سینماسینما، بهرنگ ملکمحمدی
سینمای جنگ با تمام متر، معیار و تعاریفی که از آن در ایران داریم، سالهاست درگیر یک سوءتفاهم بزرگ شده است. اینکه اساسا مرز میان فیلم جنگی و ضد جنگ چیست و آیا انتقاد از برخی نگاهها و حتی مدیریت در آن دوران توهین به شهدا و قهرمانان هشت سال دفاع مقدس است و حاصل اثری ضد جنگ است؟ در دورهای حتی داستان فراتر از این میرود و به آدمهایی که از نزدیک فضای آن روزها را ندیدهاند، اجازه فیلم ساختن در این حوزه هم داده نمیشود و اینها حاصلی جز از بین رفتن بسیاری از فرصتها برای ساخت فیلم درباره پرافتخارترین دوره تاریخ ایران ندارد. گونهای که با وجود چندین سازمان و ارگان که خود را متولی انحصاری ساخت این فیلمها میدانند، پیچیدهتر هم میشود و به نظر بودنشان حاصلی جز افزودن بر بوروکراسی در راه ساخت فیلمهای دفاع مقدس ندارد.
ملاصالح قاری و شهید علی هاشمی دو نمونه فوقالعاده از آدمهایی هستند که سالها با اشتباه و تنگنظری عدهای به عنوان کاراکترهای منفی و حتی وطنفروش شناخته میشوند، اما درنهایت آن چیزی که تاریخ و گذشت زمان نمایان میکند، دلاوری و رشادتی است که آنها در دوران جنگ تحمیلی داشتهاند. اتفاقات بسیاری از این دست در آن دوران وجود دارد که میتواند سوژه فوقالعادهای برای فیلمسازانی باشد که به این حوزه علاقهمند هستند. فضایی که با یک اشتباه تاریخی و بر مبنای منفعتطلبی عدهای در سینمای ایران، پرخرج، گران و غیرتجربهگرا تصور میشود و این بهانهای است برای انحصار فیلمسازی در اینباره و مهمتر از آن آدمهایی که در آن دوران حضور داشتهاند.
گروه سینمایی هنر و تجربه و سینمای تجربهگرا دقیقا در مقابل این تفکر انحصارطلب در حوزه سینمای دفاع مقدس قرار میگیرد و بهسان یک خون و نفس تازه میتواند با اکران فیلمهای تجربی و ارزان به سراغ اتفاقات و آدمهایی برود که در این سالها به آنها پرداخته نشده و حتی پنهان مانده است. حالا با گذشت بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی میتوان سرفصل تازهای در بررسی دقیق و به دور از شتابزدگی به مقطعی از تاریخ ایران گشود که هنوز حرفهای بسیاری درباره آن گفته نشده و بر خلاف تصویر جعلی ساختهشده از سوی جریان تجاری سینما، مخاطب عام هم بهشدت به آن علاقهمند است.
هشت سال دفاع در برابر متجاوزی که تصور میکرد سه روزه به تهران میرسد، قصههای بسیاری در نهاد خود دارد و روایت این قصهها محصور به آدم یا جریان خاصی نیست. حالا بیش از پیش باید به جوانها اجازه داد این سالها را درک و به آن افتخار کنند و مهمترین و موثرترین روش بیشک سینماست؛ سینمایی که تجربهگراست…
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای جنگ در آینده فرضی
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- پاسداشت تلاش قهرمانان/ مروری بر سینمای جنگ به مناسبت روز ارتش
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- همان همیشگی/ نگاهی به فیلم «آنا»
- فیلمی متفاوت نه البته بینقص/ نگاهی به فیلم «گزارش یک قتل»
- گروتسک، مرزها، محدودهها و همپوشانیها/ معرفی کتاب گروتسک فیلیپ تامسن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





