سینماسینما، فریبا اشوئی
دوربین عکاسی هدیه ملکه انگلیس و نیکلای اول پادشاه روس برای خوش رقصی و جلب نگاه مودت ناصرالدین شاه، در سال ۱۲۲۱ به دربار قاجار راه پیدا می کند. این مهم سرآغاز تاریخی هنر عکاسی در ایران به شمار می رود. سال ۱۲۳۹ (ه. ش) هنر عکاسی توانست از کاخ سلطنتی بیرون بیاید. ناصرالدین شاه در جنگ ایران با ترکمن ها، عکاس فرانسوی اش را راهی مناطق مرزی کرد تا برایش عکس جنگی بگیرد. عکاس فرانسوی اسیر می شود و نخستین عکس های جنگی ایران از دست می رود. محرم سال ۱۳۲۳ هجری قمری موسیو نوزِ بلژیکی که سرپرستی اداره گمرکات کشور را برعهده داشت، عکسی با لباس روحانیت از خودش می گیرد که انتشار این عکس اعتراضات روحانیت و مردم را به همراه می آورد. این اعتراضات درنهایت منشأ تحول سیاسی ای چون انقلاب مشروطه می شود. با عبور از این اتفاقات، مبارزات ستارخان و باقرخان در تبریز هم کلید می خورد و عکس های خوبی از این دو سردار به عنوان فرمانده های سپاه مشروطه خواهان، انتشار می یابد که تکثیر این عکس ها در تهران، توسط عکاسان مختلف ازجمله میرزا جواد، عکاس جوان، با وجود ممنوعیت های وضع شده منجر به شعله ورتر شدن آتش انقلاب مشروطه می گردد. دربار قاجار این اقدام و نافرمانی عکاسان ازجمله میرزا جواد عکاسباشی را فراموش نمی کند و آتش انتقام شاه، جان میرزا جواد را می ستاند.
داستان و داستان گویی هنری ماندگار از گذشته تاریخی ادب و فرهنگِ این سرزمین است. هنر عکاسی نیز به شیوه خود، این داستان سرایی را دنبال می کند. این شیوه را داستان سرایی تصویری (photo story) گویند. داستان سرایی تصویری درواقع روشی است در عکاسی، که با انجام آن، یک داستان با مجموعه ای از عکس ها روایت می شود. یقینا نمی توان با گنجاندن تمام داستان در قالب تک عکس، داستانی را روایت کرد. نکات مهم و تفاوت های عمده ای درخصوص تک عکس و داستان سرایی با مجموعه عکس وجود دارد. اگرچه به روایتی یک تصویر خود ارزش هزاران کلمه را به همراه دارد، اما این به این معنا نیست که همه عکاسان قادر باشند داستان بگویند. عناوین (caption)، بخش جدایی ناپذیر داستان عکس ها هستند. درحقیقت این عناوین اند که کمک می کنند بیننده تصاویر را به درستی درک کند. عناوین وقتی داستانی را به شکل مجموعه عکس روایت می کنند، گفتار متن به وجود می آید. این گفتار متن بر موضوع می نشیند و مخاطب را متوجه سوژه مورد نظر خواهد کرد. گفتار متن اگرچه درک مخاطب از عکس ها را گسترش می دهد، اما درحقیقت این خود تصاویرند که به عنوان جزئی از یک کل می بایست روایت را در دل خود به همراه داشته باشند. صرف قدیمی بودن یک عکس نمی تواند پیشینه تاریخی عکس را به آن سنجاق کند. داستان سرایی تصویری بر اساس یک برنامه ریزی مدون است. این برنامه ریزی شامل موضوع، تحقیق و درنهایت توالی و ترتیب عکس ها خواهد بود. موضوع روایت مستند «میرزا جواد» بیش از اینکه درگیر این عکاس جوان عصر مشروطه باشد، درگیر پیشینه و سرنوشت هنر عکس و عکاسی در این سرزمین است. سعید فرجی، کارگردان این مستند، در نوع تصاویری که برای روایت خود برگزیده، موفق عمل نکرده است. او برای انتخاب عکس هایش صرف تاریخی و قدیمی بودن آن را کافی دانسته، حال آنکه انتخاب عکس ها با سوژه فیلم مستند «میرزا جواد» همخوانی ندارد. زمانی که فیلمی تولید می شود، انتخاب پیام و شیوه انتقال آن بسیار مهم خواهد بود. روایت تصویری «میرزا جواد» اگرچه آغاز، میانه و پایان متناسبی دارد، اما پیام فیلم مخدوش است، چراکه سوژه اصلی لا به لای عکس های قدیمی گم شده است. مخاطب فیلم قرار است در این مستند سرنوشت یک عکاس مبارز دوران قاجار را به روایت عکس دنبال کند، اما کارگردان تنها دارایی اش برای تصویرسازی زندگی این شخصیت، یک سنگ قبر ناشناس، دو عکس قدیمی از ستارخان و باقرخان به همراه عکس نقاشی از یک جوان ملبس به ردای دوران قاجاریه در قابی است که با تصویرسازی متحرک قاب مورد نظر را شکسته و عکس درون قاب را به خون می کشاند. عکاسان مستند بر این باورند که چیزی را که ذهن مخاطب درباره آن آگاهی ندارد، چشمش نیز قادر به دیدن آن نخواهد بود. هنگامی که برای یک داستان تصویری عکسی گرفته یا از میان تصاویر آرشیوی عکسی برگزیده می شود، وجود قالب یا چندوچونِ محتوا بدان معنا که چه چیز را برای مخاطبمان به تصویر می کشیم، از اهمیت بالایی برخوردار است. یعنی اینکه چه عکس هایی انتخاب شوند تا روایت این داستان به خوبی پیش برود. اما مستند «میرزا جواد» در این زمینه با کاستی جدی رو به روست. عکس هایی که کارگردان برای سوژه این فیلم انتخاب کرده، ناکافی است و او تنها توانسته به کمک گفتار متن، مخاطب را متوجه سوژه فیلم کند. میرزا جواد جزء کوچکی از این روایت تصویری تاریخی است. تصویر پرتره این شخصیت تنها نیمی از واقعیت پنهان روایت فیلم است و قادر نیست اساس داستان، یا چرایی آن را به مخاطبش منتقل کند. همچنین است انتخاب عکس ها در یک روایت تصویری که بدون درک نور و ترکیب بندی برای سوژه انتخابی کامل نیستند و در این باره نیز در فیلم «میرزا جواد» با مشکلات جدی رو به رو هستیم. زمانی که صحبتی در مورد یک عکس مطرح می شود، آن تک عکس بخشی از کل یک واقعیت و لحظه ای از یک تصویر بزرگتر است. این عکس بخشی از مغز مخاطب را آزاد می کند تا خود آن را تفسیر کند. اما عکس یک جوان و شلیک گلوله و… همه داستان تمام این داستان نیست. داستان تصویری مجموعه ای از تصاویر واحد است؛ تصاویری که درحقیقت واحدهای روایت تصویری فیلم به شمار می روند و هر تصویر نیز خود منحصرا یک فصل از داستان است. فصلی که به سمت نقطه اوج پیش خواهد رفت. مجموعه عکس به مغز مخاطب این اجازه را می دهد تا هر تصویر را به عنوان یک کل پردازش کند. مجموعه تصاویر کنار هم در یک روایت تصویری متوجه چندین ایده خواهد بود، اما یک تصویر واحد (پرتره شخصی میرزا جواد) تنها می تواند بر یک ایده متمرکز گردد که آن ایده نیز ماجرای مرگ هنرمند است. اگرچه نخستین و آخرین تصویر در یک مجموعه روایتی، هدف به شمار می روند، اما این هدف گذاری نباید آن عکس را از کل روایت منفک کند، همان طور که نمی توان کتاب را منحصرا از جلد آن ارزیابی کرد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه