یک خبرنگار ایرانی فعال در کانادا از سوءاستفاده از نام یک سینماگر مطرح خارجی در جشنوارهای که فیلمهای ایرانی هم در آن شرکت داشتهاند، خبر داد.
به گزارش سینماسینما، امیر گنجوی با طرح این ادعا که در تبلیغ جشنواره بینالمللی فیلمهای کانادا، اروپا و آسیا در ونکوور از نام «لوک بسون» سوءاستفاده شده است، در مطلبی در اینباره توضیح داد: «مدتی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه اولین دورهی جشنواره بینالمللی فیلمهای کانادا، اروپا و آسیا در شهر ونکوور برگزار شده است. طبق این خبر، سه فیلم «بادیگارد» (ابراهیم حاتمیکیا) ، بارکد (مطصفی کیایی) و تراژدی (آزیتا موگویی) در این جشنواره از طرف ایران شرکت کرده و در نهایت جایزه ویژه استعداد نو در بازیگری به پژمان هادوی برای فیلم «تراژدی» به کارگردانی آزیتا موگویی تعلق گرفت.»
او ادامه داد: «طبق این گزارش، لوک بسون رییس اصلی جشنواره بوده است، ولی آن طور که از شواهد بر میآید چنین چیزی صحت ندارد، چون پس از جستجو در اینترنت به جز منابع فارسی در هیچ جا اشارهای به حضور لوک بسون به عنوان داور در جشنواره نشده است. به دنبال تماسی که با «پیتر نیکولز»، نمایندهی حقوقی لوک بسون در لسآنجلس گرفته شد، دفتر نیکولز این خبر را کاملا تکذیب و اعلام کرد که در جریان چنین اتفاقی نیست و بسون در هیچ جشنواره چینی در ونکوور شرکت نکرده و به کسی از ایران جایزه نداده است.»
این روزنامهنگار اضافه کرد: «به نقل قول از این دفتر اگر چنین خبری صحت داشت، حتما خبر انگلیسی آن در اینترنت و گوگل موجود بود چون لوک بسون آنقدر نام بزرگی در سینما است که اگر واقعا به ونکوور آمده بود، همهجا خبررسانی میشد. جشنوارههای بزرگ دنیا مثل کن و ونیز میتوانند او را به عنوان داور دعوت کنند و نام او چنان بزرگ است که حتی برای جشنوارهی بینالمللی ونکوور هم ممکن نیست که فردی مثل او را در بین داوران یا مهمانان خود داشته باشد، حالا چه برسد به یک جشنوارهی محلی بی اعتبار و بی نام و نشان که متشکل از تعدادی چینی ناشناس و یک ایرانی است که سابقهی چندان خاصی در سینما ندارد.»
گنجوی ادامه داد: «به نظر گروه چینی پای خود را از ماجرا بیرون کشیده در وب سایت چینی جشنواره خبری را پیرامون این موضوع نمیتوان یافت! اما طبق تبلیغ پوستر ایرانی برنامه، نه تنها لوک بسون داور بوده، بلکه پژمان هادوی که جایزه بازیگری را گرفته خود جزو هیات داوران بوده و در واقع خود داور به خودش جایزه داده است! در هر حال طبق گزارش دفتر حقوقی نیکولز، خبر حضور لوک بسون به عنوان داور در این جشنواره واقعی نیست و تنها برای اعتبار دهی به یک جشنواره بی نام و اعتبار در ونکوور و دو چندان کردن ارزش جایزه ایرانی آن استفاده شده است.»
این روزنامهنگار با اشاره به اینکه «این نمونه خبررسانیهای دروغ نه تنها اعتباری را برای ایران به ارمغان نمیآورد» گفت: «باید منتظر ماند و دید که آیا این دفتر حقوقی که نماینده افراد بسیار مشهوری در سرتا سر عالم هنری است، در پی شکایت از عوامل این فستیوال خواهد افتاد یا خیر. این روزها در غیاب دستگاه نظارتی بینالمللی به نظر میآید که هر کس در هر گوشه و کنار به اسم فستیوال و پخش فیلم ایرانی در خارج کشور در فکر کلاهبرداری فرهنگی از اسم و رسم سینمای ایران است تا بودجهای را از جایی بگیرد.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دراکولا»، این بار از زاویه دوربین لوک بسون
- در ونیز اعلام شد؛ لوک بسون فیلم فضایی ۲۰۰ میلیون دلاری میسازد/ بازخوردهای «داگمن»
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- اعلام فهرست پرستاره فیلمهای ونیز ۲۰۲۳
- «داگمن» لوک بسون در جشنواره ونیز
- استقبال خریداران از «داگمن» لوک بسون/ شاهکار است!
- مورگان فریمن در دنیای «لوسی» میماند/ بازی در سریال
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
- همراه با جشنواره فیلم فجر در هشتمین روز / گزارش تصویری ۲
- همراه با جشنواره فیلم فجر در هشتمین روز / گزارش تصویری ۱
- بهرام رادان «ایده اصلی» را پذیرفت
- اتهام جدید اخلاقی علیه یک کارگردان
- اتهام تجاوز جنسی به لوک بسون/ تحقیقات پلیس آغاز شد
- «ایده اصلی» وارد مرحله پیشتولید شد
- فیلم لوک بسون پرهزینه ترین فیلم تاریخ سینمای فرانسه شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش