تاریخ انتشار:۱۳۹۴/۰۸/۱۰ - ۰۰:۵۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 4979

سینماسینما، سام بهشتی –  «همه چیزمان به همه چیزمان می آید»، خدا رحمت کند مرحوم علی حاتمی را که با این مونولوگ ماندگار در فیلم  «کمال المک» اش باعث شد که ما هرگاه می خواهیم دو پدیده متناقض را کنار یکدیگر قرار دهیم و تحلیل کنیم، تیتری برای سر آغاز ماجرا داشته باشیم.

جمعه شب گذشته در تازه ترین قسمت برنامهِ «دُن کیشوت سینمای ایران، عالیجناب بهروز افخمی» شاهد اتفاق ویژه ای بودیم که همه ما را در بهت و شوک فرو برد، هرچند که ما هرچه بنویسیم و نقد کنیم مثمر ثمر نخواهد بود و آخرکار استاد افخمی و همکارهای کار بلدشان در آیتمی ویژه پاسخ اهالی رسانه و منتقدان را می دهند اما در مقابل بعضی از اتفاق ها نمی توان سکوت کرد.

از زمانی که قرار بود فیلم «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش، اکران شود، صدا و سیما تمام تلاش اش را کرد تا این فیلم به اکران نرسد و سنگ اندازی های مختلف به شکل های گوناگون صورت گرفت تا اکران فیلمی که روایتگر نهضت امام حسین (ع) است، متوقف شود.

در این ایام تمامی حواشی که برای «رستاخیز» اتفاق افتاد، از ماجرای تظاهرات برخی اقشار مذهبی در مقابل ارشاد گرفته تا ماجرای قمه زنی آن زن سیاهپوش در تمامی بخش های خبری رسانه ملی به شکل کامل پوشش داده شد به نحوی که مردم فکر کردند به مقدس ترین باورشان توسط سینماگران ایرانی بی احترامی شده است.

جمعه شب در بخش نقد برنامه آقای افخمی با اجرای عالیجناب فراستی با دکور جدید، شاهد نمایش مکرر پوستر جهانی فیلم «رستاخیز» در بک گراند تصویر بودیم که تصویر تمام رخ حضرت عباس، قمر بنی هاشم را شامل می شد.

هنوز در ماه محرم هستیم و هنوز تکیه های مذهبی پا برجا است، هنوز در دهه دوم هستیم، استفاده از حساس ترین پوستر فیلم در مهمترین برنامه سینمایی چه معنایی دارد؟ مگر نمی گویند وزارت ارشاد و صدا و سیما و مراجع اعظام با نشان دادن تصویر علمدار کربلا مشکل ندارند و مساله آن ها نیست؟ پس چرا باید در رسانه ملی و به زعم خودشان پر بیننده ترین برنامه سینمایی کشور، پوستر چهره آن حضرت به تصویر کشیده می‌شود. این مساله از نظر آنها مشکلی ندارد؟! فریاد «وا اسلاما» را باور کنیم یا استفاده از پوستر حساس فیلم «رستاخیز» را؟ اگر نمایش چهره حضرت ابوالفضل ایرادی ندارد، پس چرا فیلم را اکران نمی کنند تا مردم ببینند و قضاوت کنند؟  اگر شرایط این است پس چرا هویت کارگردانان این اثر به او باز نمی گردانید؟ احمدرضا درویش کارگردانی است که تازه از راه نیامده، کاری با او کردید که امروز به صراحت اعلام کند تا زمانی که فیلم در توقیف باشد، هویتش اسیر است.

متاسفانه این روزها رسانه ملی در انحصار عده ای از مدیران است که هرجور دلشان می خواهد با سینما مثل طفلی سر راهی برخورد می‌کنند. امام فرمودندکه ما با سینما مخالف نیستیم و مساله ما چیز دیگری است و یا در جایی دیگر عنوان کردند که صدا و سیما باید همانند دانشگاه عمل کند، اما در عمل این اتفاق ها در رابطه با سینما در سیما نمی افتد.

برنامه «هفتِ» اسبق جیرانی و سابق محمود گبرلو توانستند تا حدودی اعتماد برخی از  مخاظبان را جلب کند و تا حدودی تاثیر گذار باشند اما برنامه عالیجناب افخمی که این روزها با عنوان هفت شناخته می شود، برای دانش آموزان علاقه مند به هنر هم مهم نیست و تاثیرگذاری ندارد، چه رسد به دانشجویان سینما و اهالی رسانه و منتقدان. امیدوارم  دست اندرکاران برنامه هفت پاسخ و توجیه ای قابل قبول برای استفاده از پوستر فیلم رستاخیز داشته باشند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها