سینماسینما، محمد تقیزاده
درحالیکه بیش از نیم قرن از فوت مرحوم غلامرضا تختی میگذرد، فیلمهای داستانی و مستند فراوانی درباره این پهلوان پرآوازه کشور ساخته شده است. فیلم مرحوم حاتمی که موفق به اتمام آن نشد، مهمترین نمونه این فیلمها به شمار میآید. بعدها بهروز افخمی نیز پروژهای درباره زندگی تختی آغاز کرد که آن نیز به سرانجام نرسید. مستند و مصاحبههای تصویری زیادی درباره زندگی و مرگ تختی در این پنج دهه ساخته و پخش شده است تا نشان دهد شخصیت و زندگی فردی و حرفهای تختی یکی از بهترین سوژهها برای ساخت فیلم از بزرگان معاصر ایران به حساب میآید.
مستند «شهسوار» یکی از تلاشهای موفق برای به تصویر کشیدن یکی از مهمترین و مرموزترین چهرههای معاصر ایران است. مرموز از این لحاظ که هنوز بر سر «قتل» یا «خودکشی» جهانپهلوان تختی اختلاف نظرات مختلفی وجود دارد که قطعیت مرگ یا خودکشی تختی را قوت میبخشد. گرایش تختی به سیاست و بهویژه مصدق و جبهه ملی و از سوی دیگر، بیتوجهی به دربار پهلوی از او چهرهای سیاسی و آزادیخواه ساخته است که همانطور که عنوان شد، راز و رمز مرگ تختی را پیچیدهتر میسازد.
از مهمترین نکات مستند «شهسوار» پرداختن به زوایای مختلف زندگی تختی است، چراکه در بسیاری از موارد مشابه درباره زندگی تختی فیلمساز از روی محافظهکاری یا ناآگاهی بخشی از زندگی تختی را نادیده گرفته، یا به دلیل مسائل امنیتی و جنجالی از پرداختن به آن صرفنظر کرده بود. درحالیکه در مستند «شهسوار» شاهد بررسی ابعاد مختلف زندگی تختی از ۲۰ سالگی و شروع فعالیت ورزشی تا ناکامیهای متعدد و سنگاندازیهای مختلف بر سر راه پیروزیهای او هستیم. شاهمحمدی در اینجا که یکی از مقاطع کلیدی و تعیینکننده فیلم است، هرچند بهصراحت و قاطعانه در برابر مرگ غلامرضا تختی موضعگیری نمیکند، اما کدهایی مبنی بر برنامهریزی قبلی برای مطرح کردن بحث خودکشی تختی ارائه میدهد که برای اهل فن و پژوهشگران دریافت و پیگیری این کدها میتواند راهگشا و پاسخگوی بسیاری از شبهات فوت «آقا تختی» باشد.
بهرهگیری از تصاویر کمنظیر و واقعی از قسمتهایی از زندگی غلامرضا تختی از دیگر بخشهای جذاب مستند «شهسوار» به شمار میآید، چنانکه موارد مربوط به کشتیها و دستخطهایی از تختی و همسرش از جمله نمونههای نادر و کمتر دیدهشده از زندگی تختی است که در این مستند از آنها استفاده شده است. تاثیر حضور هارون یشایایی نیز در این مستند کاملا مشهود و به چشم آمده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شهسوار»؛ شیرین اما تلخ…
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- ضدقهرمان محصول ناامیدی نویسنده از انسانها است
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مستندهای خارجی بلند و نیمه بلند مسابقه بینالملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





