سینماسینما، علیرضا نراقی
مستند «مهین» ساخته محمدحسین حیدری درباره پرونده یک قاتل سریالی زن در قزوین به نام مهین قدیری است که در سال ۸۹ به قتل شش نفر محکوم شد. فیلم در رکود سوالبرانگیز سینمای جنایی ایران –که یکی از پرطرفدارترین گونههای سینمایی است- در درجه اول میتواند آن بهت و تاثیری را که یک فیلم خوب جنایی روی مخاطب دارد، دوباره در سالن سینما زنده کند، آن هم با یک ارزش افزوده، یعنی مستند بودن. بخشی از روند ماجرا در گفتوگوهایی که با بازپرس، دادستان و بازجویان پرونده انجام شده، روایت میشود. اما در کنار این گفتوگوها و حضور راوی، فیلم در عناصر ساختاری تلاش میکند داستانش را به شکلی سینماییتر با الگوهای ژانر بیان کند. به همین دلیل هم «مهین» نه فقط برای کسی که علاقهمند به پیگیری یک روایت مستند است، بلکه برای هر مخاطبی که یک داستان پرکشش در سینمای جنایی او را جذب میکند، سرگرمکننده و اشتیاقآور است. فیلم در یکسوم ابتدایی، یعنی همان پرده اول فیلمنامه، ایجاد معما میکند و با استفاده از عناصر فرمالیک فیلم جنایی تعلیق به وجود میآورد. در پلانهای مختلف نشانهها و عناصر جزئی مربوط به هر قتل را میکارد و همه آنها را در روند داستانگویی و حل معما به کار میبرد. اما مستند «مهین» پا را از مستند بودن و خلق یک روایت جنایی جذاب فراتر میگذارد و مثل هر فیلم خوب در این گونه به هزارتوی شخصیت پیچیده خود سفر میکند. درست پس از ۳۰ دقیقه قاتل بازداشت میشود و حالا کار فیلم یافتن دلایل، انگیزه و درونیات نادیدنی و پنهان شخصیت است. از اینجا عنصر دیگری به روایت اضافه میشود که فیلمهای آرشیوی بازسازی صحنه جنایت از سوی خود مهین و گروه تحقیق پرونده است. فیلم حالا مانند یک مستند تحقیقی از یک سو و یک درام روانشناختی از سوی دیگر، ما را به ژرفای ماجرا میبرد. این همنشینی مستند تحقیقی و درام روانشناختی چنان بهاندازه و پخته اتفاق افتاده که از همنشینی تمام عناصر مختلف و متضاد ساختاری، یک فیلم خوشساخت و منسجم عمل آمده است. شاید این تا حدودی شبیه خود مهین است؛ زنی سرشار از تناقض که درنهایت همه تناقضات و تضادهایش از او شخصیتی منحصربهفرد و یگانه به وجود آورده. اینجا روند تکاندهنده است. تناقضات شخصیت مهین، آزردگی از اعمالش و از سوی دیگر، عدم پشیمانی او از جنایتها، لذتی که گویا از قتلها برده و هوش اعجاببرانگیز در گرفتن تصمیمات مهم در ثانیههایی کوتاه و در عین حال تلاش همهجانبهاش برای حفظ و نجات خانوادهاش همه در کنار هم او را در منطقهای فراتر از قضاوت و احکام کلی روانشناختی قرار میدهد.
فیلم این دقت و وسواس در داستانگویی را در اجرای میزانسنها، خاصه در صحنههای پرسهزنی مهین در شهر، و همینطور ساخت بصری اعم از رنگ، نور، حرکت دوربین و… ادامه داده است و درنهایت به یک فیلم خوشریتم رسیده که مخاطب را سیراب میکند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود