سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران در سلسله نشستهایی با نمایش و نقد فیلم، به بررسی نسبت سینما و عدالت خواهد پرداخت.
به گزارش سینماسینما، شروع این مجموعه با نمایش فیلم کلاسیک و تأثیرگذار «تشریح یک قتل» و با حضور میلاد دارایی، منتقد فیلم خواهد بود.
این فیلم به کارگردانی اتو پرمینجر و محصول ۱۹۵۹ است. فیلمنامه آن را وندل مییز (بر اساس رمانی از رابرت تراور) نوشته و موسیقی متن آن را دوک الینگتون ساخته است.
جیمز استوارت، لی رمیک، بن گازارا، جورج سی. اسکات در این اثر ایفای نقش کردهاند.
«تشریح یک قتل» داستات وکیلی بازنشسته است که (با بازی جیمز استوارت) دفاع از افسری را میپذیرد. این افسر متهم به قتل مردی است که همسرش مدعی شده توسط او مورد آزار جنسی قرار گرفته است. اما حقیقت این پرونده پیچیدهتر از آن چیزیست که در ابتدا به نظر میرسد.
فیلم با نگاهی دقیق به روند دادگاه، مسئلهی رضایت، مسئولیت کیفری، هیئت منصفه و فضای مبهم حقیقت در فرآیند قضایی میپردازد.
«تشریح یک قتل» یکی از واقعگرایانهترین فیلمهای دادگاهی تاریخ سینماست که هنوز هم الهامبخش حقوقدانان و فیلمسازان است.
دبیری این جلسات بر عهده امیرحسین سلیمیان است که ساعت ۱۶ در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار میشود.
پس از نمایش فیلم «تشریح یک قتل» در ۱۸ خرداد، نمایش سایر فیلمهای این مجموعه در هفتههای آینده به ترتیب زیر ادامه خواهد یافت:
۲۵ خرداد ۱۴۰۴؛
فیلم: هیأت منصفه شماره ۲ (کلینت ایستوود)/ با حضور جواد طوسی، منتقد فیلم
۱ تیرماه ۱۴۰۴؛
فیلم: دادگاه نورنبرگ (استنلی کریمر)/ با حضور ایمان عظیمی، منتقد فیلم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش مستندی درباره مریم زندی در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- نمایش فیلم «چه سرسبز بود دره من» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- نمایش فیلم «دِرب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- آغاز نمایش فیلمهای سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران با «آه سرد»
- مشق شب کیارستمی در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- اکران فیلمی به کارگردانی جیل نیکلاس در سینماتک موزه هنرهای معاصر
- آغاز دوره جدید سینماتک موزه هنرهای معاصر با اکران مستند «پلک نزن»
- سکانس طلایی/ لورا
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما





