سینماسینما، بهرنگ ملکمحمدی
سینمای جنگ با تمام متر، معیار و تعاریفی که از آن در ایران داریم، سالهاست درگیر یک سوءتفاهم بزرگ شده است. اینکه اساسا مرز میان فیلم جنگی و ضد جنگ چیست و آیا انتقاد از برخی نگاهها و حتی مدیریت در آن دوران توهین به شهدا و قهرمانان هشت سال دفاع مقدس است و حاصل اثری ضد جنگ است؟ در دورهای حتی داستان فراتر از این میرود و به آدمهایی که از نزدیک فضای آن روزها را ندیدهاند، اجازه فیلم ساختن در این حوزه هم داده نمیشود و اینها حاصلی جز از بین رفتن بسیاری از فرصتها برای ساخت فیلم درباره پرافتخارترین دوره تاریخ ایران ندارد. گونهای که با وجود چندین سازمان و ارگان که خود را متولی انحصاری ساخت این فیلمها میدانند، پیچیدهتر هم میشود و به نظر بودنشان حاصلی جز افزودن بر بوروکراسی در راه ساخت فیلمهای دفاع مقدس ندارد.
ملاصالح قاری و شهید علی هاشمی دو نمونه فوقالعاده از آدمهایی هستند که سالها با اشتباه و تنگنظری عدهای به عنوان کاراکترهای منفی و حتی وطنفروش شناخته میشوند، اما درنهایت آن چیزی که تاریخ و گذشت زمان نمایان میکند، دلاوری و رشادتی است که آنها در دوران جنگ تحمیلی داشتهاند. اتفاقات بسیاری از این دست در آن دوران وجود دارد که میتواند سوژه فوقالعادهای برای فیلمسازانی باشد که به این حوزه علاقهمند هستند. فضایی که با یک اشتباه تاریخی و بر مبنای منفعتطلبی عدهای در سینمای ایران، پرخرج، گران و غیرتجربهگرا تصور میشود و این بهانهای است برای انحصار فیلمسازی در اینباره و مهمتر از آن آدمهایی که در آن دوران حضور داشتهاند.
گروه سینمایی هنر و تجربه و سینمای تجربهگرا دقیقا در مقابل این تفکر انحصارطلب در حوزه سینمای دفاع مقدس قرار میگیرد و بهسان یک خون و نفس تازه میتواند با اکران فیلمهای تجربی و ارزان به سراغ اتفاقات و آدمهایی برود که در این سالها به آنها پرداخته نشده و حتی پنهان مانده است. حالا با گذشت بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی میتوان سرفصل تازهای در بررسی دقیق و به دور از شتابزدگی به مقطعی از تاریخ ایران گشود که هنوز حرفهای بسیاری درباره آن گفته نشده و بر خلاف تصویر جعلی ساختهشده از سوی جریان تجاری سینما، مخاطب عام هم بهشدت به آن علاقهمند است.
هشت سال دفاع در برابر متجاوزی که تصور میکرد سه روزه به تهران میرسد، قصههای بسیاری در نهاد خود دارد و روایت این قصهها محصور به آدم یا جریان خاصی نیست. حالا بیش از پیش باید به جوانها اجازه داد این سالها را درک و به آن افتخار کنند و مهمترین و موثرترین روش بیشک سینماست؛ سینمایی که تجربهگراست…
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- پاسداشت تلاش قهرمانان/ مروری بر سینمای جنگ به مناسبت روز ارتش
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
- واقعا چه کسی این فیلم را ساخت؟/ «مرد سوم» از هر منظری فیلمی متفاوت است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا