نادر مشایخی، پسر زنده یاد جمشید مشایخی چهره مطرح موسیقی از کودکی علاقه مند به موسیقی الکترونیک و سازهای غربی بود و پس از فارغ التحصیلی از هنرستان عالی موسیقی مسیری را در زندگی حرفه ای اش انتخاب کرد که شاید آن زمان تعداد معدودی از هنرمندان آن را دنبال می کردند. او به وین، پایتخت جهانی موسیقی رفت و در رشته آهنگسازی، رهبری و موسیقی الکترونیک فارغ التحصیل شد. او که در سال های اخیر دوباره به ایران بازگشته هم اکنون رهبری اینتر – ارکستر تهران را به عهده دارد. از زندگی و آثار نادر مشایخی تا به حال فیلم ها و کتاب های متعددی تهیه شده و او که این روزها فراغ بال بیشتری دارد، فرصت بیشتری برای پرداختن به سینما که از کودکی به آن علاقه مند بود دارد. مشایخی که چند سال پیش برای بازی در فیلم «اینجا همه چیز خوب است» به کارگردانی پوریا آذربایجانی نامزد بهترین بازیگر مکمل مرد در جشنواره بین المللی فیلم یاس شد، بازیگری را دنبال کرد و این روزها با فیلم سینمایی «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری بر پرده سینماها قرار دارد. با نادر مشایخی درباره دنیای بازیگری، سینمای ایران و موسیقی به گفت وگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.
قطعا بازیگری. آهنگساز را ۱۵۲۰ سال طول می کشد تا مردم بشناسند، اما بازیگر با یک فیلم شناخته می شود. البته برای من به شخصه مساله اینجاست که برای صدا زندگی می کنم و دیده شدن خیلی برایم مهم نیست.
ببینید، موسیقی ای که من کار می کنم با موسیقی ای که در ایران کار می شود همخوانی ندارد.
من موسیقی مدرن کار می کنم و این مغایر با تم هایی است که در ایران کار می کنند. از آن گذشته من دوست دارم خودم راجع به آهنگ تصمیم گیری کنم، اما در اجرای آهنگ تیتراژ سریال یا فیلم سینمایی شما باید تابع کارگردان باشید. ضمن این که معمولا زمانی که برای ساخت یک تیتراژ در نظر می گیرند کوتاه است و من هم نمی توانم کاری را با استرس کمبود زمان انجام دهم.
بله. حداقل بعد از انقلاب تغییرات مثبت بسیار خوبی در زمینه موسیقی رخ داده. هنرمندانی مثل کیهان کلهر و حسین علیزاده با نوآوری هایی که به وجود آوردند تغییر و تحولات بزرگی در موسیقی ایرانی به وجود آوردند. آنها ادامه دهنده ردیف های موسیقی چون میرزا عبدا… یا معروفی نبودند و معتقدند هنرمند باید ایده و تفکر خود را بیان کند.
کارگردان برای من خیلی مهم است. مهدی نادری کارگردان بسیار حاذقی است و متاسفم که آن قدر کم کار است. چند وقت قبل هم با آقای شیروانی کاری انجام دادم که تجربه دلچسبی برایم بود.
خب، پدر من بازیگر بود و من در فضای هنری بزرگ شدم و از همان بچگی سینما را دوست داشتم. در آن دوران، هم موسیقی کار می کردم و هم پیگیر سینما بودم. ۱۶ سالم بود که یک فیلم ساختم. وقتی پدرم آن را دید به من گفت نمی شود سینما و موسیقی را با هم کار کرد، تو باید الان تصمیم بگیری که موسیقی را می خواهی ادامه بدهی یا سینما را و من موسیقی را انتخاب و در آن کار کردم، اما پیشینه ذهنی من سینماست و بنابراین کلی قطعه موسیقی ساختم با اسامی سینمایی مثل دکوپاژ یا میزانسن.
برای خودم خیلی جالب بود که آقای نادری من را برای این نقش انتخاب کردند. چون من آدم امر و نهی کردن و اجیر کردن دیگران نیستم، اما در این فیلم نقش رئیس مافیا را دارم که کاملا مغایر با شخصیت خودم است. البته از آنجا که فیلم کمدی است بازی شخصیتی مثل من در این نقش موقعیت های جالبی را به وجود آورده که مردم هم آن را می پسندند. من فیلم را با مردم در سینما دیدم و از بازخوردهایشان بسیار لذت بردم. خوبی اش به این است که در این فیلم برای خنداندن مردم از کلمات نازل استفاده نمی شود. «سامورایی در برلین» کمدی سالمی دارد که تمام اعضای یک خانواده می توانند همراه با هم آن را ببینند.
شغل اصلی من بازیگری نیست بنابراین در این فیلم از کمک های حمید فرخ نژاد و امیرمهدی ژوله بسیار بهره بردم.
سینمای ایران جزو بهترین های سینمای دنیاست. سالانه تعداد بیشماری فیلم در سینمای ایران تولید می شود که از این بین خیلی از آنها کیفیتی استاندارد و جهانی دارند. قطعا اگر حمایت های جدی تری از این سینما شود شاهد فیلم های درخشان تری خواهیم بود.
سطح سینما بالاتر است. موسیقی ایران در حال حاضر از بیماری آموزش رنج می برد. سیستم غلط آموزشی وقت جوان های بااستعداد ما را تلف می کند که در نهایت به هیچ تحولی هم در موسیقی منجر نمی شود.
موسیقی اصلا رشته دانشگاهی نیست. موسیقی یک رشته مکتبخانه ای است و فقط در این حالت است که می تواند موفق عمل کند. باید سال ها کنار استاد موسیقی بایستی و ببینی و بشنوی تا یاد بگیری. روش های آموزش موسیقی به کلی باید تغییر کند. وقتی روش درستی در آموزش موسیقی وجود ندارد هنرآموز در این راه سردرگم و حیران می شود.
بله، البته به این شرط که مزاحم کارم نشود. من نمی توانم موسیقی را که حدود ۴۰ سال است مشغول آن هستم رها کنم. اگر بازیگری مزاحم کار موسیقی من نشود چرا که نه، حتما آن را انجام می دهم.
کمدی یا طنز یا جوک های ایرانی بازتابی از جامعه ماست. وقتی شما جوکی را می شنوید قطعا ریشه در معضل یا مساله ای اجتماعی دارد. من در برلین دوستی علاقمند به جامعه ایرانی دارم که به او پیشنهاد دادم اگر می خواهید بدانید در جامعه ما چه می گذرد جوک هایمان را بشنوید.
در خرداد به مناسبت یادبود پدرم قرار است کنسرتی از طرف فرهنگستان هنر برگزار کنیم که مشغول کارهای آن هستم.
منبع: جامجم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از کتاب زنده یاد جمشید مشایخی / گزارش تصویری
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- گفتوگو با نادر مشایخی از تحصیل در وین تا سامورایی در برلین:پدرم گفت یا سینما یا موسیقی
- گفت وگو با ابوالفضل صفاری / از اکران سه فیلم در هنرو تجربه تا تولید فیلم سامورایی در برلین
- آیین نکوداشت زنده یاد جمشید مشایخی برگزار شد / همه عمر دیر رسیدیم
- آیین نکوداشت جمشید مشایخی / گزارش تصویری ۲
- آیین نکوداشت جمشید مشایخی / گزارش تصویری۱
- بدرقه پیکر جمشید مشایخی / گزارش تصویری
- نادر مشایخی بازیگر شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود