سه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند، «تنگه ابو قریب» ساخته بهرام توکلی و «شماره ۱۷سهیلا» ساخته محمود غفاری به عنوان فهرست کوتاه جهت انتخاب گزینه نهایی نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۹ معرفی شدند و گزینه نهایی در نشست بعدی بنیاد فارابی معرفی خواهد شد.
مدتی پیش گرماگرم، بازار گمانه زنی درباره معرفی نمایندگان سینمای ایران در جایزه جهانی اسکار، در پاسخ به نظر سنجی یکی از سایت ها گفتم، فیلم «خوک» ساخته مانی حقیقی و «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله، می توانند نماینده شایسته سینما ایران برای حضور در جایزه جهانی اسکار باشند و شانس این را هم خواهند داشت که دست کم نامزد دریافت جایزه در بخش یا بخش هایی هم شوند. این دو اثر سینمایی، زبانی جهانی دارند و از طرفی استانداردهای سینمای جهان خیلی نزدیک تر هستند و روایتی خلاق و جهانشمول دارند و مجموعه این مولفه ها و ویژگی ها فرصت بهتری را در اختیار سینمای ایران قرار می داد تا به نامزد شدن در بخش هایی یا حتی گرفتن جایزه امیدوار شویم. در حالی که بعید می دانم با فیلم های سه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند، «تنگه ابو قریب» ساخته بهرام توکلی و «شماره ۱۷سهیلا» ساخته محمود غفاری چندان شانسی برای نامزد دریافت جایزه یا جایزه هایی شویم. فیلم «بدون تاریخ ، بدون امضاء» با اینکه اثر خوب و خلاقانه ای است؛ اما موضوع آن برآمده از اخلاق نه چندان جهانشمول و به نوعی برآمده از مناسبات اجتماعی و اقتصادی ایران است و به آن معنا اثری جهانشمول نیست. این قسم مسائل و چالش های اخلاقی – اجتماعی برای اعضای آکادمی اسکار چندان جذابیت ندارد. تصمیم گیران و دست اندرکاران معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار متوجه نیستند، که اسکار جایزه ای برای «صنعت سینما» است و جایزه ای برای «هنر سینما» نیست. فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند از آن دست فیلم هایی است که در جشنواره هایی برای «هنر سینما» به خوبی دیده می شود و می تواند مورد اقبال هیات ژوری و مخاطب ها قرار گیرد، کما این که تاکنون هم در جایزه های هنری متعددی در سینمای جهان مورد توجه قرار گرفته است؛ این فیلم اما در اسکار، چندان شانسی برای دیده شدن ندارد. عموما اعضای آکادمی اسکار و هیات ژوری این رقابت هنری می پرسند، در صورتی که این فیلم بخواهد در امریکایی شمالی اکران شود، برای عموم مخاطب ها قابل فهم و جذاب هست یا خیر؟! آیا مردم از این اثر استقبال خواهند کرد؟! به اعتبار اینکه اثری جهانشمول نیست، مشکل بتوان گفت این فیلم در کشور های دیگر با اقبال مخاطب ها روبه رو شود.دیگر فیلم معرفی شده، «تنگه ابوقریب» هم نمی تواند نماینده خوبی برای سینمای ما باشد، گذشته از اینکه بازتاب دهنده ارزش های سینمای ملی ایران نیست، به نوعی این اثر نسخه بدل آثار الیور استون و فیلم «غلاف تمام فلزی» استنلی کوبریک است. چه لزومی دارد اعضای آکادمی اسکار اثری را مورد توجه قرار دهند که سال ها پیش نسخه اصلی آن را کارگردانی مطرح ساخته است؟! فیلم «شماره ۱۷سهیلا» ساخته محمود غفاری را هم ندیدم و قضاوتی درباره آن ندارم. به اعتقاد من با این فیلم ها نه تنها شانس برگزیده شدن در این رقابت را نداریم حتی بعید می دانم در بخشی بتوانیم نامزد دریافت جایزه شویم. از یاد نبریم که نامزد شدن اثری در این رقابت مهم جهانی، نیز ارزشمند است و تا سال ها افتخار سینمای ایران این بود که فیلم «بچه های آسمان» ساخته مجید مجیدی نامزد دریافت جایزه شده بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟