریم امسال در سه سال گذشته در جشنواره فعال بودند تا صنف را قوی کنند. به طوری که در دوره چهاردهم، توانستیم از پس کرونا بربیاییم و جشنواره را برگزار کنیم. این حرفها همیشه شنیده شده ولی ما با هم حرف زدیم و تعامل کردیم. امسال نیز در اوایل شهریورماه جلسهای با نمایندگان صنوف از جمله تهیهکنندگان و کارگردانان سینمای مستند داشتیم و نشست سیاستگذاری خود را با حضور این دو صنف برگزار کردیم اما متاسفانه اتفاقی در صنف افتاد که در تعامل انسداد ایجاد کرد. این در حالیست که ما تا آخرین لحظه تعامل را در دستور کار خود قرار دادیم.
فرهنگ تحریم شدنی نیست
دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در ادامه عنوان کرد: حقیقت انکار شدنی نیست و «سینماحقیقت» را نمیتوان انکار کرد. فرهنگ تحریم شدنی نیست. مگر میشود فیلم دیدن را تحریم کرد؟ این جشنواره تبدیل به نهال تنومندی شده و برخوردی این چنین با آن درست نیست.
حمیدی مقدم ادامه داد: بسیاری از دوستان تحریمکننده به می ۱۹۸۸ و حرکت گدار اشاره میکنند اما میدانیم بعد از آن چه اتفاقی افتاد. جشنواره جای تعامل، حرف زدن و نقد کردن است اما اینکه درهای گفتگو را ببندیم، درست نیست. ما همچنان به صنف معتقدیم و البته نظرها در صنف متفاوت است. چرا که هر کدام از این انجمنها ۳۰۰ عضو دارد.
او در بخش دیگری از صحبتهای خود از اتفاقی ویژه در بحث مخاطبان جشنواره این دوره خبر داد و گفت: توده مخاطب اصلی در جشنواره «سینماحقیقت» موضوع مهمی است و اتفاقا امسال شاهد اتفاق ویژهای برای افزایش مخاطبان جشنواره میشویم که البته سنگ بنای آن از سال ۹۸ گذاشته شده است. اگر برای بسیاری جشنواره «ایدفا» قبله است، باید بدانیم که این جشنواره حدود ۵۰ هزار بلیت میفروشد. بنابراین فیلم باید توسط توده مردم دیده شود و ما باید برای این موضوع تلاش کنیم.
حمیدی مقدم در ادامه گفت: با احترام به همه نظرها که نمیخواهند به جشنواره ما بیایند، به آنها گفتیم که تا آخرین لحظه تعامل میکنیم. حتی در بخش جوایز که سند آنها موجود است، ما با اعضای صنف جلسه گذاشتیم. ما میخواستیم تعدادی از جوایز را به نفع بینالمللی شدن جشنواره حذف کنیم اما از همان ابتدا همین دوستان موثر در تحریم مخالفت کردند و ما با آنها برای این موضوع جلسه گذاشتیم. نظر من را پذیرفتند اما نظرشان این بود که فعلا جشنواره آماده کم شدن جوایز نیست و ما یک قدم عقب آمدیم. این همان تعاملی است که در دستور کار ما بوده است.
امیدوارم دوستان مطالبه گر در جشنواره حضور پیدا کنند
او ادامه داد: در اتفاقات رخ داده مجددا به دو صنف پیشنهاد دادیم که درباره مسایل امروز جامعه حرف بزنیم که به سختی پروسه آن طی شد اما متاسفانه دوستان ما هیچ آیتمی را پیشنهاد ندادند. فکر میکنم بیشتر این موضوع تبلیغی است چون بیش از ۳۰ یا ۴۰ نفر از دوستان امضا کننده تا به حال به چارسو نیامدند و در خارج از کشور به سر میبرند. مطالبه لازمه سینماست و امیدوارم دوستانی که مطالبهگر هستند در جشنواره حضور پیدا کنند و اثر خود را ارایه دهند. ما ادامه صحبت آقای سهرابی درباره حمایت از ساخت آثار درباره اتفاقات اخیر را تکرار میکنیم و از مستندهایی که عادلانه به موضوع بپردازند حمایت میکنیم. جشنواره با احترام به همه، کار خود را انجام میدهد.
دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: بحث اصلی ما در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی موضوع مستند است. باید بگویم بله، ما برای کنترل امور خود اسامی آثار انتخاب شده را نگه داشته و منتشر نکردیم. چون در شرایط انحصار و دیکتاتوری و فشار امروز رسانهای خیلی از دلسوزان ظاهری سینمای مستند، فشار بسیاری بر مستندسازان میآوردند.
او ادامه داد: مطابق با استانداردهای جشنوارههای جهانی ما short list اعلام کردیم. زیرا خیلی وقتها باتوجه به موضوعات مختلفی، خیلی از آثار در لیست نهایی جابهجا میشوند. پس ما لیست اولیه نوشتیم و باید بگویم که این جشنواره به شکلی دموکراتیک و آزاد عمل کرد. همکاران من این امکان را به مستندسازان دادند که مختار باشند و در هر لحظه که نمیخواستند، فیلم خود را بیرون بکشند.
محمد حمیدی مقدم اظهار کرد: در نهایت تنها ۲۵ فیلم از میان ۵۸۳ فیلم انصراف دادند و فشاری که از جانب دیگران بر مستندسازان مبنی بر این که باید اثر خود را بیرون بکشند، میآید چیزی جز دیکتاتوری نیست. صنف باید دست عضو خود را برای شرکت کردن یا نکردن در رویدادهای سینمایی باز بگذارد.
او ادامه داد: دیر اعلام کردن اسامی برای مدیریت فضای جشنواره بود و خدا را شاکرم که به خوبی هم از عهده انجام این کار برآمدیم. جشنواره بر حرف خود محکم و استوار ایستاد و کسانی هم که به جشنواره احترام گذاشتتند با انتخاب خودشان آمده و حضور داشتند.
تحریم، زیبنده حرکت فرهنگی نیست
حمیدی مقدم درباره افرادی که این دوره از حضور در جشنواره «سینماحقیقت» امتناع کردند، گفت: من نام تحریم نمیگذارم زیرا چنین اسمی زیبنده حرکت فرهنگی نیست. ما فرهنگ را تحریم نمیکنیم. اسم چنین حرکتی را باید عدم تمایل و علاقهمندی گذاشت. فکر میکنم فشار این دوره بیش از سال ۸۸ هم نیست اما خوشبختانه جشنواره با تیم محکمی که داشت، از عهده همه پستی و بلندیها برآمده و به همه چالشها فائق آمد. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید به ارتقای فرهنگ کمک کند و پرچم جشنواره سرافراز خواهد ماند.
علاقهمندیم درباره ناآرامیهای اخیر مستندسازی شود
این مدیر سینمایی در ادامه درباره ساخت اثر مستند با موضوع ناآرامیهای اخیر کشور و حمایت مرکز گفت: ما خیلی علاقهمند هستیم تا درباره ناآرامیهای اخیر مستندسازی شود و درصورت داشتن نگاهی درست و جامع از ساخت چنین آثاری حمایت میکنیم. نقد مسائل اجتماعی و نگاه مطالبهگرانه باید در آثار مستند وجود داشته باشد و ساختن مستند درباره چنین موضوعاتی قبل از آن که این آثار درگیر مرور زمان شوند مهم است.
محمد حمیدی مقدم گفت: ما از سال ۹۸ بخش بلیتفروشی را شروع کردیم. آن هم مسیر جدیدی بود که همه از آن واهمه داشتند اما در دوره سیزدهم صد میلیون بلیت فروختیم. مستند ما باید بازار و مارکت داشته باشد و مخاطب باید به تماشای آن برود. امروزه مخاطبان مستند خود مستندسازان هستند و این روند باید گسترش پیدا کند. همچنین در این دوره از جشنواره برای حدود ۲۵۰۰ نفر کارت با هویت صادر شده است.
او ادامه داد: البته در این دوره برای فضای عمومی برنامهای نداشتهایم اما با توجه به شرایط، بلیتهای تک سانس روزانه تهیه خواهد شد.
اکران آنلاین مستندها قطع نمیشود
حمیدی مقدم در ادامه این نشست گفت: به درخواست موزه سینما و همکاری صورت گرفته از شب گذشته بخشی را به جشنواره اضافه کردیم، که مطابق آن، منتخب بخش بلند مسابقه ملی جشنواره در موزه سینما برای مخاطبان سینمای مستند بلیت فروشی و اکران شود. گسترش اکران سینمای مستند از اهداف جشنواره است و ما بنا داریم در دورههای آتی چند سالن مردمی به جشنواره اضافه کنیم تا مردم هم در زمان برگزاری بتوانند جشنواره را دنبال کنند. علاوه بر این موارد، ما امسال بخش آنلاین را نیز ادامه میدهیم و اکران آنلاین مستندها قطع نمیشود.
او درباره قیمت بلیت در جشنواره بیان کرد: برای قیمت بلیت در جشنواره کاهش هزینه داریم و برای طیفهای مختلف چون دانشجویان تخفیفهایی در نظر گرفته میشود. همچنین صحبتها و تعاملاتی با بخش دانشگاهی کشور صورت گرفته و متقاضیان بسیاری از دانشجویان میخواهند در جشنواره حاضر شوند و با مرکز تعامل داشته باشند. بنابراین بعد از اتمام جشنواره فیلمها میتوانند به گعدههای دانشجویی راه پیدا کنند و درباره آنها حرف زده شود.
این مدیر سینمایی در بخش دیگری از این نشست درباره نقدهای مطرح شده درباره دولتی بودن جشنواره و اینکه آیا امکان جدا شدن برچسب دولتی از این رویداد وجود دارد یا خیر، توضیح داد: جشنواره «سینماحقیقت» منهای ۲۰، ۳۰ روز گذشته، یکی از با تعاملترین رویدادهایی است که با موثرین و متفکرین جامعه در حال تعامل بوده و به زعم آنها به عنوان مهمترین جایگاه سینمای مستند شناخته میشود. شخصا کاملا به جریان دو طرفه با سینمای مستند معتقد هستم و ان شاالله پس از فروکش کردن این مسایل و تعامل با قدرت بیشتری ادامه پیدا میکند.
معتبرترین جشنوارههای دنیا دولتی هستند
وی افزود: معتبرترین جشنوارههای دنیا دولتی هستند. جشنواره فیلم توکیو کاملا با تاثیر مستقیم شهرداری برگزار میشود و جشنوارههای فرانسوی زیر نظر وزارت فرهنگ دولت هستند. در واقع به این دلیل است که بحث اصلی جشنواره هزینه و امکانات است و برای بخش خصوصی امکانپذیر نیست. آنچه که اکنون وجود دارد این است که جشنواره باید در تعامل و برگزاری خود گریدش را نشان دهد که در جشنواره «سینماحقیقت» اتفاق افتاده است. البته ما هم از جشنواره خصوصی که بتواند باشد و ادامه حیات دهد استقبال میکنیم. اتفاقا تنها بودن این جشنواره در سینمای مستند به آن آسیب هم زده است. چرا که تنها مأمن است. ما علاقهمندیم که بخشی از این بار سینمای مستند روی دوش خانه سینما و اصناف باشد اما میبینیم که بار از سوی اصناف نیز به ما منتقل میشود.
دلیل دعوت فیلمسازان شهرستانی کمبود مخاطب نیست
مدیرعامل مرکز گسترش همچنین درباره حضور فیلمسازان شهرستانی در جشنواره نیز گفت: ۲۸ فیلمساز شهرستانی به عنوان مهمان در جشنواره حضور دارند. دلیل دعوت آنها کمبود مخاطب نیست، بلکه ازدیاد مخاطب هم داریم. شخصا شب گذشته جلوی صدور کارت را گرفتم و به یکی از دانشگاههای معتبر گفتیم که تعدادی از دانشجویان را انتخاب و معرفی کنند.
وی افزود: برای اولین بار در مجموعه پردیس سینمایی «ملت» غرفههای ما آماده پذیرش طرح هستند؛ با این کار جشنواره را به تولید پیوند میزنیم. به این صورت اگر فیلمساز شهرستانی که نتوانسته مناسبات اداره را طی کند، میتواند طرح خود را در جشنواره ارایه دهد. همچنین در ادامه گعدههای شبانه ما با حضور مستندسازان ادامه پیدا میکند. علاوه بر این موارد باید بگویم کار سختی است ولی ما تلاش میکنیم استعدادها را رها نکنیم. به صورتی که بعد از اتمام جشنواره معاونت مستند ما برای رصد واقعی استعدادها به استانها سفر میکند و گروه کارشناسی مرکز بیواسطه به بررسی میپردازد و به این صورت سعی در گسترش تولید آثار با کیفیت میکنیم.
حمیدی مقدم درباره تبلیغات محیطی و تلویزیونی این دوره از جشنواره اظهار کرد: ما پیرو ادامه کار انجمن سینمای جوان، با آنها همفکری کرده و باید بگویم سلیم غفوری و محسن یزدی که از سیاستگذاران جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند، جزو اعضای سازمان سیاستگذاری «سینماحقیقت» نیز هستند.
این مدیر فرهنگی درباره پخش تلویزیونی جشنواره خاطرنشان کرد: ما پنج برنامه برای پخش از تلویزیون داریم؛ شبکه مستند برنامهای شبانه برای ایام برگزاری تدارک دیده است. شبکه چهار و پنج هم برنامههایی در این باره دارند. با شبکه افق نیز هماهنگیهایی صورت گرفته و با شبکههای یک، دو و سه نیز صحبتهایی شده است.
او ادامه داد: این رنگآمیزی متنوع از اقلیمها در جشنواره «سینماحقیقت»، فرصتی است که باید آن را مغتنم شمرد. اعتقاد دارم تنها نباید بر یک حوزه سینمایی برای مثال حوزه داستانی تمرکز کنیم. تمرکز ما باید بر همه بخشهای سینما باشد. با شهرداری و سازمان زیباییسازی نیز هماهنگیهای برای تبلیغات محیطی صورت گرفته است.
او درباره کاهش اهدای جوایز فنی در راستای جهانی شدن این رویداد گفت: باید بگویم که ما در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی طبق قولی که میدهیم، همه چیز سند دارد پس هیچگاه برخلاف وعدههای داده شده عمل نمیکنیم، تا امروز نیز به وعدههای خود عمل کردهایم. ما قول داده بودیم که قابلیت ارائه جوایز فنی را در جشنواره شانزدهم بررسی کرده و پس از آن تصمیم بگیریم.
حمیدی مقدم درباره برگزاری مراسمهای بزرگداشت در این دوره از جشنواره نیز مطرح کرد: یک مراسم نکوداشت برای زندهیاد نادر طالبزاده برگزار خواهد شد. ضمن این که یک مراسم بزرگداشت هم داریم که متناسب با هدف توجه به استانها در خارج از تهران و در شهر اصفهان خواهیم داشت و قرار است از سید محسن طباطباییپور پیشکسوت حوزه مستند در استان اصفهان تجلیل شود.
دبیر جشنواره سینما حقیقت در پایان گفت: به پیشنهاد محمد خزاعی که کار ریاست شورای سیاستگذاری را هم بر عهده دارد، قرار شد تا بخشی برای جوایز خارج از فهرست هم داشته باشیم، برای مثال حمایت برای اثر بعدی یا حتی اثری که تولید شده به خصوص در بخش خصوصی خواهیم داشت تا با توجه به نیاز بازار و ارائه فیلمها در حوزه، چرخش مالی اتفاق بیفتد و از دوستان بخش خصوصی حمایت شود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- ساخت مستند زندگی نویسنده و مترجم سرشناس
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «کشیم عاشق» به فرانسه میرود
- جشنواره آلمانی به «پر» جایزه داد
- «مذهب امروز» به «ققنوس» جایزه ویژه داد
- ۲۳۱۴ مستند خارجی به «سینماحقیقت» رسید/ حضور ۱۲۳ کشور
- «پیانو» بهترین انیمیشن استاپموشن جشنواره اسپانیایی شد
- دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای «پتتیک»
- «گلهای کاغذی» بهترین انیمیشن کازان شد/ جایزه بهترین بازیگر زن به سپیده ارمان رسید
- تمدید مهلت ارسال اثر به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران