بیشتر از یک سال قبل بود که خبر قطعی تغییر کاربری سینما عصر جدید تهران شنیده شد و حالا با جمع شدن سر در، «عصر جدید» به سمت شکل و شمایلی تازه میرود؛ هرچند یکی از مالکانش میگوید فعلا خبری از کوبیدن ساختمان نیست.
به گزارش سینماسینما، اواخر سال ۱۳۹۹ خبری منتشر شد که حکایت از تعطیلی و تغییر کاربری یکی از سینماهای قدیمی و نوستالژیک تهران داشت. در آن زمان سینماها هنوز درگیر آسیبهای ناشی از شیوع کرونا بودند و در تعطیلی و رکورد گیشه به سر میبردند.
در آن مقطع عبدالله علیخانی، یکی از مالکان سینما عصر جدید گفت که با توجه به شرایط کرونا سینما فعلا تعطیل شده تا تصمیم قطعی درباره سرنوشت آن گرفته شود و مدتی بعد هم خبر صدور مجوز برای تغییر کاربری آن قطعی شد. این خبر واکنشهای متفاوتی را به همراه داشت و بسیاری از سینماگران و سینما دوستان از تخریب یک سینمای نوستالژیک گلهمند شدند اما محمدحسین فرحبخش در گفتوگویی این سوال را از منتقدان تغییر کاربری سینما پرسید که چرا در چند سال گذشته به این سینما نیامدند تا فیلم ببینند و رونق این سینمای قدیمی را حفظ کنند.
حالا در روزهایی که بار دیگر گیشه سینماها پس از ناآرامیهای پیش آمده، از رونق افتاده و سینماداران تا همین چند روز قبل به دنبال مُسکنهای موقت مثل پخش مسابقات جامجهانی بودند، خبرهایی از افزایش تعطیلی و تغییر کاربری سینماها همچنان به گوش میرسد؛ هرچند برخی از مالکان این سینماها خیلی تمایلی ندارند که تصمیم خود را به طور رسمی اعلام کنند. با این حال به نظر میرسد آنهایی که مجوزهای لازم برای تغییر را گرفتهاند کمکم برای تغییر دست به کار شدهاند.
در این زمینه، مدتی است که سردر سینما عصر جدید برداشته شده و این سینمای قدیمی که فعالیتهای ابتداییاش در خیابان طالقانی به دهه ۱۳۲۰ برمیگردد و در مقطعی کاملا تخریب و سپس به شکل سینمای فعلی بازسازی شده، آماده میشود که از شکل و شمایل سینما خارج شود. صندلیهای این مجموعه هم پیشتر جمعآوری شده بودند.
البته فرحبخش درباره اینکه آیا قرار است اقدامی در ساختمان عصر جدید انجام شود میگوید: تغییر این سینما از طرف ارشاد هم قبلاً اعلام شده ولی ما هنوز تصمیم خاصی نگرفتهایم و فعلا خبری از ساخت و ساز و کوبیدن سینما نیست، منتها چون آنجا دیگر سینما نیست، سردر آن برداشته شده است.
علاوه بر این سینما، مدتی قبل امیرحسین علمالهدی گفته بود: «بنابراطلاعات موجود سینما پارس در میدان انقلاب تهران به مالکیت تهیهکننده مطرح سینما جناب مرتضی شایسته و شریک ایشان توانستهاند تغییر کاربری این سینما را از ارشاد دریافت نمایند و سینما مرکزی هم به دلیل هزینههای هنگفت بازسازی و مشکلات عدیده اقتصادی بنیاد خیریه کامرانی ( بنیانگذار این سینما) و تمرکز بر فعالیت های خیریه ترجیح دادهاند بر مبنای درست “هرجا جلوی ضرر را بگیری منفعت است”، سینما را همچنان تعطیل نگهدارند و باتوجه به رکود بحرانی سینما در سالجاری بعید است این مجموعه سینمایی در مهمترین میدان شهر تهران تا اطلاع ثانوی دوباره جان بگیرد.»
این کارشناس سینما تاکید کرده بود: «سیر خزنده تعطیلی سینماهای لاله زار که از اواخر سال ۷۰ آغاز شد در دهه ۹۰ به خیابان انقلاب و میدان ولیعصر و سینماهایش رسید و الان تبعات این سیر خزنده در حال خودنمایی است و اپیدمی کرونا نیز توانست سرعت این سیر خزنده را بیشتر کند تا سینمای ایران متوجه این نکته باشد که سینماداری یک فعالیت منفک از تولید است و امکان وصل حیات و ممات سینماداری به سیاستهای تولید و مصرف فیلم داخلی یک سیاست سرتاسر اشتباه و مرگ آور (تعطیلی سینماها) است و بازهم به من خرده نگیرند دوستان سینمایی که تولید مهمتر است از سینماداری در صورتی که سینماداری مثل هر فعالیت استاتدارد توزیع و فروش محصول مختصات منطقی عرضه و تقاضای بازار را در خود دارد و نه مختصات خاص مشتری مداری به سبک تولید و مصرف محصولات داخلی. فرونشستهای سینمایی(تعطیلی) بیشتری را در آینده با این سبک و سیاق علماقتصاد داخلی سینما در پیش خواهیم داشت…»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- سخنگوی انجمن سینماداران خبر داد؛ هفت سینمای تهران مجوز تغییر کاربری گرفتند
- در یک سال گذشته اتفاق افتاد؛ ۲۰ سینما درخواست انحلال یا تغییر کاربری دادهاند
- سینما عصر جدید اراک در آستانه تعطیلی/ مدیر سینما: از صبح تا ۱۱شب در سینمای بیمخاطب بنشینیم که چه شود؟
- مدیر سینما عصرجدید: سینما را تخریب نکردیم/ بازسازی و تعویض صندلیها
- همه چیز درباره تغییر کاربری سینماها
- افزایش درخواست تغییر کاربری سینماها در موج چهارم کرونا
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





