کیارستمی که اینروزها در کوبا به سر میبرد، گفته است محدودیتها به او کمک کرده. کارگاه فیلمسازی عباس کیارستمی در کوبا از روز سهشنبه، ششم بهمن، در مدرسه فیلمسازی و تلویزیون هاوانا برپا شد. این کارگاه به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. یک روز پیش از شروع این کارگاه، این کارگردان ایرانی جایزه توماس گوتیرز را که جایزه اتحادیه ملی نویسندگان و هنرمندان کوباست، دریافت کرد. او درحالی این کارگاه را در هاوانا برگزار کرده است که تاکنون دیگر فیلمسازان شناختهشدهای مانند فرانسیس کاپولا، جرج لوکاس و اسپایک لی نیز کارگاه فیلمسازی در این مدرسه برگزار کردهاند.
به گزارش سینماسینما ، خبرگزاری اسپانیایی EFE در گزارشی که به مناسبت برگزاری این کارگاه منتشر کرده، آورده است در این کارگاه ۴۵ نفر از ۲۵ کشور دنیا تحت راهنمایی «شاعر سینما» قرار میگیرند. این خبرگزاری بیان کرده است تصویرهای کیارستمی متأثر از مطالعات او از شعر فارسی است و تأکید او در این کارگاه، بر رابطه میان خلقکردن و کمبود منابع است.
در ادامه این گزارش به نقل از کیارستمی بیان شده است: «محدودیتها شخصا به من کمک کرد» و در بخش دیگری آمده این فیلمساز ایرانی، کیفیت فارغالتحصیلان مدرسه فیلمسازی و تلویزیون هاوانا را مورد ستایش قرار داده است.
این خبرگزاری اسپانیایی نوشته کیارستمی تأکید کرده است نقش آموزگاران، ابلاغکردن دانش به دانشآموزان نیست و درادامه، به نقل از او، افزوده: «سینما را نمیتوان آموزش داد همچون دیگر هنرها. آموزش هنر نتیجه حس کنجکاوی یا کنکاش است. همه آنچه در کارگاه انجام میدهیم، این است که دانشآموزان را هدایت کنیم تا جواب سؤالهایشان را پیدا کنند». همچنین از او درباره گرمشدن روابط میان آمریکا با ایران و کوبا سؤال شده که او چنین پاسخ داده است: «این فرایند هنوز بسیار تازه است و برای تحلیل و پیش از اینکه آنها به صحنه نمایش بزرگتری بیایند، به زمان نیاز است». این کارگردان ۷۵ساله بیان کرده است به سمت فیلمهای کوتاه تجربی که در زمان جوانی و طی دهه ۷۰ میلادی میساخته، بازگشته و خطاب به هنرجویان شرکتکننده در این کارگاه گفته است: «اگر من به شما آموزش فیلمسازی دهم، شما خودتان را به تکرار آنچه من انجام میدهم، محدود میکنید. پس هویت شما چه میشود؟».
در بخش دیگری از این گزارش، پابلو لوزانو که از جمهوری دومینیکن در این کارگاه شرکت کرده، چنین گفته است: «کیارستمی یک نقطه مرجع برای بسیاری از ماست. او یک شاعر سینماست. این کارگاه، ما را به مسیری میبرد که ما با روایت صوتی و تصویری روبهرو میشویم».
کیارستمی درحالی این روزها به آمریکای مرکزی سفر کرده است که در هفتههای گذشته نیز سفرهایی به ترکیه و کانادا داشت تا در مراسم افتتاح نمایشگاههای عکس خود شرکت کند. نمایشگاهی از عکسهای دیدهنشده یا کمتردیدهشده او دیماه سال جاری در شهر آنکارای ترکیه به نمایش درآمد. شهریور سال جاری هم با حضور در تورنتو در کشور کانادا، نمایشگاه عکسهای خود را با عنوان «درهای بیکلید» در موزه آقاخان افتتاح کرد. او همچنین از یازدهم دی، جدیدترین آثارش را در گالری «بوم» تهران به تماشا گذاشت؛ همان گالریای که چهارم اسفند ۹۱ با مجموعه «سفیدبرفی» این هنرمند افتتاح شد. «چهار فصل»، منتخبی از ۳۰ سال عکاسی این هنرمند است که تا ۲۷ اسفند روی دیوارهای گالری بوم میماند. در این نمایشگاه ۲۹ اثر در ابعاد بسیار بزرگ و یک ویدئوآرت ارائه شده که شش مجموعه عکس کیارستمی را دربر میگیرد. تا پیش از این، نمایشگاههای عکس کیارستمی در ایتالیا، انگلستان، ژاپن، آلمان، چین، موزه هنرهای معاصر تهران و… برپا شده است. کیارستمی سال ۹۲ هم میهمان موزه «ویس بادن» آلمان شده بود. سال گذشته هم در نمایشگاه «نوسنتگرایی در هنر معاصر ایران» عکسهایی از مجموعه «درهای بیکلید» کیارستمی به همراه عکسهای دوران قاجار بهمن جلالی، آینهها و چلچراغهای جمشید بایرامی و عکسهای سروش میلانیزاده از مجموعه «رنسانس بیرون قاب» مورد توجه علاقهمندان قرار گرفت.
به گزارش سینماسینما ، خبرگزاری اسپانیایی EFE در گزارشی که به مناسبت برگزاری این کارگاه منتشر کرده، آورده است در این کارگاه ۴۵ نفر از ۲۵ کشور دنیا تحت راهنمایی «شاعر سینما» قرار میگیرند. این خبرگزاری بیان کرده است تصویرهای کیارستمی متأثر از مطالعات او از شعر فارسی است و تأکید او در این کارگاه، بر رابطه میان خلقکردن و کمبود منابع است.
در ادامه این گزارش به نقل از کیارستمی بیان شده است: «محدودیتها شخصا به من کمک کرد» و در بخش دیگری آمده این فیلمساز ایرانی، کیفیت فارغالتحصیلان مدرسه فیلمسازی و تلویزیون هاوانا را مورد ستایش قرار داده است.
این خبرگزاری اسپانیایی نوشته کیارستمی تأکید کرده است نقش آموزگاران، ابلاغکردن دانش به دانشآموزان نیست و درادامه، به نقل از او، افزوده: «سینما را نمیتوان آموزش داد همچون دیگر هنرها. آموزش هنر نتیجه حس کنجکاوی یا کنکاش است. همه آنچه در کارگاه انجام میدهیم، این است که دانشآموزان را هدایت کنیم تا جواب سؤالهایشان را پیدا کنند». همچنین از او درباره گرمشدن روابط میان آمریکا با ایران و کوبا سؤال شده که او چنین پاسخ داده است: «این فرایند هنوز بسیار تازه است و برای تحلیل و پیش از اینکه آنها به صحنه نمایش بزرگتری بیایند، به زمان نیاز است». این کارگردان ۷۵ساله بیان کرده است به سمت فیلمهای کوتاه تجربی که در زمان جوانی و طی دهه ۷۰ میلادی میساخته، بازگشته و خطاب به هنرجویان شرکتکننده در این کارگاه گفته است: «اگر من به شما آموزش فیلمسازی دهم، شما خودتان را به تکرار آنچه من انجام میدهم، محدود میکنید. پس هویت شما چه میشود؟».
در بخش دیگری از این گزارش، پابلو لوزانو که از جمهوری دومینیکن در این کارگاه شرکت کرده، چنین گفته است: «کیارستمی یک نقطه مرجع برای بسیاری از ماست. او یک شاعر سینماست. این کارگاه، ما را به مسیری میبرد که ما با روایت صوتی و تصویری روبهرو میشویم».
کیارستمی درحالی این روزها به آمریکای مرکزی سفر کرده است که در هفتههای گذشته نیز سفرهایی به ترکیه و کانادا داشت تا در مراسم افتتاح نمایشگاههای عکس خود شرکت کند. نمایشگاهی از عکسهای دیدهنشده یا کمتردیدهشده او دیماه سال جاری در شهر آنکارای ترکیه به نمایش درآمد. شهریور سال جاری هم با حضور در تورنتو در کشور کانادا، نمایشگاه عکسهای خود را با عنوان «درهای بیکلید» در موزه آقاخان افتتاح کرد. او همچنین از یازدهم دی، جدیدترین آثارش را در گالری «بوم» تهران به تماشا گذاشت؛ همان گالریای که چهارم اسفند ۹۱ با مجموعه «سفیدبرفی» این هنرمند افتتاح شد. «چهار فصل»، منتخبی از ۳۰ سال عکاسی این هنرمند است که تا ۲۷ اسفند روی دیوارهای گالری بوم میماند. در این نمایشگاه ۲۹ اثر در ابعاد بسیار بزرگ و یک ویدئوآرت ارائه شده که شش مجموعه عکس کیارستمی را دربر میگیرد. تا پیش از این، نمایشگاههای عکس کیارستمی در ایتالیا، انگلستان، ژاپن، آلمان، چین، موزه هنرهای معاصر تهران و… برپا شده است. کیارستمی سال ۹۲ هم میهمان موزه «ویس بادن» آلمان شده بود. سال گذشته هم در نمایشگاه «نوسنتگرایی در هنر معاصر ایران» عکسهایی از مجموعه «درهای بیکلید» کیارستمی به همراه عکسهای دوران قاجار بهمن جلالی، آینهها و چلچراغهای جمشید بایرامی و عکسهای سروش میلانیزاده از مجموعه «رنسانس بیرون قاب» مورد توجه علاقهمندان قرار گرفت.
منبع: روزنامه شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





