تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۶/۳۰ - ۲۳:۱۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 161707

فیلم کوتاه «سفیدپوش» به نویسندگی و کارگردانی رضا فهیمی به عنوان فیلم منتخب بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که رویداد مورد تایید آکادمی اسکار است، نمایندگی سینمای کوتاه ایران را در نودوچهارمین جایزه اسکار برعهده دارد.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم کوتاه «سفیدپوش» ساخته رضا فهیمی که سال گذشته جایزه بزرگ بخش بین‌الملل سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را از آن خود کرد، طبق آیین‌نامه آکادمی اسکار به عنوان نماینده سینمای کوتاه ایران در جمع فیلم‌های کوتاه معرفی شده توسط جشنواره‌های واجد شرایط آکادمی اسکار حضور خواهد داشت.
با توجه به قرارگرفتن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در فهرست فستیوال‌های اسکارکوالیفاید، این جشنواره و سایر جشنواره‌های حاضر در این لیست، طبق ضوابط اسکار می‌توانند در بازه زمانی ۱ اکتبر همان سال تا ۳۰ سپتامبر سال بعد‌، فیلم کوتاه منتخب همان دوره از رویداد را به این آکادمی معرفی کنند. برهمین اساس فیلم کوتاه «سفیدپوش» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا فهیمی که در دوره سی وهفتم، جایزه بزرگ بخش بین‌الملل را دریافت کرد، در اسکار ۲۰۲۲ حضور خواهد داشت.
گفتنی است نودوچهارمین اسکار در بخش فیلم‌های کوتاه میزبان آثاری خواهد بود که در بازه زمانی یکم اکتبر ۲۰۲۰ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۰ مهر ۱۳۹۹ تا ۸ مهر ۱۴۰۰) در جشنواره های مورد تایید اسکار منتخب و به این آکادمی معرفی شده باشند.
«سفیدپوش» براساس قصه «نعلبکی پنیر» نوشته محمدصالح‌علا روایت‌گر داستان پیرزنی است که قالب پنیری را که خود درست کرده، به احمد پسربچه‌ ده‌ ساله می‌دهد تا احمد، پنیر و پیغام پیرزن را به پدرش برساند.
این فیلم که با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده است، پیش از این در رویدادهای بین‌المللی مهمی همچون جشنواره «کلرمون فران» فرانسه، جشنواره «شورت شورتس» ژاپن(از فستیوال‌های اسکارکوالیفاید)، جشنواره کونکورتو ایتالیا و… حضور داشته است. این فیلم همچنین در گروه پنج‌گانِ کوتاه از اواخر مهر ۱۴۰۰ در گروه هنروتجربه اکران خواهد شد.
رضا فهیمی کارگردان این اثر پیش از این نیز با فیلم «کودکان ابری»(تولید سال ۱۳۹۳) و دریافت جوایز متعدد از جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی نظیر دو جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش مسابقه آسیا و جایزه بزرگ جشنواره short shorts ژاپن درخشیده و در مسیر اسکار قرار گرفته بوده است.
وی از جمله فیلمسازان سینمای کوتاه ایران است که با دستمایه قراردادن قصه‌هایی ساده و عامه‌فهم با استفاده از بازیگران بومی و کودکان، بر مفاهیم عمیق انسانی و اخلاقی، طبیعت‌محور و جهان‌شمول تاکید می‌کند.
جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور در فهرست جشنواره‌های مورد تایید اسکار که برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران رقم خورده است، فیلم منتخب جایزه بزرگ بخش بین‌الملل خود را در هر دوره به آکادمی اسکار معرفی خواهد کرد.
لازم به ذکر است فیلم منتخب این بخش، در دوره سی و هشتم جشنواره که ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، برای راهیابی به فهرست فیلم‌های کوتاه حاضر در دوره نودوپنجم جایزه اسکار در سال ۲۰۲۳ معرفی خواهد شد.

پیام تبریک مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به رضا فهیمی

سیدصادق موسوی به دنبال راه‌یابی فیلم کوتاه «سفیدپوش» به اسکار ۲۰۲۲ یادداشتی را در تبریک به رضا فهیمی نویسنده و کارگردان این اثر منتشر کرد.

در متن این یادداشت، آمده است:

«جناب آقای رضا فهیمی

با سلام و تبریک بابت توفیق اخیرتان؛

خرسندیم از این‌که شادمانی و جشن حضور جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در فهرست جشنواره‌های مورد تایید آکادمی اسکار را در اولین نوبت راه‌یابی‌مان، با معرفی یک فیلم ایرانی به این جایزه معتبر آغاز می‌کنیم. «سفیدپوش» فیلمی شاعرانه، ساده و دغدغه‌مند است که با دربرگیری مفاهیم اخلاقی و انسانی و برخوردار از بارقه‌های امیدبخش مبتنی بر معرفی فرهنگ و زیست بوم ایرانی، بی‌شک نماینده شایسته‌ای برای سینمای ایران در اولین توفیق اسکارکوالیفاید بودن جشنواره تهران خواهد بود.

به امید توفیقات روز افزون و درخشش هرچه بیشتر جنابعالی، «سفیدپوش»، فیلم کوتاه و سینمای شریف ایران»

برچسب‌ها: ,

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها