مهرداد عشوندی در خبر آنلاین نوشت :
۱- اصل خبر به نقل از یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر این بود: «با مشاورههای علی وزیریان، دبیر هنری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، فضای بصری جشنواره که در دورههای گذشته محل الگودهی غلط و ایجاد حواشی بوده است، تغییر خواهد کرد و در این دوره فرش قرمز وجود ندارد.»
۲- در فضای رسانهای رسمی این روزها، تیتر گفتههای بالا شد: «فرش قرمز از جشنواره فیلم فجر حذف شد!»
۳- با درنگی کوتاه و با پوششی سریع و فراگیر، موج خبری ایجاد شده در شبکههای مجازی و کانالهای داخلی و خارجی تلویزیونی، جملات فوقالذکر تبدیل شد به: «اظهار نظر عجیب مدیر روابط عمومی جشنواره فجر: امسال انشاالله فرش قرمز نداریم/ رنگ فرش قرمز هم میتواند آسیب این مراسم باشد/ فرش قرمز وجه فرهنگی جشنواره را از بین میبرد!»
۴- تا اینجای کار و با مرور روند انعکاس گفتههای یزدان عشیری در رسانههای رسمی و غیر رسمی، اصل ماجرا کاملامشخص شده است. پخش و انتشار تقطیع شده و بریده صحبتهای مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در فضای مجازی با در نظر گرفتن علاقه مخاطبین بسیار و جلب توجه عمومی به اخبار و حواشی جشنواره فیلم فجر، باعث ایجاد موج احساسی منفی در جامعه با شائبه تامین منافع گروههای خاص و مخالفین این رویداد شده است. ضمن اینکه باید تاکید کرد برای عدم سو برداشتهای اینچنینی، یک تکه تقطیع شده از مصاحبه نباید مبنای قضاوت شنونده قرار گیرد، با در نظر گرفتن جوانب بررسی شده، سوالی که پیش میآید و به نظر پُر اهمیت نیز هست این است که اصولا صحبت یک مدیر فرهنگی در خصوص مسئله کم اهمیتی چون فرش قرمز چرا باید حاشیهساز باشد؟!! آیا این نوع توجه به حاشیهها چه از سوی مردم و چه از سوی حاشیهسازها جزئی از طرح وارههای شخصیتی افراد جامعه است که طلب ایجاد آن را میکند یا برنامهریزی مشخصی در جهت منافع گروهی که به آن دامن میزند؟ به نظر نگارنده، فرش قرمز به معنی خاص خود ضد فرهنگ نیست و در کلام مدیر روابط عمومی جشنوار فیلم فجر نیز نشانی از ضدیت فرش قرمز با فرهنگ دیده نمیشود. حال تاکید برخی جریانهای خودی و ناخودی! بر اینکه اینها کلا با رنگ هم که مشکل دارند نشان از این دارد که با ایجاد حواشی فراوان صرفا در جهت دشمنی کور و تسویه حسابهایی هستند که هیچ ربطی به ماهیت جشنواره فیلم فجر و خیل علاقهمندان به آن ندارد.
داستان فقط داستان اشتباه در یک مصاحبه تقطیع شده نیست، که از بریده صحبتهای آن بخواهیم چیزی را تحلیل به نفع خود کنیم؛ در گذر زمان، درخت جشنواره به حدی ریشه دار شده است که برپایی و برگزاری آن برای علاقهمندان تبدیل به یک آیین شده است و با این دست حواشی، خدشهای به اصل ماجرا وارد نخواهد شد؛ همین و بس!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرش قرمز اسکار امسال، قرمز نیست!
- آیا دبیر احتمال بیرونقی جشنواره را میدهد؟/ فرش قرمز نداریم/ احتمال حذف سیمرغ مردمی
- «نگران نباشید فرش قرمز ایرانی است»/بازخوانی یادداشت حجتالله ایوبی در سال ۹۴
- درباره حواشی فرش قرمز
- اولین نمایش جهانی فیلم جدید جیمز باند / گزارش تصویری
- مهمترین تغییر جشنواره ۳۴/ اتفاقات ویژه نخستین سال برگزاری کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر
- کاریکاتور / حاتمیکیا روی فرش قرمز نرفت
- فرش قرمز در جشنواره امسال فیلم فجر تعریف دیگری دارد/ راه رفتن روی فرشی از اسکناس
- واکنش ایوبی به “فرش قرمز”
- فمینیستها جشنواره لندن را به آشوب کشیدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





