فرهاد توحیدی درباره بهترین و تلخترین اتفاقاتی که در طول سالهای فعالیت خود در سینما تجربه کرده است، گفت: خوشترین اتفاق برایم بازگشایی خانه سینما بود و اتفاق تلخ بستن خانه سینما، چون اگر از زاویه صنفی بخواهم به ماجرا نگاه کنم باید بگویم که بسته شدن خانه سینما یک قضیه به شدت پیچیده بود.
به گزارش سینماسینما، در آستانه برگزاری سیوپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر، گفتوگوی کوتاهی با فرهاد توحیدی رئیس هیأت مدیره و سخنگوی پیشین خانه سینما داشت.
قرار است بزرگداشت این فیلمنامهنویس و رئیس سابق هیات مدیره خانه سینما در افتتاحیه این دوره از جشنواره برگزار شود.
فرهادی با اشاره به بستن و بازگشایی خانه سینما در عین حال مطرح کرد: البته شاید این دو موردی که اشاره کردم را بیشتر بتوانم به عنوان دو نقطه عطف به حساب آورم و واقعا تلخترین اتفاق شکافی بود که بین اصحاب سینما بوجود آمد و یک نوع دو دستگی حادث شد. در آن زمان متأسفانه شکاف تلخی بوجود آمد که نتیجه یارکشی دولت بیتدبیر، بر سر صنفسازی و نشان دادن درِ باغ سبز به عدهای بود تا از صف دوستان و متحدان خود خروج کنند.
زخم ها هنوز التیام پیدا نکرده است
این فیلمنامه نویس در پاسخ به اینکه آیا فکر میکند این دو دستگیها پس از بازگشایی خانه سینما به پایان رسیده است؟ اظهار کرد: به نظرم زخمها هنوز التیام پیدا نکرده و متأسفانه آن جریان هنوز ادامه دارد. ممکن است به ظاهر وفاقی صورت گرفته و تشکیلاتی شکل گرفته باشد و همه زیر یک چتر جمع شده باشند اما قضیه از اساس حل نشده و به نظرم مثل آتش زیر خاکستر میماند که این خود یک تهدید برای سینماست.
ارزیابی توحیدی از وضعیت خانه سینما
رئیس هیأت مدیره پیشین خانه سینما در ادامه در پاسخ به اینکه با توجه به تشریح این وضعیت، عملکرد هیأت مدیره فعلی خانه سینما را در دوران جدید چطور ارزیابی میکند بویژه آنکه خانه سینما در برخی اتفاقات حساس سینمایی سکوت اختیار کرده بود یا خیلی دیر واکنش نشان داد، گفت: شاید من اطلاعات کافی نسبت به اینکه هیأت مدیره یا به طور کلی خانه سینما چه رویکردی را اتخاذ کرده است، نداشته باشم. البته تصمیمات و واکنشها در یک دورهای قابل فهم و درک بود، یعنی شاید در سال دوم دولت موضوع قابل درک بود که یک دولتی آمده، به وعده خود عمل کرده بود و باید تعاملی صورت میگرفت. هر چند اگر به آخرین روزهای دولت گذشته هم دقت کنیم به یاد خواهیم آورد که آنها نیز این خواسته را داشتند(بازگشایی خانه سینما) و شاید کارگزاران دولت این کار را انجام نمیدادند، البته خود خانه سینما هم ترجیح میداد که با تعویض دولت این بازگشایی اتفاق بیفتد.
او ادامه داد: با این حال فکر میکنم اگر خانه سینما این تفکیک را قائل میشد و در جاهایی که پای کیان صنف وسط بود یا اتفاقات مهم سرنوشتساز رخ داده بود مثل عدول سازمان سینمایی از پروانههای نمایشی که خودش صادر کرده بود واکنش نشان میداد، شرایط میتوانست متفاوتتر باشد چون در آن موارد به هر حال یک نوع فشار خارج از سینما وارد میشد و رفتار دولت قابل فهم بود که تحت کانونهای فشار قرار دارد و شاید امکان مقابله هم وجود نداشت اما این صنف است که باید واکنش صنفی نشان دهد و حداقلاش این است که اعلام موضع کند.
او همچنین گفت: بنابراین شاید در این موارد از نگاه کسی که خارج از گود قرار دارد تعامل بیش از اندازهای صورت گرفته و حتی به بیعملی و انفعال تعبیر شود. این در حالی است که اطلاعات دیگری وجود دارد و میدانیم که دوستان در این جهت تلاش میکردند که زیرساختها را برای ثبت اصناف در وزارت کار دنبال کنند؛ کاری که بسیار پروسه پرزحمتی دارد و بخشی از همت هیأت مدیره صرف این موضوع شده که موانع را بردارد، در حالی که خیلی از اصناف دلیل این کار را در طول زمان فراموش کرده بودند و هنوز بخشی از اصناف مثل کانون کارگردانان نسبت به این موضوع گارد دارند و آن را نمیپسندند.
وی اضافه کرد: به این ترتیب میخواهم تأکید کنم این جریان بسیار پرزحمت بوده و از هیأت مدیره انرژی زیادی گرفته است، به همین دلیل شاید بخشی از آنچه گفته میشود معلول این قضیه باشد که اقدامات آنها بیرون از چارچوب هیأت مدیره انعکاسی ندارد اما هیأت مدیره میداند که با چه زحمتی این پروژه پیگیری میشود.
حوصله ام از دست خودم سررفته بود
فرهاد توحیدی که این روزها در حوزه تدریس، فیلمنامهنویسی و فعالیت محیط زیستی به عنوان یکی از زمینههای مورد علاقهاش مشغول است، در پاسخ به اینکه در چند سال گذشته به دلیل شرایط خانه سینما در ارتباط تنگاتنگی با رسانهها بود اما پس از بازگشایی این نهاد صنفی به نوعی دچار سکوت شده است، گفت: من در آن سالها خیلی حرف زده بودم و در واقع در طول هفت سال مدام مشغول حرف زدن بودم به طوری که حوصلهام از دست خودم هم سر رفته بود اما الان بسیار خوشحالم و این روزها برایم فرصت تمرکز و کار در زمینههای مورد علاقهام بوده است.
او خاطر نشان کرد: دوست دارم این جریان ادامه داشته باشد و فکر میکنم هرگز این آمادگی را ندارم که به آن روزها برگردم هر چند این هرگز که میگویم ممکن است در زمانی دیگر آن را نقض کنم و مجبور شوم بنا به موقعیت بازگردم، اما الان که به برنامههای شخصی و آرزوهایم نگاه میکنم، فکر میکنم به اندازه کافی از آنها سیراب میشوم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- «پیر پسر»، یک فرصت استثنایی برای دفاع از حقوق سینماگران ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد





