رگ خواب یعنی به دست آوردن قلق آدم ها. یعنی اگر بدانیم آدم های اطرافمان از چه رفتارهایی خوششان می آید و از چه رفتارهایی بدشان، بهتر می توانیم با آنها رابطه برقرار کنیم، اما رگ خواب برای سینمادوستان یعنی دیدن چندباره «رگ خواب» حمید نعمت الله. «رگ خواب» از آن فیلم هایی است که در هر دوره و زمانی و هر جای دنیا که دیده شود لذت بخش است؛ هیچ وقت نه کهنه می شود و نه رنگ زمان به خود می گیرد، همیشه زیباست و آرام و دلربا. نعمت الله در اوج تمرکز و دقت فیلمسازانه، ماجرای تنیدن یک زن در درونیاتی که او را نسبت به واقعیات بیرون گنگ می سازد، جذاب و پرکشش پیش می برد؛ طوری که با وجود حس اولیه مخاطب مبنی بر تکراری بودن مضمون داستان، اما باز با شوک ها و بزنگاه های داستانی غافلگیر می شود.
در «رگ خواب» شخصیت مینا (آیا تصور این نقش غیر از لیلا حاتمی ممکن بود؟) در خلا پس از طلاقش و در مسیر خواست همدم و همراه و تکیه گاه به مرد (با بازی کوروش تهامی) عاشق پیشه ای دل می بندد که در پایان فیلم وقتی جا می زند طوری وانمود می کند که انگار از اول هم رغبتی به آشنایی با مینا نداشته. مینا در جریان این به ظاهر عشق(!) که موجب زوال و اضمحلال روح و جسمش شده تدریجا تغییر می کند و به نوعی استحاله می رسد. او از اوج یک عاشقانه زیبا به حضیض گرمخانه شهرداری می رسد، له و نابود و حقیر می شود، اما دوباره سر برمی آورد و تنها با یک نریشن در پایان داستان، همه را به زندگی دوباره اش امیدوار می سازد. «رگ خواب» با تمام ابزار و قدرتش سلوک تدریجی یک زن را نشان می دهد و در این راه در بیان دیالوگ ها و حالات درونی یک زن از شجاعت و صداقت بی مثال نویسنده اش (معصومه بیات) و بازیگر فیلم لیلا حاتمی هم بهره می برد. چرا که چنین قهرمانی ابتدا باید توسط فیلمنامه نویس و بازیگر آن عمیقا درک و بعد از آن درونی شود تا هر زنی به عنوان مخاطب (حتی برای یک لحظه از فیلم هم که شده) بتواند با آن همذات پنداری کند. لیلا حاتمی در این فیلم به قدری خوب ظاهر شده که حتی دیگر بازی های خوبش را هم پشت سر می گذارد و بی شک سیمرغ بهترین بازیگر زن جشنواره برازنده اش بود. «رگ خواب» برای خودش یک درس کارگردانی به تمام معناست، درس بازی گرفتن از بازیگر، درس دکوپاژ و کارگردانی، درس طراحی صحنه و لباس، درس فیلمبرداری و…، اما آنچه این فیلم را خاطره انگیز و ماندگار می کند جدای از همه این ویژگی ها استفاده درست و بجا از موسیقی متن است. نعمت الله به جای استفاده کلیشه ای از تصنیف های قدیمی و تحریک حس نوستالژی بیننده، دست روی ترانه ای خاص می گذارد. ترانه ای که بخوبی روی فضای تلخ و غمگین فیلم نشست و طرفداران زیادی هم پیدا کرد. در مجموع نعمت الله در مقام کارگردان این بار هم به شایستگی توانست نمایش دقیقی از حس های متفاوت مردان و زنان بی پناه را به تصویر بکشد؛ طوری که قاطعانه می توانیم بگوییم او با قدرت تمام رگ خواب مخاطب این روزهای سینما را در دست گرفته.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا عاشقی ضعفی زنانه است؟/ «رگ خواب»؛ روایتی از یک بازی مردانه
- اول دخترم ، بعد بازیگری/گفت و گو با نیوشا ضیغمی
- نامزدهای جایزه آکادمی سینماسینما اعلام شدند
- زنگ می زنند می گویند: فلان نقش لطفا! /گفت و گو با هادی کاظمی، بازیگر فیلم «به وقت خماری»
- گفت و گو با محمود غفاری، کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا»: سوپراستارها فقط زبان پول را می فهمند
- نیم میلیارد بی صاحب! گزارش جام جم از درآمد سینماها در اولین روز نمایش فوتبال
- شواهد نشان می دهد فروش فیلم ها در رمضان امسال نسبت به سال گذشته رونق داشته است/گزارش روزنامه جام جم
- مسافرانی از فرنگ /گزارشی از حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران
- جایزه بهترین فیلم جشنواره لبنان به «رگ خواب» رسید
- رقابت «رگ خواب» با ۵ فیلم در لبنان
- ۱۰ فیلم ایرانی که شانس حضور در اسکار را دارند/ از «ماجرای نیمروز» تا «رگ خواب»
- نمایندگان ایران به جایزه آسیاپاسفیک معرفی شدند/ از «رگ خواب» تا «ویلاییها»
- چه فیلمی جایگزین «رگ خواب» شد؟/ یکی از سینماها جریمه شد
- آدمهای تنها و رابطههای فستفودی
- حرف های بهرام رادان درباره بازی لیلاحاتمی/فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





