تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۱۸:۰۴ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 143970

سینماسینما، محمد حقیقت

اگرچه قرار بود فیلم‌های «متری شیش و نیم» از سعید روستایی، «شیطان وجود ندارد» اثر محمد رسول اف، «پری» ساخته سیامک اعتمادی، « یلدا» ساخته مسعود بخشی و غیره از ماه مارس به بعد تا آخر سال ۲۰۲۰ در فرانسه به نمایش عمومی درآید، اما شیوع بیماری کرونا و گستردگی ویروس آن، به پرده آمدن این فیلم‌ها، همچون بسیاری از فیلم‌های جهان را به تاخیر انداخت، اما سرانجام، با همت پخش کنندگان، سینما ها بعد از مدتی و کمی با احتیاط باز شدند. از بین فیلمهای ایرانی یاد شده، اولین اثری که به نمایش عمومی در آمد «یلدا» ساخته خیلی خوب مسعود بخشی بود که از هفتم اکتبر در ۶۸ سینمای فرانسه به پرده آمد. این فیلم در هفته اول، طبق جدول باکس آفیس در فرانسه، در مقام نسبتا خوبی قرار گرفت و در رده چهاردهم جدول با حدود ۲۲ هزار تماشاگر جا گرفت. البته قابل یادآوری است که سالن‌های سینما حق نداشتند به خاطر شیوع ویروس کرونا، همه ظرفیت خود را در انحصار تماشاگران بگذارند و طبق دستور دولتی ‌معمولا برای نیمی از گنجایش سالن بلیط می‌فروختند. فیلم یلدا، با عنوان کاملش، «یلدا ،شب بخشش»، از هفته دوم اکران خود، از همین چهارشنبه ۱۴ اکتبر، به تعدا د سالن‌هایش اضافه شد و تعداد ۱۰۳ کپی این فیلم را پخش کننده آن، پیرامید، در اختیار سالن‌های فرانسه قرار داده است. این شیوه پخش فیلم، که از هفته دوم به تعداد سالن‌های برخی از فیلمها افزوده می‌شود، عادی است به خاطر اینکه آمار هفته دوم همچنان بتواند در بالا حفظ شود. چنین مواردی درباره دیگر فیلم‌های ایرانی، ازجمله آثار اصغر فرهادی هم پیش آمده بود. جدا از این مطبوعات و رسانه های فرانسه درباره یلدا مطالب خوبی نوشته اند و باید انتظار داشت که فیلم چندین هفته دیگر در اکران باقی بماند ‌و فروش آن احتمالا به صدهزار تماشاگر برسد.

دومین فیلم ایرانی که در ماه دسامبر به پرده خواهد آمد، «شیطان وجودندارد» اثر محمدرسول اف در حدود همین تعداد سالن را به خود اختصاص خواهد داد. بر مبنای شنیده ها در فرانسه از نقدهای مثبت منتقدین نیز برخوردار خواهد شد و حتی روجلد ماهنامه معتبر پزیتیف، به این فیلم که خرس طلایی برلین را به دست آورده بود، اختصاص داده خواهد شد.

اما «متری شیش ونیم» که برای ماه ژوییه قرار بود به پرده بیاید، نمایش آن به هشتم ژانویه سال ۲۰۲۱ افتاده است و بر طبق جدول بندی پخش کنندگان نام فیلم نیز در فرانسه «قانون تهران» نامگذاری خواهد شد. همچنین برای پخش آن کمپانی وایلد بانچ حدود صد سالن در نظر گرفته است که در آخرین لحظات تصمیم نهایی را در این مورد خواهند گرفت.

فیلم «پری» اولین ساخته سیامک اعتمادی از آثار بسیار خوب امسال جشنواره برلین، که قرار بود در ۲۴ سپتامبر همین سال به پرده بیاید، به فوریه سال آینده موکول شد. این اثر اگرچه سوژه اش مربوط به ایران است اما در آتن یونان فیلمبرداری شده است. ‌این فیلم ماجرای زوجی متدین را دنبال می‌کند که به دیدار فرزند خود به یونان رفته اما ماجراهای پیش بینی نشده برایشان رخ می‌دهد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها