سیروس مقدم در گفتگویی از «علی البدل»، انتظار برای دریافت مجوز ساخت نسخه سینمایی «پایتخت»، ماجراهای سری پنجم این سریال و همکاری با سازمان فرهنگی اوج سخن گفت.
به گزارش سینماسینما، سیروس مقدم نویسنده و کارگردان درباره قطعیت زمان پخش سریال «علی البدل» در نوروز بیان کرد: باور کنید خود من هم هنوز کاملا اطمینان ندارم که این سریال نوروز پخش می شود یا خیر.
او درباره اینکه چقدر ممکن است تردید درباره پخش سریال «علی البدل» به خاطر انتخابات ریاست جمهوری باشد، اظهار کرد: سریال «علی البدل» ربطی به انتخابات ندارد، به طور مثال اگر در سریالی کسی بد رانندگی کند و سال آینده ارتباطی با طرح ترافیک داشته باشد نباید این سریال را پخش کنند؟ سریال «علی البدل» فضای شیرین و مفرحی دارد و در عین حال قصه سطحی نیست و شاید بخواهند در زمان دیگری روی آنتن ببرند که مردم با فراغ بال آن را ببینند.
مقدم اضافه کرد: «علی البدل» مشکلی برای پخش ندارد. شورایی آن را تصویب کرده و همه متن ها و دیالوگ های آن خوانده شده است.
«هنگام بیداری» به دکور، دوخت لباس و اکسسوارهای زیاد نیاز دارد
این کارگردان درباره ۲ سریالی که سازمان اوج سفارش دهنده آن است، اظهار کرد: «پایتخت» سریالی تقریبا جا افتاده با بازیگرانی معین است و تا حدود زیادی حال هوای کار مشخص است چون این مجموعه سبقهای چندین ساله دارد اما سریال «هنگام بیداری» حداقل بازه ای چند ماهه برای تحقیق و نگارش و ساخت دکورهای زیادی نیاز دارد. این سریال به دوخت لباس و ساخت اکسسوارهای زیادی نیاز دارد و لوکیشن های آن در بوشهر، شیراز، قزوین و تهران است به همین دلیل در چند ماهی که مقدمات این کار فراهم می شود سریال «علی البدل» را میسازیم.
وی درباره همکاری با این سازمان و اینکه در کنار آن چه پیشنهادهایی از طرف سازمان اوج در فیلمنامه یا کلیت کار داشته است، توضیح داد: ما پیشنهاد خوب برای ساخت فیلم یا سریال را از طرف هر نهادی باشد میپذیریم اما اگر منظور سفارش خاصی است، تا الان چنین دخالتی نبوده است چون فکر می کنم این دوستان هم «پایتخت» را دوست دارند. ممکن است از بیرون از این سازمان به نظر برسد که تفکرات خاصی بر آنها حاکم است و یا در چرخه تولید ضوابط خاصی دارند ولی به دلیل اینکه همه آنها بدون استثنا سریال «پایتخت» را دوست دارند به نظرم انتخاب و تصمیم گیری درستی هم انجام می شود چون «پایتخت» باعث نزدیک شدن سازمان اوج به توده مردم می شود و از طرفی باعث می شود که موسسه بتواند اسم خود را در جامعه بیشتر بشنود.
امیدواریم مجوز سینمایی «پایتخت» هم به زودی به دستمان برسد
کارگردان «پایتخت» درباره اینکه چرا ابتدا نسخه سینمایی در این سازمان ساخته نشد، عنوان کرد: ابتدا قرار بود در سازمان اوج نسخه سینمایی «پایتخت» را بسازیم و بعد از آن سراغ سریال برویم ولی چون قرار شد سریال «پایتخت» به ماه مبارک رمضان برسد اولویت را روی همین کار گذاشتیم.
مقدم درباره مجوز سینمایی «پایتخت» و اینکه چرا هنوز آن را دریافت نکرده اند، تصریح کرد: مجوز سینمایی «پایتخت» دست سازمان صداوسیما امانت است که هنوز به ما نداده اند و امیدواریم همین روزها به دستمان برسد. اگر این مجوز را به ما بدهند بعد از سریال سراغ نسخه سینمایی می رویم. دلیل این را که چرا هنوز مجوز سینمایی ارایه نشده، نمی دانم اما شاید مدیران با خود فکر می کنند که اگر سیروس مقدم سراغ سینما برود دیگر به تلویزیون بازنگردد درحالیکه من متعلق به تلویزیون هستم و هروقت احساس نیاز بوده است آنتن سازمان را به خوبی پر کرده ام. شاید هم بیشترین نگرانی از هم صنف های خود من باشد که این سوال برایشان پیش می آید که «پایتخت» چه ویژگی ای دارد که باید به آن امتیاز سینمایی داده شود. به هر حال «پایتخت» متعلق به همه مردم و برندی شناخته شده است و منافع مالی و معنوی آن شامل حال تلویزیون هم می شود و اینگونه نیست که فقط تیم سازنده ذی نفع باشد. با این حال مشکلی وجود ندارد و به زودی مجوز سینمایی این اثر هم صادر می شود.
اهمیت وطن و درک درست از کنار هم بودن
کارگردان «چاردیواری» درباره قصه «پایتخت» و همچنین انتقاداتی که به فیلمنامه سری چهارم آن وارد می شد، بیان کرد: من پخش مجدد این سریال را از شبکه آی فیلم می بینم و با خود فکر می کنم اگر این سریال قصه نداشت پس مردم چه چیزی را دنبال می کنند. اتفاقا این مجموعه قصه داشت و من تعجب می کنم از انتقاداتی که به آن مطرح شد با این حال من گفته ام که «پایتخت» را تا زمانی می سازیم که ایده و سوژه خوب داشته باشد.
کارگردان «علی البدل» درباره خرده داستان های «پایتخت ۵» که قرار است از آتن در کشور یونان آغاز شود، گفت: ترکیب اصلی فیلمنامه «پایتخت ۵» این است که خانواده ای مجبور می شود به دلایلی سر از آتن دربیاورد و بعد ماجراهایی برایشان اتفاق می افتد که ما همبستگی و عشق و علاقه این خانواده را به یکدیگر می بینیم. همچنین در این مجموعه اهمیت وطن و درک درست از کنار هم بودن به مخاطب نشان داده می شود و فکر می کنم همین موارد است که برای سازمان اوج جذاب بوده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- نگاهی به کارنامه تلویزیونی فرامرز قریبیان؛ حضور در دهه هفتم
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- سیروس مقدم پاسخ میدهد؛ چرا سریال «جزیره» نیمه کاره ماند؟/ آیا فصل جدید سریال «پایتخت» ساخته می شود؟
- هزینه این شکستها را چه کسی حساب میکند؟/ سال ۱۴۰۰، سال ناکامی سریالهای شبکه نمایش خانگی
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- واکنش یک روزنامهنگار به صحنهای از سریال «جزیره»/ چرا اینقدر بیکیفیت و از سر سیری کار میکنید؟
- رئیس سازمان سینمایی اوج خبر داد/ سریال صدام ساخته خواهد شد/ پاسخ اوج به برخی حواشی پیرامون این سازمان
- حسام منظور در «جزیره» مقابل دوربین سیروس مقدم رفت
- هنگامه قاضیانی در سریال «جزیره» بازی میکند
- محمدرضا فروتن به «جزیره» سیروس مقدم پیوست/ آغاز تصویربرداری در کیش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





