روزنامه ایران نوشت: مصداق سیاست «یک بام و دو هوا» یا تناقض رفتاری، همین چیزی است که این روزها گریبان بانوان ما را گرفته است؛ بانوانی که از یک سو از حضور در ورزشگاهها منع میشوند و از سوی دیگر میتوانند برای تماشای فوتبال به سالنهای سینما بروند. پلیس تهران در شرایطی با پخش مسابقات جام جهانی فوتبال در سالنهای سینما موافقت کرده است که بانوان همچنان با حسرت پشت درهای استادیومها ماندهاند.
در روزهای اخیر در شرایطی خبر اعلام موافقت شورای صنفی نمایش با پخش بازیهای جام جهانی روسیه در پردیسهای سینمایی منتشر شده است که پیش از آن موافقت پلیس تهران در این خصوص جلب شده است. حالا با موافقت شورای صنفی نمایش، زنان و مردان میتوانند در کنار هم به تماشای فوتبال بنشینند، البته نه زیر سقف استادیومها بلکه در سالنهای سینما. فارغ از دلایل موافقان (اغلب سینماداران) و مخالفان (صاحبان فیلمهای در حال اکران) با اجرای این طرح، آنچه در توافق شورای صنفی نمایش و نیروی انتظامی جالب توجه است[و البته مطلقاً ایرادی هم به آن وارد نیست] کنار آمدن با حق تماشای فوتبال برای زنان آن هم صرفاً در سالنهای سینماست.
سینما دقالباب ورود به استادیوم
فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون دراین باره میگوید، شاید تفاوت از نظر نیروی انتظامی تماشای فوتبال بواسطه تصویر در سینماها و بدون واسطه بودن آن در استادیومهاست. او معتقد است که سینما محیطی فرهنگی است و افرادی که به سالنهای سینما میآیند این فرهنگ را دارند که از حرفهای زننده و رکیک استفاده نکنند. او خود را یکی از موافقان حضور زنان در استادیومهای ورزشی عنوان میکند و میگوید: «حضور زنان در استادیومهای ورزشی حق آنهاست و آنها هم باید از نزدیک این مسابقه پرهیجان را ببینند.» این بازیگر سینما بر این باور است که شاید پخش فوتبال در سالنهای سینما فرصتی برای محک خوردن این اتفاق باشد و شرایطی را به وجود آورد که حضور زنان در استادیومهای ورزشی را راحتتر کند. او میگوید: «فوتبال که کار خلافی نیست یک بازی و مسابقه ورزشی است که در سراسر دنیا علاقهمندان زیادی دارد. استادیومهای ورزشی هم مکانهای تفریحی هستند که کل خانواده کنار هم میتوانند از آن بهره ببرند. حتی حضور آنها میتواند فضای استادیومها را فرهنگیتر و تلطیفتر کند.»
محکی دوباره برای آزمون جواب پس داده
«زن و مردی که در سالن سینما مینشینند و فوتبال نگاه میکنند همان زن و مردی هستند که در عرصه عمومی جامعه حضور دارند و میتوانند در استادیومهای ورزشی نیز حضور پیدا کنند. «گوینده این عبارات طیبه سیاووشی، رئیس کمیته زن، ورزش و جوانان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس است. او میگوید، اگر چه توانایی جامعه بر ما اثبات شده است اما شاید پخش فوتبال در سالنهای سینما فرصتی باشد برای محک زدن دوباره این رویداد. سیاوشی البته در ادامه میافزاید: «درباره اینکه آیا این اتفاق میتواند فرصتی برای حضور زنان در ورزشگاهها باشد، باید بگویم پیش از این هم بارها برای آن تلاش شده است. از سوی وزارت ورزش، مجلس و دستگاههای اجرایی به کرات هم تلاش شده و هم رایزنی شده تا این بستر فراهم شود که خانمها در ورزشگاه حضور داشته باشند. تنها مانع فعلاً نیروی انتظامی است که میگوید زیرساختها را نداریم. در حالی که زن و مردی که در سالن سینما مینشینند و فوتبال نگاه میکنند همان زن و مردی هستند که میتوانند در استادیومهای ورزشی حضور پیدا کنند و قاعدتاً اتفاق جدیدی رخ نمیخواهد.»
او میگوید: «در سینمای ما همیشه این فرصت وجود داشته که زن و مرد با هم باشند. در عرصه عمومی جامعه همیشه زن و مردم و خانواده کنار هم بودهاند و به غیر از ورزشگاهها هیچ جای دیگری با چنین مشکلی مواجه نیستیم.»
سیاووشی در بخش دیگر صحبتهایش به ایجاد انسجام در جامعه بهعنوان یکی از فرصتهای انجام چنین مسابقاتی اشاره میکند و در توضیح بیشتر میافزاید: «مسابقات فوتبال جام جهانی تنها یک رویداد ورزشی نیست و چنین اتفاقاتی بخوبی میتوانند انسجام فرهنگی، اجتماعی به وجود بیاورند و نشاط و شادی در جامعه ایجاد کنند. مسئولان باید از این فرصت بخوبی استفاده کنند بخصوص در شرایطی که مردم در عرصههای بینالمللی و داخلی شاهد مشکلات هستند.»
او در بخش پایانی صحبتهایش به بازی بسکتبال ایران و عراق بهعنوان یک آزمایش خوب برای حضور زنان در ورزشگاههای ورزشی اشاره میکند و در پایان خاطرنشان میکند: «در سالنهای سرپوشیده مکرر این حضور محک میخورد و تا به حال هم اتفاقی نیفتاده و قاعدتاً هم زمان مسابقه فوتبال اتفاقی نخواهد افتاد، اما اگر حضور زنان در استادیومها میسر نشود شاهد اتفاقی مثل گریم و پوشش مبدل خواهیم بود که به اعتقاد من شأن و وجاهت نظام را پایین میآورد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقوایی و عشق فوتبال
- رونالدو در سرزمین امام قلیخان
- جهانگیر کوثری: فوتبال در سینما اصلا درنمیآید/ تفاوت تماشاگران ورزش و سینما
- هشدار برای یک فرونشست سینمایی
- اکران مستند فوتبالی در آستانه جام جهانی
- صعود مقتدرانه ملیپوشان فوتبال قطع عضو در مسابقات جهانی با حمایت همراه اول
- تاریخچه فوتبال ایران، سریال مستند شد/ «یک ملت، یک ضربان» روایت دههها فوتبال در ایران
- مرور کارتونهای فوتبالی مشهور/ آیا می توان با تولید یک اثر پاسخگوی نیاز علاقهمندان به فوتبال بود؟
- میانگین فروش روزانه فیلم ها به ۲/ ۱میلیارد تومان رسید/ رونق نسبی در بازار سینما
- انتشار پیشنویس ضوابط درجهبندی سینماها/ سینماهای ۴۰ ساله درجهبندی نمیشوند
- دو مستند فوتبالی؛ تدارک شبکه مستند برای عید فطر
- ۸۶ سالن به چرخه اکران سینمای ایران میپیوندند/ آغاز به کار ۲۰ سالن
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- مردی که زیاد میدانست/ در یادبود حمیدرضا صدر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





