
شبنم قلیخانی که این روزها در نمایشی با موضوع یک نماینده مجلس دروغگو حضور دارد، با بیان اینکه «دروغگو همیشه در اطراف ما بوده و هست و ما همیشه در جامعه و زندگیمان با افراد دروغگو مواجه بودهایم» گفت: در هر جامعهای دروغگو هست فرقی نمیکند در چه مقامی باشد. کسانی که کار ما را میببینند نیز مسلما از مطالبی که در نمایش عنوان میشود استنباط درست خود را دارند.
به گزارش سینماسینما، نمایش «دپوتات» داستان فریکس نماینده مجلس یونان و در شهر آتن است که برای رهایی از شر مراجعهکنندگانش به دنبال یک رئیس دفتر مناسب میگردد. در این بین افراد مختلفی به او پیشنهاد میشوند؛ در نهایت تئودور به عنوان رئیس دفتر وی انتخاب میشود که یک روزنامهنگار است و پس از آن، زندگی این نماینده مجلس برای همگان عیان میشود. شبنم قلیخانی، اتابک نادری، پندار اکبری، وحید نفر، هادی عطایی، غزاله جزایری، یاشار نادری و قاسم روشنایی بازیگران این نمایش هستند که به کارگردانی اتابک نادری تا پایان فروردین روی صحنه است.
شبنم قلیخانی، بازیگر «دپوتات» که برای نخستین بار بازی در ژانر کمدی را با این نمایش آغاز کرده است، درباره ویژگیهای این نقش گفت: این کاراکتر با کارهای قبلیام خیلی متفاوت بود. من تجربه کار کردن در ژانر کمدی را نداشتم بنابراین وقتی به من پیشنهاد شد خیلی از آن استقبال کردم. در وهله بعدی متن قرار داشت؛ چون نمایش براساس یک متن خارجی نوشته شده و به نظرم شخصیتپردازیها بسیار درست است.
قلیخانی خاطرنشان کرد: «دپوتات» یک کمدی اجتماعی و موقعیت است که برای من همیشه این ژانر از کمدی بسیار جالب و جذاب بوده است.
او در پاسخ به این سوال که «با توجه به نوع طنز نمایش؛ چقدر او و دیگر بازیگران از بداهههای کلامی و طنزهای در لحظه استفاده کردهاند» گفت: ما هیچ بداهههایی در کار نداریم و اجرا کاملا براساس متن پیش میرویم. ولی تکههایی را اضافه کردهایم که بر حسب اتفاقات روزمره است و اخیرا اتفاق افتاده و به همین دلیل بیشتر تماشاچی را میخنداند اما در کل بداهه نمیرویم بلکه چیزهایی را اجرا میکنیم که از پیش مشخص شده است.
این بازیگر تئاتر و سینما با اشاره به وجوه تشابه داستان این نمایش خارجی با مسائلی که در ایران میگذرد، گفت: مضمون اصلی نمایش مساله دروغ است. در همهجای دنیا ممکن است آدمهایی وجود داشته باشند که دروغ بگویند و این قضیه نه تنها در کشور ما که در خیلی از کشورها ممکن است اتفاق بیفتد. بنابراین برای مخاطب قابل لمس است.
قلیخانی با بیان اینکه «دروغگو همیشه در اطراف ما بوده و هست و ما همیشه در جامعه و زندگیمان با افراد دروغگو مواجه بودهایم» گفت: اصل نمایشنامه متعلق به کشوری دیگر است اما ما در آن تغییراتی داده و کمی آن را ایرانیزه کردیم که باعث شد مخاطب با آن بیشتر همذاتپنداری کرده و جذبش شود.

بازیگر نمایش «دپوتات» در پاسخ به این سوال که «مخاطب این نمایش به دلیل اینکه بین شخصیت سیاستمدار دروغگوی این نمایش با برخی سیاستمداران کشور احساس شباهت میکنند و به طنز این نمایش میخندند؟» تصریح کرد: سیاست همیشه با زندگی مردم دخیل بوده و هست. اما در حالت کلی در هر جامعهای دروغگو هست فرقی نمیکند در چه مقامی باشد و آن کسانی که میآیند کار ما را ببینند مسلما از مطالبی که در نمایش عنوان میشود استنباط درستشان را دارند.
قلیخانی خاطرنشان کرد: به نظر من مخاطبان این نمایش هر قشری میتوانند باشند؛ چه سیاسیون و چه مردم عادی. بههرحال مطالبی در این نمایش عنوان میشود که برای همه جذاب و جالب است.
او با بیان اینکه «با تجربه بازی در یک نمایش کمدی؛ خیلی تمایل دارم بازی در این ژانر را ادامه دهم چون واقعا تجربه خوبی بود» گفت: با اینکه به نظرم کمدی خیلی سختتر از ژانرهای دیگر است اما من خیلی در آن نقش راحت بودم و دوست دارم بازهم این ژانر را ادامه دهم.
قلیخانی با بیان اینکه نگرانی بابت بازی در نقش یک کاراکتر نسبتا منفی و دروغگو نداشته است، گفت: درست است که شاید در همه این سالها مخاطبان، مرا با چهره و نقشهای مثبت شناختهاند و شاید بازی در نقشهای خاص مثل همین کاراکتری که دروغ میگوید و کارهای عجیب و غریب میکند کمی میتوانست برای مخاطبم ناآشنا باشد، اما خودم هیچ نگرانی از این بابت نداشتم چون فکر میکنم قدرت بازیگر در بازیاش است نه چهره.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش ترانههای شرقی / گزارش تصویری
- «هرماس» در نوروز ۱۴۰۰ اکران نمیشود
- وحید فقیهی مطرح کرد/ اینهمه جشنواره چه مشکلی از تئاتر درمان میکند/ «گاومیش» روی صحنه میرود
- آدمهای اشتباه/ نگاهی به فیلم «پریناز»
- یک بازیگر جوان تئاتر درگذشت
- «اتاقی در هتل پلازا» با بازی شبنم قلیخانی روی صحنه میرود
- «در میان آب ها»؛ روی صحنه میرود/ روایت نسلی که نه شهروند ایران هستند و نه افغانستان + تیزر
- رضا ثروتی در تالار وحدت «جنایات و مکافات» را روی صحنه میبرد
- تعطیلی موقت چند نمایش در تالارهای مختلف
- تدارک اشکان خطیبی برای «نفرین قحطیزدهگان»
- معرفی نمایشهای پرفروش تئاترشهر در سال ۹۷
- اولین نمایش فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» در ایران
- جدیدترین خبرها از اجراهای تئاتر «شهرزاد»
- توضیحات تماشاخانه ایرانشهر درباره حواشی اجرای نمایش «خنکای ختم خاطره»
- تماشای این تئاتر را از دست ندهید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





