یک خبرنگار ایرانی فعال در کانادا از سوءاستفاده از نام یک سینماگر مطرح خارجی در جشنوارهای که فیلمهای ایرانی هم در آن شرکت داشتهاند، خبر داد.
به گزارش سینماسینما، امیر گنجوی با طرح این ادعا که در تبلیغ جشنواره بینالمللی فیلمهای کانادا، اروپا و آسیا در ونکوور از نام «لوک بسون» سوءاستفاده شده است، در مطلبی در اینباره توضیح داد: «مدتی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اولین دورهی جشنواره بینالمللی فیلمهای کانادا، اروپا و آسیا در شهر ونکوور برگزار شده است. طبق این خبر، سه فیلم «بادیگارد» (ابراهیم حاتمیکیا) ، بارکد (مطصفی کیایی) و تراژدی (آزیتا موگویی) در این جشنواره از طرف ایران شرکت کرده و در نهایت جایزه ویژه استعداد نو در بازیگری به پژمان هادوی برای فیلم «تراژدی» به کارگردانی آزیتا موگویی تعلق گرفت.»
او ادامه داد: «طبق این گزارش، لوک بسون رییس اصلی جشنواره بوده است، ولی آن طور که از شواهد بر میآید چنین چیزی صحت ندارد، چون پس از جستجو در اینترنت به جز منابع فارسی در هیچ جا اشارهای به حضور لوک بسون به عنوان داور در جشنواره نشده است. به دنبال تماسی که با «پیتر نیکولز»، نمایندهی حقوقی لوک بسون در لسآنجلس گرفته شد، دفتر نیکولز این خبر را کاملا تکذیب و اعلام کرد که در جریان چنین اتفاقی نیست و بسون در هیچ جشنواره چینی در ونکوور شرکت نکرده و به کسی از ایران جایزه نداده است.»
این روزنامهنگار اضافه کرد: «به نقل قول از این دفتر اگر چنین خبری صحت داشت، حتما خبر انگلیسی آن در اینترنت و گوگل موجود بود چون لوک بسون آنقدر نام بزرگی در سینما است که اگر واقعا به ونکوور آمده بود، همهجا خبررسانی میشد. جشنوارههای بزرگ دنیا مثل کن و ونیز میتوانند او را به عنوان داور دعوت کنند و نام او چنان بزرگ است که حتی برای جشنوارهی بینالمللی ونکوور هم ممکن نیست که فردی مثل او را در بین داوران یا مهمانان خود داشته باشد، حالا چه برسد به یک جشنوارهی محلی بی اعتبار و بی نام و نشان که متشکل از تعدادی چینی ناشناس و یک ایرانی است که سابقهی چندان خاصی در سینما ندارد.»
گنجوی ادامه داد: «به نظر گروه چینی پای خود را از ماجرا بیرون کشیده در وب سایت چینی جشنواره خبری را پیرامون این موضوع نمیتوان یافت! اما طبق تبلیغ پوستر ایرانی برنامه، نه تنها لوک بسون داور بوده، بلکه پژمان هادوی که جایزه بازیگری را گرفته خود جزو هیات داوران بوده و در واقع خود داور به خودش جایزه داده است! در هر حال طبق گزارش دفتر حقوقی نیکولز، خبر حضور لوک بسون به عنوان داور در این جشنواره واقعی نیست و تنها برای اعتبار دهی به یک جشنواره بی نام و اعتبار در ونکوور و دو چندان کردن ارزش جایزه ایرانی آن استفاده شده است.»
این روزنامهنگار با اشاره به اینکه «این نمونه خبررسانیهای دروغ نه تنها اعتباری را برای ایران به ارمغان نمیآورد» گفت: «باید منتظر ماند و دید که آیا این دفتر حقوقی که نماینده افراد بسیار مشهوری در سرتا سر عالم هنری است، در پی شکایت از عوامل این فستیوال خواهد افتاد یا خیر. این روزها در غیاب دستگاه نظارتی بینالمللی به نظر میآید که هر کس در هر گوشه و کنار به اسم فستیوال و پخش فیلم ایرانی در خارج کشور در فکر کلاهبرداری فرهنگی از اسم و رسم سینمای ایران است تا بودجهای را از جایی بگیرد.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دراکولا: یک داستان عاشقانه»؛ جنگ، سدی در برابر عشق
- «دراکولا»، این بار از زاویه دوربین لوک بسون
- در ونیز اعلام شد؛ لوک بسون فیلم فضایی ۲۰۰ میلیون دلاری میسازد/ بازخوردهای «داگمن»
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- اعلام فهرست پرستاره فیلمهای ونیز ۲۰۲۳
- «داگمن» لوک بسون در جشنواره ونیز
- استقبال خریداران از «داگمن» لوک بسون/ شاهکار است!
- مورگان فریمن در دنیای «لوسی» میماند/ بازی در سریال
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
- همراه با جشنواره فیلم فجر در هشتمین روز / گزارش تصویری ۲
- همراه با جشنواره فیلم فجر در هشتمین روز / گزارش تصویری ۱
- بهرام رادان «ایده اصلی» را پذیرفت
- اتهام جدید اخلاقی علیه یک کارگردان
- اتهام تجاوز جنسی به لوک بسون/ تحقیقات پلیس آغاز شد
- «ایده اصلی» وارد مرحله پیشتولید شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





