سهیلا گلستانی، کارگردان و بازیگری است که در بیش از ۴۰ فیلم کوتاه ایفای نقش کرده است. با او درباره تمایلنداشتن برخی بازیگران برای حضور در فیلم کوتاه صحبت کردیم. گلستانی دراینباره گفت: یکی از دلایل اصلی عدم حضور بازیگران در فیلمهای کوتاه این است که مدیوم فیلم کوتاه بهدرستی در ایران معرفی نشده است. هر کالایی به ویترین و فضایی برای معرفی نیاز دارد و وقتی این فضا وجود نداشته باشد، فیلم کوتاه در دنیای پرخبر سینما گم میشود. امروز تعداد بازیگران از نظر کمّی زیاد است و طبیعتا همه این دوستان مدام در فضای کار کوتاه نیستند؛ بنابراین تصویر درستی از آن ندارند و بعید نیست تاکنون تعاملی بین آنها و فیلمسازان کوتاه پیش آمده باشد. من اطمینان دارم اگر این آشنایی از راه درست و مفید شکل بگیرد، قطعا همکاری میکنند.
گلستانی که امسال با بازی در فیلم کوتاه «مانع بستهشدن در نشوید» در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در بخش دیگر گفتوگو با «شرق»، درباره دلایل تعامل کم سازندگاه فیلم کوتاه به فیلمسازان بخش حرفهای گفت: «بخش دیگر ضعف تعامل بین فیلمسازان فیلم کوتاه با بخش حرفهای و دیگر فضاهای سینمایی است که بازیگران هم در این حیطه لحاظ میشوند. کسانی که در این اتمسفر کارشان را آغاز کردهاند، گفتمان کمرنگی با دیگر بخشها اعم از هنری و فنی دارند. درصورتیکه مجامعی از جنس جشنوارهها بهترین بهانه برای شکلگیری این ارتباط است و اگر در این موقعیت دوطرف با هم روبهرو شوند و جنس دیالوگِ هم را بشناسند، میتوانند همدیگر را بهتر درک کنند و در نتیجه همکاریشان شکل بگیرد».
گلستانی درباره غالب کارگردانانی که بعد از ساخت اولین فیلم بلند سینمایی دیگر فیلم کوتاه کار نکردهاند، گفت: «بین کارگردانانی که با ایشان فیلم کوتاه کار کردم، کم نبودند کسانی که امروز فیلم بلند میسازند. بههرحال خاستگاه فیلمسازان سینمای بلند در نسل ما فیلم کوتاه بوده اما فیلم کوتاه و فیلم بلند در اصل ارتباطی با هم ندارند و هر دو زاییده سینما هستند. من بعد از ساختن فیلم بلندم دو فیلم کوتاه ساختم و باز هم خواهم ساخت».
او در ادامه درباره چالشهای ساخت فیلم کوتاه بیان کرد: «امروز تولید فیلم کوتاه کمخرج نیست. درحالیکه تا چند سال قبل با جمعکردن چند دوست کاربلد و با هزینه نسبتا معقول بهراحتی میشد فیلم کوتاه خوبی تولید کرد اما الان هزینهها آنقدر بالاست که معمولا فیلمسازان سعی میکنند این غنیمت را برای سینمای بلند خرج کنند».
این کارگردان با اشاره به اینکه ضرورت بازار حرفهای برای سینمای ایران در هر بخشی احساس میشود، ادامه داد: «فراتر از بحث هزینه، نداشتن بازار حرفهای برای فیلم کوتاه مهمترین دلیل برای دوری کارگردانان فیلم بلند از فیلم کوتاه است. با وجود برگزاری فستیوالهای متعدد که با صرف هزینههای بسیار گزاف، اکثرشان به نظر من بیهوده هستند، حتی شاهد یک فضای درست برای عرضه و بازار فیلمها نیستیم».
گلستانی اضافه کرد: «این هزینهها اگر صرف تولید فیلمهای باکیفیتتر شود و مارکتینگ را برای فیلم کوتاه رقم بزند، سود بیشتری برای فیلم کوتاه در پی خواهد داشت. مسئله اینجاست که در سینما هنوز فیلم کوتاه را بهعنوان فعالیت کاملا مستقل و درآمدزا به رسمیت نشناختهایم درحالیکه امروزه با وجود موبایل، اینترنت و کمحوصلگی و وقت کمی که اساسا مخاطب در جهان دارد، فضای مناسبی برای انواع کارهای کوتاه فراهم است؛ چراکه در زمان کم و در هر مکانی در دسترس هستند و دنیا روی آن سرمایهگذاری میکند».
این سینماگر در پایان گفت: قطعا بخش عمده این پیگیری باید از طرف مسئولان باشد اما فعالیت خاصی به چشم نمیخورد. حتی مسئولان از فعالیت دوستان فیلمسازی که خودجوش چنین کاری میکنند، معمولا یا بیخبرند یا اهمیت آن را متوجه نمیشوند. آنچه در فیلمسازی کوتاه باید بیش از پیش فعال شود، این است که از مهارت و تخصص فیلمسازان حرفهای سینمای کوتاه در بخشهای مدیریتی باید استفاده شود؛ درحالیکه امروز بین مسئولان و صاحبان اصلی حرفهای فیلم کوتاه فاصله زیادی وجود دارد.
منبع: شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- سیدصادق موسوی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه: تأیید آکادمی اسکار یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم