سینماسینما، محمد هاشمی
وقتی به درونمایه یک فیلم فکر میکنیم، اگر با فیلم خوبی طرف باشیم، معمولا با کولاژی از واژهها مواجه میشویم. واقعیت این است که هر فیلم خوب دغدغههای انسانی زیادی را مطرح میکند، بنابراین بهسختی میتوان در مورد آن به یک درونمایه اصلی فکر کرد. اما واژهای هم هست که در پاسخ به این پرسش که «این فیلم درباره چیست؟» در صدر کولاژ واژههای فوق قرار میگیرد و به این ترتیب، بین عناصر این کولاژ پیوند برقرار میکند و نظم و ترتیب و انسجامی از منظر درونمایهای در آن ایجاد میکند.
به نظر من اگر بخواهیم برای فیلم «داگمن» چنین درونمایهای در نظر بگیریم، آن درونمایه، دوستی است. بقیه درونمایههای فیلم، در نسبت با این درونمایه اصلی قرار میگیرند و در عمق ساختارِ منسجمِ پیرنگِ پیشرونده فیلم کار میکنند. از همان اولین صحنهها میتوانیم این درونمایه را در فیلم ببینیم. نوع رابطهای که مارچلو با سگهایش دارد، از جنس دوستی است. او به سگهایش علاقه خیلی زیادی دارد و با چنین علاقهای از آنها تیمارداری میکند. در عین حال، اولین صحنههای فیلم، شامل تلاش او برای این میشود که سگی بسیار وحشی را اهلی و رام کند و به او بفهماند دوستش است و نه دشمنش. اما این اهلی کردن به معنای تحت تسلط گرفتن نیز هست. مارچلو با تحت تسلط گرفتن سگهایش است که دوست آنها میشود و آنها را هم با خود دوست میکند و انگار نوعی اجبار و یک طرفه بودن در این دوستی وجود دارد و نه یک اختیار. مثلا در همان صحنه اول، او ابتدا چیزی غذامانند به سوی آن هیولای بزرگ پرتاب میکند تا اعتمادش را جلب کند و بهتدریج متوجهش کند که میخواهد با او دوستی کند. اما نوع جارو کشیدن به روی بدن حیوان، بیشتر به تلاشش برای تحت سلطه گرفتن او میماند. در طول فیلم هم مدام سگهایی را در مقیاسهای ریز و درشت میبینیم که در قفسهای متعدد خانه/مغازه مارچلو که بیشتر فیلم در آن میگذرد، صداهای ناله و زوزهشان بلند است. همچنین، مارچلو در جایی از فیلم، پس از اینکه به موتور سیمونه آسیب رسانده، میخواهد با ترس و لرز از خانهاش بیرون برود و سگها را هم با خود بیرون میبرد، که در اینجا سگها نقش نگهبانهایش را دارند که به اجبار او این نگهبانی را عهدهدار شدهاند.
میتوان ادعا کرد مهمترین ویژگی شخصیت مارچلو خواستار بودن دوستی از جهان اطرافش است و کنشهایش در قبال آدمها و سگهای اطرافش چنین چیزی را نشان میدهد. اما در قبال آدمهای اطرافش، مارچلو بنا به جبر شرایط، که انگار از نوعی وضعیت ناتورالیستی برمیخیزد، رویکردهای متفاوتی را در پیش میگیرد. مارچلو در جمع افرادی چون فرانکوی طلافروش، فردی حاشیهای به شمار میآید. او اگر در قبال سگهای خود، دوستی را از طریق تسلط به دست میآورد، در اینجا ابزار چندانی برای تسلط ندارد. نه قدرت بیشتری از فرانکو و دیگران دارد و نه ثروت و نه هوش بیشتر و نه هیچ چیز دیگری که بتواند از طریق آنها بر افراد این جمع تسلط یابد. بنابراین مارچلو در حاشیه قدرت و ثروت آنها بودن را برای طلب دوستی با آنان برمیگزیند. انگار آنها را نوعی حامی خود میبیند و برای کسب سود و حمایت از آنان سعی میکند با آنان دوستی کند. آنان هم این طلب دوستی مارچلو را میپذیرند، اما میتوان گفت دلیل این پذیرفتنشان، به دست آوردن سود از مارچلو در زمانهای ویژه است. مثلا وقتی مارچلو طلایی را که سیمونه سرقت کرده، پیش فرانکو میآورد و فرانکو به کمترین قیمت آن طلاها را میخرد.
پس تابهحال از دو نوع طلب دوستی از سوی مارچلو یاد کردیم؛ طلب دوستی مارچلو از سگهایش که با تسلط او نسبت به آنها رخ میدهد و طلب دوستی از دار و دسته فرانکو که برای کسب حمایت از آنها انجام میشود. سومین شکل از طلب دوستی مارچلو از دنیای اطرافش، طلب دوستی از دخترش است. مارچلو از همسر خود جدا شده و شاید بتوان گفت تمام طلب دوستیهایش در فیلم، ناشی از همین باشد؛ حضورهای متعدد ناقص برای پر کردن یک غیاب کامل. تلاش برای طلب دوستی از هر آنچه در جهان اطرافش هست، تا بتواند خلأ پس زده شدن طلب دوستیاش را از سوی همسرش پر کند. پر شدنی که البته همواره ناقص میماند. پس از سگها گرفته تا دار و دسته فرانکو و تا دخترش، تمام این طلبهای دوستی ناقص انگار برای پر کردن پس زده شدن خواست دوستیاش از سوی همسرش است. بههرحال، دوستی او با دخترش نیز مثل دوستی از طریق کنترل و تسلط در مورد سگها و دوستی برای کسب حمایت، در مورد دار و دسته فرانکو، نمیتواند دوستی کاملی باشد. اینبار، برعکس مورد فرانکو، طلب دوستی مارچلو از دخترش، یک طلب دوستی است که مارچلو از طریق حمایت خود از دخترش میخواهد. به این معنی که او از دخترش دوستی میطلبد تا بتواند دخترش را حمایت کند. دخترش هم در جاهایی ممکن است از مارچلو حمایت کند، اما مارچلو چنین چیزی را از دختر خود نمیخواهد. مارچلو هرچه به آب و آتش میزند و خلافهای هرچه سنگینتر، از فروش مواد مخدر تا سرقت از مغازه فرانکو را انجام میدهد، یا به آنها تن میدهد، برای این است که بتواند دخترش را به سفرهای تفریحی بهتری ببرد. یعنی هرقدر سعی میکند با کارهای خلاف، پول دربیاورد، فقط برای خوشحال کردن دخترش است و اینکه بتواند از دخترش حمایت کند. دخترش هم مثلا در مسابقه آرایش سگها یا وقتی اثر جراحتهای عمیق را روی صورت مارچلو میبیند، دلش میخواهد از او حمایت کند، اما متاسفانه کوچکتر و کمقدرتتر از آن است که بتواند حامی کاملی برای پدر خود باشد، و همچنین دوست کاملی باشد. او بر مبنای قانون تنها میتواند هرچند وقت یک بار پیش پدرش باشد و در این مدت کوتاه، کار چندانی از دستش برنمیآید. از سوی دیگر، این طلب دوستی مارچلو، با هدف حمایت از دختر خود نیز به طور کامل قابل انجام نیست. مارچلو در شرایطی از ضعف و نابهسامانی زندگی که در آن قرار دارد و با شیوههایی که برای حمایت از دخترش به کار میگیرد، درنهایت نمیتواند حامی تمام و کمالی برای دخترش باشد. او حتی موفق نمیشود سیمونه را از این امر نهی کند که وقتی دختر مارچلو در خانهاش است، در خانه مواد مصرف نکند. در اوج دیگری، وقتی دختر مارچلو در حال دور شدن از خانه پدرش است، در میان انبوه نگرانیاش سرمیگرداند تا هجوم پر بد و بیراه فرانکو را به خانه پدر ببیند که به مارچلو به خاطر همراهیاش با سیمونه در سرقت از طلافروشیاش معترض است؛ سرگرداندنی که چندان طول نمیکشد وقتی همسر سابق مارچلو دست دختر را محکمتر میکشد و به ادامه مسیر خودشان، برخلاف مسیر خانه مارچلو، فرمانش میدهد.
اما سه نوع طلب دوستی بالا، در پیرنگهای فرعی فیلم طرح میشوند. پیرنگهایی که به تقویت پیرنگ اصلی یاری میرسانند و از آن حمایت میکنند. پیرنگ اصلی فیلم، در واقع در رابطه میان مارچلو و سیمونه است که طرح میشود و چهارمین نوع طلب دوستی را در بر میگیرد که پیچیدهترین نوع طلب دوستی از سوی مارچلو و توصیفش در قالب کلام، تا حدودی دشوار است و همین دشواری و پیچیدگی در این نوع چهارم طلب دوستی است که بیش از همه، فیلم را به مراحل بالای تحسینبرانگیز بودن برمیکشد. در ابتدا به نظر میرسد این سیمونه است که مارچلو را به کمک زور بازوی غریبش تحت تسلط خود قرار میدهد و از او برای به دست آوردن سود و بهره اقتصادی طلب حمایت میکند. سیمونه از مارچلو بهزور مواد مخدر میگیرد و پولش را به مارچلو نمیدهد. مارچلو را بهزور وادار میکند تا در سرقتش از منزل یک ثروتمند، با اتومبیل خود همراهیاش کند، ولی در ازای این همراهی مقدار کمی از طلاهای سرقتی را با منت به مارچلو میدهد، چون گمان میکند مارچلو در سرقت هیچ کاری انجام نداده است. وقتی زخمی میشود و مارچلو او را به خانه مادر سیمونه میبرد و تیر را از بدنش خارج میکند، انگار سیمونه همه اینها را وظیفه مارچلو میداند؛ وظیفهای بیمواجب که بندهای باید در قبال دوستی اربابش به او ارائه دهد. یعنی سیمونه این رابطه دوستی را رابطه دوستی در هیئت ارباب و بندگی میبیند. بعد هم بهزور مارچلو را مجبور میکند در سرقت از طلافروشی همراهیاش کند. این تسلط تا آنجا ادامه دارد که وقتی مارچلو به جرم سرقت طلا به زندان میافتد، علیه سیمونه هیچ حرفی نمیزند، درحالیکه تنها با یک اعتراف ساده از سوی او سیمونه برای سالها روانه زندان میشود. تا اینجای کار، انگار این سیمونه است که مارچلو را تحت سلطه خود دارد، اما بعد از خروج مارچلو از زندان، در روابط میان مارچلو و سیمونه، ورق برمیگردد. مارچلو وقتی برای اولین بار، با سیمونه روبهرو میشود و از او طلب سهمش را از سرقت طلافروشی میکند و با استهزای سیمونه در قبال خواسته موجه خودش مواجه میشود، با حالتی تهدیدآمیز به سیمونه میگوید در زندان تجربههای زیادی کسب کرده که او را تبدیل به یک آدم دیگر کرده است. آدمی که سیمونه دیگر باید از او بترسد. اما به نظر من، واقعیتِ شخصیت مارچلو چیز دیگری است. مارچلو تا اینجا نیمه دیگری از شخصیت خود را، یا به قول یونگ، بخش کهنالگوییِ سایه روانش را هنوز بروز نداده است. آن وجه تاریک مستر هایدیِ شبانهاش را که در پس پشت وجه روشنِ دکتر جکیلیِ روزانهاش پنهان است؛ همان وجهی که در طلب دوستی همراه با تسلط خود در مواجهه با سگهایش بروز میکند و آنان را با نوعی زور و اجبار، با مارچلو دوست میکند. بنابراین، از این به بعد مارچلو با سیمونه رفتاری شبیه به رفتاری را در پیش میگیرد که در قبال سگها در پیش میگیرد. سیمونه را با مقداری مواد (همانطور که به سگ غولپیکر اول فیلم خردههایی از غذا داده بود) و با وعده به دست آوردن مواد مخدر بسیار زیاد به دام خانه خود میکشاند، او را (مثل همان سگها) در قفس اسیر میکند، وقتی سیمونه رام و اهلیاش نمیشود، سرش را میکوبد و وقتی باز هم رام نمیشود، با زنجیری خفهاش میکند. اکنون اگر نتوانسته جسم و روح جاندار سیمونه را مطیع و منقاد خود کند و از این طریق، دوستی سیمونه را به دست آورد، با مرگ سیمونه کاملا بر جسم او مسلط میشود و هرکار بخواهد، میتواند با آن بکند؛ اینکه جسد را به بیرون شهر ببرد و آتش بزند، یا به دوش بکشد و با خود پیش آنانِ دیگری که در طلب دوستی حمایتگرانه آنها بود، ببرد و ثابت کند که همچنان با آنان دوست است و نه با سیمونه. اما پایان عالی فیلم، مثل نقطهگذاری موثر نهایی در مورد تمام تلاشهای مارچلو برای طلب دوستیاش عمل میکند؛ مارچلو به هوای اینکه دوستانش در گرگ و میش صبح در حال بازی در زمین ورزشی نزدیک هستند، جسد سوزان مارچلو را از آتش میرهاند تا با روی دوش گذاشتن و کشاندنش تا نزدیک محل زمین بازی، خودش را سرانجام از عدم وجود دوست و حمایتگر در جهانش برهاند. اما صدای تشدیدشده و تصویر ناواضح بازی بی بازیکن دوستان سابقش از زاویه دیداری و شنیداری چشم و گوش مارچلو، تصوری توهمی است. چراکه وقتی مارچلو به زمین بازی میرسد، متوجه میشود آنچه از بازی یاران سابقش دیده و شنیده، تنها در جهان ذهن متوهمش گذشته و نه در جهان عینیت و واقعیت. بنابراین، برای مارچلو انگار چیزی دیگر برای از دست دادن وجود ندارد. پس جسد را همانجا کنار خود روی زمین رها میکند تا گرگ و میش صبحگاه تبدیل به تابش صریح آفتاب شود و هوای تازه دم صبح بر حقیقت جنایت او شهادت قاطع دهد.
گفتیم که شاید درونمایه اصلی فیلم «داگمن» طلب دوستی باشد، اما این درونمایه، در نسبت با مجموعه پیرنگهای اصلی و فرعی و ویژگیهای اصلی و فرعی شخصیت اصلی، ما را با درونمایههای دیگری هم آشنا میکند که میتوان از آنها هم سخن گفت. بر این اساس، درونمایه دیگر فیلم «داگمن»، تنهایی و انزوای شخصیت مارچلوست. تنهایی و انزوایی که انگار سرنوشت محتوم اوست و حفرهای بزرگ در روانش باز کرده که به هیچ شکل ترمیم و پر نمیشود؛ نه با طلب دوستی تسلططلبانه از سگهایش، نه با طلب دوستی حمایتجویانه از دار و دسته فرانکو، نه با طلب دوستی حمایتگرانه از دخترش و نه با طلب دوستی پیچیده که ترکیبی از سلطه داشتن و تحت تسلط بودن است، در نسبت با سیمونه. تنهایی و انزوای محتومی که بهخوبی در نمای دید پرنده پایانی فیلم به نمایش درمیآید؛ مردی تنها، محاط در دایره پروسعت تقدیر سرکوبگرش.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در ونیز اعلام شد؛ لوک بسون فیلم فضایی ۲۰۰ میلیون دلاری میسازد/ بازخوردهای «داگمن»
- «داگمن» لوک بسون در جشنواره ونیز
- استقبال خریداران از «داگمن» لوک بسون/ شاهکار است!
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری