به گزارش سینماسینما، نامزدهای نهایی یازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در حالی اعلام شد که در بخش بهترین فیلم «لِرد» ساخته محمد رسولاُف و در شاخه بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی، نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» نامزد کسب جایزه شدهاند.
محمدزاده پیش از این هم در سال ۹۳ برای «عصبانی نیستم» نامزد بهترین بازیگر مرد جوایز سینمایی آسیاپاسفیک شد.
در شاخه بهترین فیلم علاوه بر «لِرد» از ایران، فیلمهای «فرشتهها سفید میپوشند» به کارگردانی ویوین کو از چین، «یک موجود آرام» ساخته سرگی لازنیتسا (فرانسه، آلمان، لیتوانی و هلند)، «کشور شیرین» به کارگردانی وارویک تورنتون (استرالیا) و «فاکسترات» از ساموئل مائوز (رژیم صهیونیستی) برای کسب جایزه اصلی رقابت میکنند.
نوید محمدزاده نیز که چندی پیش برای بازی در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد بخش افقهای جشنواره ونیز شد، در جوایز آسیاپاسیفیک با پابلو بالستروس برای بازی در فیلم «زیبا بمیر» (فیلیپین)، کوجی یاکوشو برای فیلم «سومین قتل» (ژاپن)، راجکومار رائو برای بازی در فیلم «نیوتن» (هند) و محمد بکری و صالح بکری هر دو برای فیلم «واجب» (فلسطین) رقابت خواهد داشت.
پیش از این نیز فیلم «اسکیباز» به کارگردانی فریدون نجفی در بخش بهترین فیلم بلند جوانان این رویداد سینمایی نامزد کسب جایزه شده بود.
در ادامه مروری خواهیم داشت بر ۱۰ دوره جایزه آسیاپاسفیک و حضور سینمای ایران و سینماگرانش در این رویداد.
دهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در حالی سال گذشته برگزار شد که سینمای ایران با وجود نامزد بودن در چند بخش، تنها موفق به کسب جایزه بهترین مستند شد.
سینمای ایران در دهمین دوره جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک در چند بخش شامل بهترین فیلم («محمد رسولالله» و «دختر»)، بهترین فیلم بلند جوانان («نفس»)، بهترین فیلمبرداری (ویتوریو استورارو برای «محمد رسولالله»)، بهترین بازیگر مرد (فرهاد اصلانی برای «دختر»)، بهترین فیلمنامه (مهران کاشانی برای «دختر») و بهترین مستند («رویاهای دم صبح») نامزد کسب جایزه از این رویداد سینمایی بود که مهرداد اسکویی برای ساخت «رویاهای دم صبح» جایزه گرفت. همچنین در این دوره منوچهر محمدی جایزه فدراسیون بینالمللی تهیهکنندگان سینما را دریافت کرد.
سال ۹۴ فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم «بهمن»، نامزد بخش بهترین بازیگری از جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک بود و در آن دوره از او تقدیر ویژه شد.
نامزدهای نهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در بخشهای بهترین فیلم بلند، فیلم کارگردانان جوان، مستند، انیمیشن، بازیگری، فیلمنامه و تصویربرداری در حالی اعلام شد که نام فاطمه معتمدآریا برای بازی در فیلم «بهمن» ساخته مرتضی فرشباف در بخش بهترین بازیگری زن به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در میان نامزدها به چشم میخورد. همچنین نگار جواهریان بازیگر سینمای ایران یکی از اعضای هیئت داوران اصلی این رویداد سینمایی بود.
سال ۹۳، فیلم «عصبانی نیستم!» ساخته رضا درمیشیان نامزد جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد (نوید محمدزاده) بود و «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد هم نامزد بهترین کارگردانی، «ملبورن» ساخته نیما جاویدی نامزد بهترین فیلمنامه و مریلا زارعی نامزد بهترین بازیگر زن برای «شیار ۱۴۳».
اصغر فرهادی به عنوان رییس هیئت داوران و محمد اطبایی هم به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران نتپک در این دوره حضور داشتند که مریلا زارعی توانست تقدیرنامه هیئت داوران را دریافت کند و نیما جاویدی هم جایزه فیلمنامه را گرفت. رضا درمیشیان نیز جایزه استعداد جوان را به خود اختصاص داد.
در سال ۹۲، فیلم «گذشته» نامزد بهترین فیلم شد و اصغر فرهادی برای فیلمنامه آن نامزد بخش فیلمنامهنویسی. شهرام مکری برای «ماهی و گربه» نامزد بهترین کارگردانی و نگار جواهریان برای بازی در «حوض نقاشی» نامزد بهترین بازیگر زن بود که هیچ کدام جایزهای نگرفتند، اما «حوض نقاشی» مازیار میری جایزه معتبر یونسکو را دریافت کرد.
سال ۹۱، فیلم سینمایی «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی و تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی نامزد دریافت بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جایزه سینمایی آسیاپاسفیک شد. تورج اصلانی هم در جایزه آسیاپاسفیک برای فیلم «فصل کرگدن»، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری شد که این جایزه را گرفت.
سینمای ایران سال ۹۰، در ۹ بخش نامزد دریافت جایزه آسیا پاسفیک شد. «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی در بخشهای بهترین فیلم بلند داستانی، دستاورد کارگردانی، فیلمنامه و همچنین بازیگر مرد برای پیمان معادی، نامزد دریافت جایزه آسیا پاسیفیک بود که سرانجام اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کرد.
نماینده دیگر سینمای ایران در جوایز آسیاپاسیفیک در همان سال، «به امید دیدار» به کارگردانی محمد رسولاف بود که در سه بخش بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین دستاورد کارگردانی و بهترین بازیگری زن (لیلا زارع) نامزد شد. شایسته ایرانی بازیگر فیلم «آینههای روبرو» و «باد و مه» به کارگردانی محمدعلی طالبی دیگر نامزدهای ایرانی همان سال جایزه آسیاپاسفیک بودند.
سال ۸۹ تنها نماینده سینمای ایران در جوایز آسیاپاسیفیک فیلم «دیگری» ساخته مهدی رحمانی به تهیهکنندگی محمدعلی نجفی با بازی محمدرضا فروتن و مریلا زارعی بود که جایزه بهترین فیلم بلند کودک را از جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک دریافت کرد.
در سه دوره ابتدای جایزه آسیاپاسیفیک نیز سینمای ایران حضور چشمگیری داشت. سال ۱۳۸۸ اصغر فرهادی با فیلم «درباره الی» نامزد چهار جایزه از جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک شد. این فیلم علاوه بر نامزدی بهترین فیلم، در بخشهای بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی)، بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) و بهترین بازیگر زن (گلشیفته فراهانی) نامزد شد و البته سینمای ایران نماینده دیگری نیز در جوایز آسیاپاسیفیک سال ۲۰۰۹ داشت. علیمحمد قاسمی برای فیلم «چراغی در مه» نامزد بهترین فیلمبرداری شد که در نهایت اصغر فرهادی جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه بهترین فیلمنامه را برای «درباره الی» از سومین دوره جایزه آسیاپاسیفیک گرفت. تهمینه میلانی یکی از اعضای هیئت داوری این جایزه بود و محمد اطبایی هم در این سال در میان اعضای هیئت داوری نتپک قرار داشت.
همچنین سینمای ایران در دومین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در سال ۱۳۸۷ در چهار رشته نامزد و موفق به دریافت دو جایزه شد. رضا ناجی برای فیلم «آواز گنجشکها» ساخته مجید مجیدی، فیلم «تنها دو بار زندگی میکنیم» ساخته بهنام بهزادی در دو رشته بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد (علیرضا آقاخانی) و «تینار» هم در رشته بهترین مستند نامزد شدند.
رضا ناجی برای فیلم «آواز گنجشکها» که نامزد بهترین بازیگر مرد شده بود، توانست جایزه این بخش را بگیرد و مستند «تینار» ساخته مهدی منیری به دلیل تلاش چشمگیر در جهت ترویج و حفظ تنوع فرهنگی جایزه یونسکو را بهدست آورد.
در مراسم اهدای اولین دوره جایزه جشنواره سینمایی آسیاپاسفیک در سال ۱۳۸۶، سینماگران ایرانی در هفت رشته نامزد شده و جایزه بهترین کارگردانی به رخشان بنیاعتماد و محسن عبدالوهاب برای «خونبازی»رسید. هومن بهمنش هم برای فیلمبرداری «آن سه» و «اتوبوس شب» ساخته کیومرث پوراحمد جایزه بزرگ هیئت داوران را دریافت کرد. در آن سال، جعفر پناهی در میان اعضای هیئت داوری بود.
مراسم اعطای جوایز یازدهمین دوره این رویداد سینمایی روز ۲۳ نوامبر (پنجشنبه، دوم آذر) در بریزبن استرالیا برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- «انگل» از جامعه منتقدان فیلم آنلاین شش جایزه گرفت
- رئیس گلدن گلوب تغییر کرد
- سایه سنگین جشنواره فیلم ونیز بر معتبرترین جایزه سینمای جهان
- اسکار بدون مجری محبوبتر شد
- جایزه سزار برگزیدگانش را شناخت/ از جایزهای برای «برادران سیسترز» تا تجلیل از رابرت ردفورد
- جوایز ACE به “حماسه کولی” و “سوگلی” رسید
- جوایز انتخاب منتقدان برای “رُما”، “آمریکاییها” و “خانم میزل شگفتآور”
- فروش دو مجسمه اسکار قدیمی در یک حراج
- شکل جایزه گلدن گلوب تغییر کرد + عکس
- فیلم پیمان معادی نامزد بهترین موسیقی در آسیاپاسفیک شد
- حضور «آستیگمات» با بازی باران کوثری در جوایز آسیاپاسفیک
- مانی حقیقی برنده رقابت با فونتریه و نوئه/ جایزه فرانسویها برای «خوک»
- جوایز جشنوارههای سینمایی تحت تاثیر گرانی ارز
- امسال در اسکار جایزه منتخب مردم اهدا نخواهد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





