کارگردان «جونده» میگوید دنیای این فیلم کوتاه و آن چیزی که در «جونده» تعریف میشود قصه چیزهاییست که به دست انسانها در حال از بین رفتن هستند.
نوید صولتی که فیلم کوتاه «جونده» را این روزها در بسته «بازگشت کوتاه» سینماهای «هنروتجربه» روی پرده دارد، در گفتگو با خبرنگار سینماسینما با اشاره به اینکه ایده این فیلم کوتاه از یک لوکیشن آغاز شد، بیان کرد: ما در لوکیشنی مشغول کار روی پروژه دیگری بودیم که آنجا مربوط به بخش تعمیراتی راه آهن و به اصطلاح قبرستان قطارها بود. در حقیقت قطارهای اسقاطی را برای تعمیر به آنجا میبردند.
وی ادامه داد: آن لوکیشن برای من بسیار جذاب بود و با خود فکر کردم که در این لوکیشن فیلم جذابی را میتوان ساخت. خودم برای کار ایدههایی داشتم اما احساس کردم ایدههای خوبی برای فیلم نیست. احساس کردم آن لوکیشن به فضای فیلمهای کریم لک زاده شباهت بیشتری دارد به همین دلیل از ایشان خواهش کردم از لوکیشن بازدید کند و در نوشتن به من کمک کند.
کارگردان «جونده» بیان کرد: زمانی که کریم لک زاده از لوکیشن بازدید کرد سعی کرد ایده خودش را بنویسد و در نهایت پس از یک یا دو هفته فیلمنامه «جونده» را به من تحویل داد.
صولتی در پاسخ به این پرسش که چرا نام «جونده» برای این فیلم کوتاه انتخاب شده است، اظهار کرد: کریم لک زاده نام این فیلم کوتاه را انتخاب کرده است. من نیز باتوجه به محتوای فیلم این اسم را پسندیدم اما اینکه چرا نام فیلم «جونده» شد به این دلیل است که ما در فیلم یک شخصیتی داریم که دیگر شخصیتهای فیلم را با جویدن چیزی درگیر کرده است.
وی افزود: در حقیقت کسی مشغول جویدن چیزی میشود در حال تکه کردن آن است. دنیای این فیلم کوتاه و قصههایی که ما در «جونده» آن را تعریف میکنیم چیزهاییست که به دست انسانها در حال از بین رفتن هستند. عملا چیزهایی اطراف انسان وجود دارد که همیشه در حال از بین بردن آنهاست و هیچ جایگزینی نیز برای آن تعیین نمیکند.
کارگردان «جونده» درباره همکاری راه آهن برای ساخت این فیلم کوتاه عنوان کرد: اخذ مجوزهای لازم برای ساخت این فیلم کوتاه در لوکیشن قبرستان قطارها بسیار سخت بود اما لازم میدانم از برات الله صمدی راد مدیر روابط عمومی شرکت رجا تشکر کنم. ایشان خود فرهنگی هستند و بسیار به ما در این زمینه همراه بودند و کمک کردند.
صولتی درباره پروسه تولید «جونده» بیان کرد: حدود ۲ ماه طول کشید تا فیلمنامه این فیلم کوتاه آماده شد. حدود ۵ تا ۶ ماه پیش تولید «جونده» زمان برد که ما در این مدت با عوامل به لوکیشن سر میزدیم و ۲ دفعه هم عوامل پشت دوربین به دلیل اختلاف سلیقه تغییر کردند. در نهایت تصویربرداری این پروژه حدود ۷ روز زمان برد و کار به پایان رسید.
وی درباره سختیهای کار در لوکیشن قبرستان قطارها اظهار کرد: در این لوکیشن ما هیچ امکاناتی نظیر آب، برق و… نداشتیم و شرایط بسیار سختی بر گروه تولید به ویژه گروه فیلمبرداری حاکم بود اما ما باوجود شرایط سخت توانستیم برنده جایزه بهترین فیلمبرداری در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شویم.
کارگردان «جونده» درباره انتخاب بابک کریمی برای بازی در این فیلم کوتاه بیان کرد: زمانی که نقش بابک کریمی در قصه نوشته شد به دلیل آنکه کاراکتر اصلی فیلم بود و باید به درستی انتخاب میشد بسیار روی آن فکر کردم. من به دنبال انتخاب بازیگر چهره نبودم اما برایم مهم بود که تجربه کار در سینما و یا تئاتر را داشته باشد چراکه این شخصیت لایهها درونی پیچیدهای داشت که باید بررسی میشد.
صولتی ادامه داد: زمانی که به دنبال بازیگر میگشتم به عکس بابک کریمی در فیلم «ماهی و گربه» برخورد کردم و متوجه شدم ایشان انتخاب مناسبی برای حضور در «جونده» است. گریم ایشان در این فیلم کوتاه شبیه فیلم «ماهی و گربه» است اما اصلا نگران این موضوع نیستم که افرادی به من بگویند چرا این اتفاق را رقم زدهام چراکه یک فیلمساز میتواند از کاراکترهای مختلف در فیلمها الهام بگیرد.
وی درباره حضور بازیگران و عوامل دیگر در این پروژه گفت: علیرضا مهران بازیگر شناخته شده تئاتر و سینما دیگر بازیگر این پروژه است که سریع به ایشان رسیدم و بسیار نیز از همکاری با ایشان راضی هستم.
کارگردان «جونده» با اشاره به اینکه حضور بازیگر چهره در فیلم کوتاه لزوما باعث دیده شدن آن نمیشود، بیان کرد: حضور افراد چهره در کار تاثیر دارد اما لزوما باعث دیده شدن فیلم و یا گرفتن جایزه نمیشود. ما زمانی که از فیلم کوتاه صحبت میکنیم از مخاطبانی حرف میزنیم که درگیر دیدن بازیگر چهره در فیلم نیستند.
صولتی تاکید کرد: این موضوع به نظر من در سینمای بدنه و تجاری جواب میدهد چراکه مخاطبان به سینما میروند تا فلان بازیگر چهره را روی پرده ببینند اما مخاطبان جدی فیلم کوتاه به دنبال بازیگر چهره نیستند بلکه به دنبال دیدن یک فیلم خوب هستند.
وی با اشاره به اینکه در «جونده» از رئالیسم جادویی صرف، فاصله گرفته، گفت: در این فیلم کوتاه آگاهانه به دنبال آن بودم که رگههای رئالیسم جادویی آن کمتر باشد یعنی به سراغ فضای رئالی رفتم که جسته و گریخته به رئالیسم جادویی هم اشاره داشته باشد. در حقیقت نمیخواستم در یک ژانر مشخصی فیلم بسازم بلکه قصد داشتم فضای رئال و رئالیسم جادویی را در کنار هم تجربه کنم و این موضوع برایم جذاب بود.
کارگردان «جونده» با بیان اینکه روی ژانر خاصی تعصب ندارد، تصریح کرد: موضوع و محتوای فیلم من به گونهای بود که علاقه داشتم در ژانر رئال و رئالیسم جادویی روایت شود. من فکر میکنم اگر هر فیلمسازی دنیای خود را بسازد ما به همان اندازه ژانرهای متفاوت و متنوع خواهیم داشت.
صولتی افزود: در هر حال ما نیاز داریم که فیلمها با ژانرهای متفاوت ساخته شوند چراکه فیلمهای آپارتمانی، اجتماعی، تلخ و…زیاد شده است اما زمانی که فیلمهای متفاوت از این ژانرها اکران میشود توجه مخاطبان سینما به آن جلب میشود و این موضوع کاملا طبیعی است. ژانر «جونده» ژانر جدیدی در فیلم کوتاه نیست و کسی که در این فضا بسیار خوب کار میکند، کریم لک زاده است و میتوان او را مولف این ژانر در سینمای ایران دانست.
وی با اشاره به اینکه تنها جایی که امکان دارد فیلمهای کوتاه در آن دیده شود، «هنروتجربه» است، مطرح کرد: هر ساله تعداد بسیاری فیلم کوتاه تولید میشود و اگر شانس داشته باشند در جشنوارههای مختلف نمایش داده شده و برنده جایزه میشوند و اگر نه فیلمها به اصطلاح روی طاقچه خانهها میروند. هر فیلمسازی علاقهمند است فیلمی را که میسازد در حد خودش دیده شود. این شانس با من یار بود که بتوانم با پیشنهاد مسئولان و دوستان فیلم خود را در گروه «هنروتجربه» اکران کنم.
کارگردان «جونده» درباره اکران آنلاین این فیلم کوتاه خاطرنشان کرد: با دوستان فیلمساز بسته «بازگشت کوتاه» صحبت کردهایم که پس از اکران در سینماها و با استراحتی کوتاه به سراغ اکران آنلاین برویم. این نگرانی برای همه فیلمسازان وجود دارد که فیلمشان پس از اکران آنلاین قاچاق شود اما اینکه ما از این ماجرا بترسیم و بگوییم فیلم را به صورت آنلاین اکران نمیکنیم، اشتباه است.
صولتی ادامه داد: این بها را هم فیلمساز و هم مخاطب باید بپردازند تا به مرحلهای برسیم که فرهنگ دیده نشدن فیلمها به صورت قاچاق در میان مخاطبان جا بیفتد.
وی در پایان با اشاره به اینکه «جونده» دومین کار جدی کوتاهش محسوب میشود، درباره کار بعدی خود مطرح کرد: همزمان مشغول کار روی یک فیلمنامه کوتاه و یک فیلمنامه بلند هستم اما هدفم این است که بعد از «جونده» یک فیلم کوتاه کار کنم و پس از آن اگر شرایط فراهم و فیلمنامه بلندم آماده شد، قصد دارم اولین فیلم بلند خود را بسازم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «آخرین عاشقانه» از فردا/ «نهنگها» به زودی به سینما میآید
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- اکران «ایساتیس» در «هنر و تجربه» از ۲۲ دی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- آغاز اکران یک مستند سیاسی در هنر و تجربه
- اکران «آویختگی» در سینماهای هنر و تجربه
- اکران چهار فیلم جدید در گروه سینمایی هنر و تجربه در آذر ماه
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- «پسر انسان» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- شهاب حسینی با «مقیمان ناکجا» به هنر و تجربه میآید
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسر انسان» مطرح شد: هیچکدام از شخصیتها ضدقهرمان نیستند/بحران خانواده اهورا به عدم پذیرش جامعه برمیگردد
- افتتاح کارلووی واری با تقدیر از راسل کرو
- «پسر انسان»؛ سوژهای که جایش در سینمای ایران خالی بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش