سینماسینما، محمد تقیزاده
درحالیکه بیش از نیم قرن از فوت مرحوم غلامرضا تختی میگذرد، فیلمهای داستانی و مستند فراوانی درباره این پهلوان پرآوازه کشور ساخته شده است. فیلم مرحوم حاتمی که موفق به اتمام آن نشد، مهمترین نمونه این فیلمها به شمار میآید. بعدها بهروز افخمی نیز پروژهای درباره زندگی تختی آغاز کرد که آن نیز به سرانجام نرسید. مستند و مصاحبههای تصویری زیادی درباره زندگی و مرگ تختی در این پنج دهه ساخته و پخش شده است تا نشان دهد شخصیت و زندگی فردی و حرفهای تختی یکی از بهترین سوژهها برای ساخت فیلم از بزرگان معاصر ایران به حساب میآید.
مستند «شهسوار» یکی از تلاشهای موفق برای به تصویر کشیدن یکی از مهمترین و مرموزترین چهرههای معاصر ایران است. مرموز از این لحاظ که هنوز بر سر «قتل» یا «خودکشی» جهانپهلوان تختی اختلاف نظرات مختلفی وجود دارد که قطعیت مرگ یا خودکشی تختی را قوت میبخشد. گرایش تختی به سیاست و بهویژه مصدق و جبهه ملی و از سوی دیگر، بیتوجهی به دربار پهلوی از او چهرهای سیاسی و آزادیخواه ساخته است که همانطور که عنوان شد، راز و رمز مرگ تختی را پیچیدهتر میسازد.
از مهمترین نکات مستند «شهسوار» پرداختن به زوایای مختلف زندگی تختی است، چراکه در بسیاری از موارد مشابه درباره زندگی تختی فیلمساز از روی محافظهکاری یا ناآگاهی بخشی از زندگی تختی را نادیده گرفته، یا به دلیل مسائل امنیتی و جنجالی از پرداختن به آن صرفنظر کرده بود. درحالیکه در مستند «شهسوار» شاهد بررسی ابعاد مختلف زندگی تختی از ۲۰ سالگی و شروع فعالیت ورزشی تا ناکامیهای متعدد و سنگاندازیهای مختلف بر سر راه پیروزیهای او هستیم. شاهمحمدی در اینجا که یکی از مقاطع کلیدی و تعیینکننده فیلم است، هرچند بهصراحت و قاطعانه در برابر مرگ غلامرضا تختی موضعگیری نمیکند، اما کدهایی مبنی بر برنامهریزی قبلی برای مطرح کردن بحث خودکشی تختی ارائه میدهد که برای اهل فن و پژوهشگران دریافت و پیگیری این کدها میتواند راهگشا و پاسخگوی بسیاری از شبهات فوت «آقا تختی» باشد.
بهرهگیری از تصاویر کمنظیر و واقعی از قسمتهایی از زندگی غلامرضا تختی از دیگر بخشهای جذاب مستند «شهسوار» به شمار میآید، چنانکه موارد مربوط به کشتیها و دستخطهایی از تختی و همسرش از جمله نمونههای نادر و کمتر دیدهشده از زندگی تختی است که در این مستند از آنها استفاده شده است. تاثیر حضور هارون یشایایی نیز در این مستند کاملا مشهود و به چشم آمده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- ضدقهرمان محصول ناامیدی نویسنده از انسانها است
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مستندهای خارجی بلند و نیمه بلند مسابقه بینالملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





