سهیلا گلستانی، کارگردان و بازیگری است که در بیش از ۴۰ فیلم کوتاه ایفای نقش کرده است. با او درباره تمایلنداشتن برخی بازیگران برای حضور در فیلم کوتاه صحبت کردیم. گلستانی دراینباره گفت: یکی از دلایل اصلی عدم حضور بازیگران در فیلمهای کوتاه این است که مدیوم فیلم کوتاه بهدرستی در ایران معرفی نشده است. هر کالایی به ویترین و فضایی برای معرفی نیاز دارد و وقتی این فضا وجود نداشته باشد، فیلم کوتاه در دنیای پرخبر سینما گم میشود. امروز تعداد بازیگران از نظر کمّی زیاد است و طبیعتا همه این دوستان مدام در فضای کار کوتاه نیستند؛ بنابراین تصویر درستی از آن ندارند و بعید نیست تاکنون تعاملی بین آنها و فیلمسازان کوتاه پیش آمده باشد. من اطمینان دارم اگر این آشنایی از راه درست و مفید شکل بگیرد، قطعا همکاری میکنند.
گلستانی که امسال با بازی در فیلم کوتاه «مانع بستهشدن در نشوید» در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، در بخش دیگر گفتوگو با «شرق»، درباره دلایل تعامل کم سازندگاه فیلم کوتاه به فیلمسازان بخش حرفهای گفت: «بخش دیگر ضعف تعامل بین فیلمسازان فیلم کوتاه با بخش حرفهای و دیگر فضاهای سینمایی است که بازیگران هم در این حیطه لحاظ میشوند. کسانی که در این اتمسفر کارشان را آغاز کردهاند، گفتمان کمرنگی با دیگر بخشها اعم از هنری و فنی دارند. درصورتیکه مجامعی از جنس جشنوارهها بهترین بهانه برای شکلگیری این ارتباط است و اگر در این موقعیت دوطرف با هم روبهرو شوند و جنس دیالوگِ هم را بشناسند، میتوانند همدیگر را بهتر درک کنند و در نتیجه همکاریشان شکل بگیرد».
گلستانی درباره غالب کارگردانانی که بعد از ساخت اولین فیلم بلند سینمایی دیگر فیلم کوتاه کار نکردهاند، گفت: «بین کارگردانانی که با ایشان فیلم کوتاه کار کردم، کم نبودند کسانی که امروز فیلم بلند میسازند. بههرحال خاستگاه فیلمسازان سینمای بلند در نسل ما فیلم کوتاه بوده اما فیلم کوتاه و فیلم بلند در اصل ارتباطی با هم ندارند و هر دو زاییده سینما هستند. من بعد از ساختن فیلم بلندم دو فیلم کوتاه ساختم و باز هم خواهم ساخت».
او در ادامه درباره چالشهای ساخت فیلم کوتاه بیان کرد: «امروز تولید فیلم کوتاه کمخرج نیست. درحالیکه تا چند سال قبل با جمعکردن چند دوست کاربلد و با هزینه نسبتا معقول بهراحتی میشد فیلم کوتاه خوبی تولید کرد اما الان هزینهها آنقدر بالاست که معمولا فیلمسازان سعی میکنند این غنیمت را برای سینمای بلند خرج کنند».
این کارگردان با اشاره به اینکه ضرورت بازار حرفهای برای سینمای ایران در هر بخشی احساس میشود، ادامه داد: «فراتر از بحث هزینه، نداشتن بازار حرفهای برای فیلم کوتاه مهمترین دلیل برای دوری کارگردانان فیلم بلند از فیلم کوتاه است. با وجود برگزاری فستیوالهای متعدد که با صرف هزینههای بسیار گزاف، اکثرشان به نظر من بیهوده هستند، حتی شاهد یک فضای درست برای عرضه و بازار فیلمها نیستیم».
گلستانی اضافه کرد: «این هزینهها اگر صرف تولید فیلمهای باکیفیتتر شود و مارکتینگ را برای فیلم کوتاه رقم بزند، سود بیشتری برای فیلم کوتاه در پی خواهد داشت. مسئله اینجاست که در سینما هنوز فیلم کوتاه را بهعنوان فعالیت کاملا مستقل و درآمدزا به رسمیت نشناختهایم درحالیکه امروزه با وجود موبایل، اینترنت و کمحوصلگی و وقت کمی که اساسا مخاطب در جهان دارد، فضای مناسبی برای انواع کارهای کوتاه فراهم است؛ چراکه در زمان کم و در هر مکانی در دسترس هستند و دنیا روی آن سرمایهگذاری میکند».
این سینماگر در پایان گفت: قطعا بخش عمده این پیگیری باید از طرف مسئولان باشد اما فعالیت خاصی به چشم نمیخورد. حتی مسئولان از فعالیت دوستان فیلمسازی که خودجوش چنین کاری میکنند، معمولا یا بیخبرند یا اهمیت آن را متوجه نمیشوند. آنچه در فیلمسازی کوتاه باید بیش از پیش فعال شود، این است که از مهارت و تخصص فیلمسازان حرفهای سینمای کوتاه در بخشهای مدیریتی باید استفاده شود؛ درحالیکه امروز بین مسئولان و صاحبان اصلی حرفهای فیلم کوتاه فاصله زیادی وجود دارد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- سیدصادق موسوی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه: تأیید آکادمی اسکار یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





