سینماسینما، محمد تقیزاده
درحالیکه بیش از نیم قرن از فوت مرحوم غلامرضا تختی میگذرد، فیلمهای داستانی و مستند فراوانی درباره این پهلوان پرآوازه کشور ساخته شده است. فیلم مرحوم حاتمی که موفق به اتمام آن نشد، مهمترین نمونه این فیلمها به شمار میآید. بعدها بهروز افخمی نیز پروژهای درباره زندگی تختی آغاز کرد که آن نیز به سرانجام نرسید. مستند و مصاحبههای تصویری زیادی درباره زندگی و مرگ تختی در این پنج دهه ساخته و پخش شده است تا نشان دهد شخصیت و زندگی فردی و حرفهای تختی یکی از بهترین سوژهها برای ساخت فیلم از بزرگان معاصر ایران به حساب میآید.
مستند «شهسوار» یکی از تلاشهای موفق برای به تصویر کشیدن یکی از مهمترین و مرموزترین چهرههای معاصر ایران است. مرموز از این لحاظ که هنوز بر سر «قتل» یا «خودکشی» جهانپهلوان تختی اختلاف نظرات مختلفی وجود دارد که قطعیت مرگ یا خودکشی تختی را قوت میبخشد. گرایش تختی به سیاست و بهویژه مصدق و جبهه ملی و از سوی دیگر، بیتوجهی به دربار پهلوی از او چهرهای سیاسی و آزادیخواه ساخته است که همانطور که عنوان شد، راز و رمز مرگ تختی را پیچیدهتر میسازد.
از مهمترین نکات مستند «شهسوار» پرداختن به زوایای مختلف زندگی تختی است، چراکه در بسیاری از موارد مشابه درباره زندگی تختی فیلمساز از روی محافظهکاری یا ناآگاهی بخشی از زندگی تختی را نادیده گرفته، یا به دلیل مسائل امنیتی و جنجالی از پرداختن به آن صرفنظر کرده بود. درحالیکه در مستند «شهسوار» شاهد بررسی ابعاد مختلف زندگی تختی از ۲۰ سالگی و شروع فعالیت ورزشی تا ناکامیهای متعدد و سنگاندازیهای مختلف بر سر راه پیروزیهای او هستیم. شاهمحمدی در اینجا که یکی از مقاطع کلیدی و تعیینکننده فیلم است، هرچند بهصراحت و قاطعانه در برابر مرگ غلامرضا تختی موضعگیری نمیکند، اما کدهایی مبنی بر برنامهریزی قبلی برای مطرح کردن بحث خودکشی تختی ارائه میدهد که برای اهل فن و پژوهشگران دریافت و پیگیری این کدها میتواند راهگشا و پاسخگوی بسیاری از شبهات فوت «آقا تختی» باشد.
بهرهگیری از تصاویر کمنظیر و واقعی از قسمتهایی از زندگی غلامرضا تختی از دیگر بخشهای جذاب مستند «شهسوار» به شمار میآید، چنانکه موارد مربوط به کشتیها و دستخطهایی از تختی و همسرش از جمله نمونههای نادر و کمتر دیدهشده از زندگی تختی است که در این مستند از آنها استفاده شده است. تاثیر حضور هارون یشایایی نیز در این مستند کاملا مشهود و به چشم آمده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- ضدقهرمان محصول ناامیدی نویسنده از انسانها است
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مستندهای خارجی بلند و نیمه بلند مسابقه بینالملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود