سیدجمال ساداتیان معتقد است: پژوهش کوششی برای یافتن بهترین راه حلهای ممکن در راستای حل معضلات موجود است.
به گزارش سینماسینما، سیدجمال ساداتیان تهیهکننده باسابقه سینما درباره اهمیت موضوع پژوهش و لزوم توجه سینمای ایران به آن گفت: حوزه فیلمسازی از نگاه من دو بخش دارد، یک بخش محتوا و بخش دیگر تکنولوژی است که محتوا را به تصویر تبدیل میکند.
در هر دو حوزه ما نیاز به خلاقیت و ابتکار داریم زیرا اگر قرار باشد در هر عرصهای موضوعی به مدت طولانی استمرار داشته باشد به حالت سکون میرسد.
وی ادامه داد: از خلاقیت به عنوان یک ویژگی مثبت زمانی نام برده میشود که در آن نوآوری وجود داشته باشد. بنابراین اگر بخواهیم نگاهی به موضوع مهم پژوهش داشته باشیم، باید بگویم پژوهش مرزهای دانایی را افزایش میدهد.
ما امروز به سطحی از دانش رسیدیم و آن را به کار میگیریم اما وقتی به پژوهش میرسیم گستره نگاهمان به تکنولوژی و خیلی مسائل دیگر تغییر پیدا میکند. در واقع شاخصهای پیشرفت را ما بیشتر میتوانیم در پژوهش دنبال کنیم.
وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم به دلیل اینکه سینما از دو بخش تشکیل میشود، هم محتوا نیاز به تحقیق، پژوهش و نوآوری دارد و هم تکنولوژی که میخواهد متون را به تصویر تبدیل کند.
به نظر من پژوهش کوششی برای یافتن بهترین راه حلهای ممکن در راستای حل معضلات موجود است. قطع به یقین ما اگر بخواهیم در جذب مخاطب و رقابت جهانی موفق باشیم و استراتژی که در ذهنمان متصوریم را محقق کنیم قطعا باید از حالت سکون خارج شویم.
این تهیهکننده درباره تاثیر مثبتی که پژوهش در نتیجه آثار سینمایی میگذارد بیان کرد: پژوهش نقاط ضعف و قوت ما را برایمان روشن میکند و افق و مرز جدیدتری را برایمان نمایان میسازد.
تحقیق و مطالعه به دلیل اینکه امکان دسترسی به منابع مختلف را به ما میدهد سطح دانایی را بالا میبرد. اگر این نگاه را در ذهنمان داشته باشیم چه در رقابت بازار داخلی،چه خارجی ومنطقهای و بینالمللی ابتکار عمل را سرلوحه کارمان قرار میدهیم.
این ابتکار عمل نیز قطعا با پژوهش محقق میشود، ما هیچ وقت نمیتوانیم با آثار تکراری چه به لحاظ مضمون و قصه و چه استفاده از تکنولوژیهای بصری به نقطه مطلوب برسیم.
ساداتیان با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در آثار سینمایی و اثری که فیلمهایی که با این پشتوانه ساخته شدند بر مخاطب میگذارند اظهار داشت: هر سال فیلمهایی مورد توجه مخاطبین قرار میگیرند که آن نوآوری و خلاقیتی که به آن اشاره کردم را در درونشان داشته باشند و یا برای مثال فیلمی که یک پدیده اجتماعی که جامعه به آن مبتلاست را دستمایه قرار داده زمانی برای مخاب جذابیت پیدا میکند که با نگاهی تازه و بدیع به آن موضوع پرداخته باشد.
نگاهی که شکل و شمایلی جدید دارد و ردپایی از تکراری بودن در آن دیده نشود. در چنین شرایطی است که نقش پژوهش بیشتر از قبل خودش را نشان میدهد و لزوم توجه به آن اهمیت بیشتری پیدا میکند.
تهیهکننده فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» با اشاره به معضلاتی که در سینمای ایران وجود دارد و پژوهش میتواند چارهای برای برطرف شدن بسیاری از آنها باشد گفت: سینما چند وجه دارد و یکی از وجوه غالب آن سرگرمی است اما در کنار آن وجه آموزشی هم دارد. اما در همان بعد سرگرمی اگر قرار باشد ما موضوعات و قصهها را تکرار کنیم، آثار دیگر حلاوت و شیرینی که باید را نخواهند داشت. بخشی از این موضوع به خلاقیت در فیلمنامهها برمیگردد که باید با صرف وقت و دقت در آنها و مطالعه و پژوهش آنها را با تازگی جلوی دوربین برد.
وی در پایان با تاکید بر توجه به پژوهش در همه ژانرها در حوزه سینما یادآور شد: طبیعی است وقتی هم قرار باشد مثلا یک معضل اجتماعی را دستمایه کار قرار دهیم، اگر سراغ موضوعات دمدستی و تکراری برویم که مخاطب هیچ رغبتی برای تماشای آنها ندارد موفق نخواهیم بود. اما اگر بخواهیم کاری عمیق و درست از هر لحاظ بسازیم باید دربارهاش تحقیق لازم را داشته باشیم.
موضوع یک فیلم زمانی برای مخاطب هیجانانگیز و جذاب میشود که نکات تازه در آن وجود داشته باشد و این اتفاق هم از طریق کالبدشکافی و ریزبینی در مفهوم عملی میشود.
این موضوع هم محدود به هیچ ژانر و حوزهای نمیشود و در هر عرصهای باید مورد توجه قرار بگیرد.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- سید جمال ساداتیان: شاید مجبور شوم فیلم کمدی بسازم/ ایدهآل پلتفرمها «نیسان آبی» است
- سیدجمال ساداتیان: «برادران لیلا» را مردادماه اکران میکنیم
- «متری شیش و نیم» بهترین فیلم جشنواره فرانسوی شد
- بزرگداشت احمد الستی در اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی
- جمال ساداتیان: بسیاری از فیلمهایی که در صف اکران هستند باید به شبکه نمایشخانگی بروند/ تجربه موفق اکران آنلاین
- تغییر زمان برگزاری اختتامیه «جایزه پژوهش سال سینمایی»
- سینماسینما/ ازدحام فیلمهای در انتظار اکران در فرانسه
- محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیبهای نادیده و ناگفتههای سینمای ایران است
- جواد نوروزبیگی: ساخت آثار بدون پژوهش آسیب جدی به سینما میزند
- مرتضی شایسته: اثر مثبت پژوهش در آثار سینمایی در بلندمدت به نفع سینماست
- آخرین آمار و ارقام جایزه پژوهش سال سینما
- ۱۰ اسفند، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جایزه پژوهش سال سینمایی
- مجید شیخ انصاری: هر پدیده فرهنگی برای رشد و توسعه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»