به گزارش سینماسینما، نامزدهای نهایی یازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در حالی اعلام شد که در بخش بهترین فیلم «لِرد» ساخته محمد رسولاُف و در شاخه بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی، نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» نامزد کسب جایزه شدهاند.
محمدزاده پیش از این هم در سال ۹۳ برای «عصبانی نیستم» نامزد بهترین بازیگر مرد جوایز سینمایی آسیاپاسفیک شد.
در شاخه بهترین فیلم علاوه بر «لِرد» از ایران، فیلمهای «فرشتهها سفید میپوشند» به کارگردانی ویوین کو از چین، «یک موجود آرام» ساخته سرگی لازنیتسا (فرانسه، آلمان، لیتوانی و هلند)، «کشور شیرین» به کارگردانی وارویک تورنتون (استرالیا) و «فاکسترات» از ساموئل مائوز (رژیم صهیونیستی) برای کسب جایزه اصلی رقابت میکنند.
نوید محمدزاده نیز که چندی پیش برای بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد بخش افقهای جشنواره ونیز شد، در جوایز آسیاپاسیفیک با پابلو بالستروس برای بازی در فیلم «زیبا بمیر» (فیلیپین)، کوجی یاکوشو برای فیلم «سومین قتل» (ژاپن)، راجکومار رائو برای بازی در فیلم «نیوتن» (هند) و محمد بکری و صالح بکری هر دو برای فیلم «واجب» (فلسطین) رقابت خواهد داشت.
پیش از این نیز فیلم «اسکیباز» به کارگردانی فریدون نجفی در بخش بهترین فیلم بلند جوانان این رویداد سینمایی نامزد کسب جایزه شده بود.
در ادامه مروری خواهیم داشت بر ۱۰ دوره جایزه آسیاپاسفیک و حضور سینمای ایران و سینماگرانش در این رویداد.
دهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در حالی سال گذشته برگزار شد که سینمای ایران با وجود نامزد بودن در چند بخش، تنها موفق به کسب جایزه بهترین مستند شد.
سینمای ایران در دهمین دوره جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک در چند بخش شامل بهترین فیلم («محمد رسولالله» و «دختر»)، بهترین فیلم بلند جوانان («نفس»)، بهترین فیلمبرداری (ویتوریو استورارو برای «محمد رسولالله»)، بهترین بازیگر مرد (فرهاد اصلانی برای «دختر»)، بهترین فیلمنامه (مهران کاشانی برای «دختر») و بهترین مستند («رویاهای دم صبح») نامزد کسب جایزه از این رویداد سینمایی بود که مهرداد اسکویی برای ساخت «رویاهای دم صبح» جایزه گرفت. همچنین در این دوره منوچهر محمدی جایزه فدراسیون بینالمللی تهیهکنندگان سینما را دریافت کرد.
سال ۹۴ فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم «بهمن»، نامزد بخش بهترین بازیگری از جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک بود و در آن دوره از او تقدیر ویژه شد.
نامزدهای نهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در بخشهای بهترین فیلم بلند، فیلم کارگردانان جوان، مستند، انیمیشن، بازیگری، فیلمنامه و تصویربرداری در حالی اعلام شد که نام فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم «بهمن» ساخته مرتضی فرشباف در بخش بهترین بازیگری زن به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در میان نامزدها به چشم میخورد. همچنین نگار جواهریان بازیگر سینمای ایران یکی از اعضای هیئت داوران اصلی این رویداد سینمایی بود.
سال ۹۳، فیلم «عصبانی نیستم!» ساخته رضا درمیشیان نامزد جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (نوید محمدزاده) بود و «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد هم نامزد بهترین کارگردانی، «ملبورن» ساخته نیما جاویدی نامزد بهترین فیلمنامه و مریلا زارعی نامزد بهترین بازیگر زن برای «شیار ۱۴۳».
اصغر فرهادی به عنوان رییس هیئت داوران و محمد اطبایی هم به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران نتپک در این دوره حضور داشتند که مریلا زارعی توانست تقدیرنامه هیئت داوران را دریافت کند و نیما جاویدی هم جایزه فیلمنامه را گرفت. رضا درمیشیان نیز جایزه استعداد جوان را به خود اختصاص داد.
در سال ۹۲، فیلم «گذشته» نامزد بهترین فیلم شد و اصغر فرهادی برای فیلمنامه آن نامزد بخش فیلمنامهنویسی. شهرام مکری برای «ماهی و گربه» نامزد بهترین کارگردانی و نگار جواهریان برای بازی در «حوض نقاشی» نامزد بهترین بازیگر زن بود که هیچ کدام جایزهای نگرفتند، اما «حوض نقاشی» مازیار میری جایزه معتبر یونسکو را دریافت کرد.
سال ۹۱، فیلم سینمایی «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی و تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی نامزد دریافت بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جایزه سینمایی آسیاپاسفیک شد. تورج اصلانی هم در جایزه آسیاپاسفیک برای فیلم «فصل کرگدن»، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری شد که این جایزه را گرفت.
سینمای ایران سال ۹۰، در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه آسیا پاسفیک شد. «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در بخشهای بهترین فیلم بلند داستانی، دستاورد کارگردانی، فیلمنامه و همچنین بازیگر مرد برای پیمان معادی، نامزد دریافت جایزه آسیا پاسیفیک بود که سرانجام اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کرد.
نماینده دیگر سینمای ایران در جوایز آسیاپاسیفیک در همان سال، «به امید دیدار» به کارگردانی محمد رسولاف بود که در سه بخش بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین دستاورد کارگردانی و بهترین بازیگری زن (لیلا زارع) نامزد شد. شایسته ایرانی بازیگر فیلم «آینههای روبرو» و «باد و مه» به کارگردانی محمدعلی طالبی دیگر نامزدهای ایرانی همان سال جایزه آسیاپاسفیک بودند.
سال ۸۹ تنها نماینده سینمای ایران در جوایز آسیاپاسیفیک فیلم «دیگری» ساخته مهدی رحمانی به تهیهکنندگی محمدعلی نجفی با بازی محمدرضا فروتن و مریلا زارعی بود که جایزه بهترین فیلم بلند کودک را از جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک دریافت کرد.
در سه دوره ابتدای جایزه آسیاپاسیفیک نیز سینمای ایران حضور چشمگیری داشت. سال ۱۳۸۸ اصغر فرهادی با فیلم «درباره الی» نامزد چهار جایزه از جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک شد. این فیلم علاوه بر نامزدی بهترین فیلم، در بخشهای بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی)، بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) و بهترین بازیگر زن (گلشیفته فراهانی) نامزد شد و البته سینمای ایران نماینده دیگری نیز در جوایز آسیاپاسیفیک سال ۲۰۰۹ داشت. علیمحمد قاسمی برای فیلم «چراغی در مه» نامزد بهترین فیلمبرداری شد که در نهایت اصغر فرهادی جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه بهترین فیلمنامه را برای «درباره الی» از سومین دوره جایزه آسیاپاسیفیک گرفت. تهمینه میلانی یکی از اعضای هیئت داوری این جایزه بود و محمد اطبایی هم در این سال در میان اعضای هیئت داوری نتپک قرار داشت.
همچنین سینمای ایران در دومین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در سال ۱۳۸۷ در چهار رشته نامزد و موفق به دریافت دو جایزه شد. رضا ناجی برای فیلم «آواز گنجشکها» ساخته مجید مجیدی، فیلم «تنها دو بار زندگی میکنیم» ساخته بهنام بهزادی در دو رشته بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد (علیرضا آقاخانی) و «تینار» هم در رشته بهترین مستند نامزد شدند.
رضا ناجی برای فیلم «آواز گنجشکها» که نامزد بهترین بازیگر مرد شده بود، توانست جایزه این بخش را بگیرد و مستند «تینار» ساخته مهدی منیری به دلیل تلاش چشمگیر در جهت ترویج و حفظ تنوع فرهنگی جایزه یونسکو را بهدست آورد.
در مراسم اهدای اولین دوره جایزه جشنواره سینمایی آسیاپاسفیک در سال ۱۳۸۶، سینماگران ایرانی در هفت رشته نامزد شده و جایزه بهترین کارگردانی به رخشان بنیاعتماد و محسن عبدالوهاب برای «خونبازی»رسید. هومن بهمنش هم برای فیلمبرداری «آن سه» و «اتوبوس شب» ساخته کیومرث پوراحمد جایزه بزرگ هیئت داوران را دریافت کرد. در آن سال، جعفر پناهی در میان اعضای هیئت داوری بود.
مراسم اعطای جوایز یازدهمین دوره این رویداد سینمایی روز ۲۳ نوامبر (پنجشنبه، دوم آذر) در بریزبن استرالیا برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- «انگل» از جامعه منتقدان فیلم آنلاین شش جایزه گرفت
- رئیس گلدن گلوب تغییر کرد
- سایه سنگین جشنواره فیلم ونیز بر معتبرترین جایزه سینمای جهان
- اسکار بدون مجری محبوبتر شد
- جایزه سزار برگزیدگانش را شناخت/ از جایزهای برای «برادران سیسترز» تا تجلیل از رابرت ردفورد
- جوایز ACE به “حماسه کولی” و “سوگلی” رسید
- جوایز انتخاب منتقدان برای “رُما”، “آمریکاییها” و “خانم میزل شگفتآور”
- فروش دو مجسمه اسکار قدیمی در یک حراج
- شکل جایزه گلدن گلوب تغییر کرد + عکس
- فیلم پیمان معادی نامزد بهترین موسیقی در آسیاپاسفیک شد
- حضور «آستیگمات» با بازی باران کوثری در جوایز آسیاپاسفیک
- مانی حقیقی برنده رقابت با فونتریه و نوئه/ جایزه فرانسویها برای «خوک»
- جوایز جشنوارههای سینمایی تحت تاثیر گرانی ارز
- امسال در اسکار جایزه منتخب مردم اهدا نخواهد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟