هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز از عصر چهارشنبه ۱۲ شهریور با یک مراسم افتتاحیه تاثیرگذار شروع به کار کرد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ در دوران کرونا در حالی شروع به کار کرد که فریادی پرشور در دفاع از تجربه جمعی سینمایی در برابر تهدید قابل درک غولهای پخش آنلاین بود.
این جشنواره کارش را با نمایش فیلم ایتالیایی دانیله لوچتی با عنوان «پیوندها» درامی درباره ازدواج شروع کرد که با استقبال خوبی هم روبهرو شد. اما پیوندی که بیش از همه در این جشنواره مورد توجه بود پیوندهای بین جشنوارههای سینمایی و سینماها در سراسر جهان بود.

در مراسم، مدیران هفت جشنواره مهم اروپایی از جمله کن، برلین، سنسباستین، کارلوویواری و لوکارنو روی صحنه رفتند و اعلامیهای نمادین را از روی صفحه نمایش بزرگ روخوانی کردند.
در بیانیه مشترک آمده بود: امروز، سینماها بار دیگر درهایشان را باز کردهاند، اگرچه مانند جشنوارههای سینمایی، آنها نیز با درجاتی از عدم اطمینان و اضطراب شروع به کار کردهاند، اما آنها هم همه این تلاشها را با امید و اطمینان انجام میدهند زیرا آنها حالا، بیشتر و بیشتر از هر زمان دیگر میدانند که هیچکس نمیتواند بدون سینما زندگی کند.
در ادامه بیانیه آمده است: هیچکس نمیتواند بدون فیلمها و تماشای آنها در سالنهای سینما زندگی کند، روی یک پرده بزرگ با جمعی از تماشاگران، با همه سرو صدا و سکوت.
در بیانیه همچنین آمده بود: آرزویمان این است که امشب این را قاطعانه تکرار کنیم، باید از سالنهای سینماهایمان مراقبت کنیم و همه با هم، آنها و ما، سینما و جشنوارهها، متعهد به مراقبت از فیلمها، هنرمندان، متخصصان، منتقدان، و همه آنهایی هستیم که سینما را به وجود میآورند.
پیش از مراسم افتتاحیه وقتی کیت بلانشت به عنوان رئیس هیأت داوران امسال روی صحنه رفت، او نیز بر تهدید نمایش آنلاین تکیه کرد و پیش از آن با حضور در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که: هر چند مردم این روزها با نمایشهای آنلاین سرگرم شدند اما همه امشب اینجا جمع شدهایم تا یادآوری کنیم که جمعی افراد ناآشنا میخواهند یک تجربه جمعی را در فضایی تاریک با هم با تماشای یک فیلم داشته باشند.
به رسم هر سال، روز چهارشنبه همچنین داوران بخش مسابقه اصلی در مراسم فوتوکال شرکت کردند. در این مراسم در کنار کیت بلانشت به عنوان رئیس هیأت داوران، مت دیلون بازیگر آمریکایی، ورونیکا فرانتس کارگردان و فیلمنامهنویس اتریشی، جوانا هاگ کارگردان و فیلمنامهنویس بریتانیایی، نیکولا لاجویا نویسنده ایتالیایی، کریستیان پتزولد کارگردان و فیلمنامهنویس آلمانی و لودیوین سانیه بازیگر و مدل فرانسوی حضور داشتند.

در مراسم افتتاحیه همچنین تیلدا سوئینتن با دریافت جایزه شیر طلا برای یک عمر دستاورد هنری تجلیل شد و گفت: بودن در فضایی با مخلوقاتی که روی پرده بزرگ جان میگیرند و تماشای فیلم در ونیز، یک لذت ناب است.
این مراسم که نخستین رویداد مهم سینمایی پس از شیوع ویروس کروناست، همچنین با بزرگداشت انیو موریکونه آهنگساز فقید که در ماه جولای درگذشت شروع شد و ۹ قطعه ارکسترال از این آهنگساز اجرا شد که «تم دبرا» از فیلم «روزی روزگاری در آمریکا» سرجیو لئونه که توسط پسرش آندرآ موریکونه رهبری شد، از جمله آنها بود.

ونیز با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی در برابر کرونا شروع به کار کرد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- برای فعالیتهای هنری و اجتماعی؛ کیت بلانشت، یک جایزه تاریخی مهم میگیرد
- رسولاف در لیست فیلمسازان «دور از وطنِ» جشنوارهٔ روتردام
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- در نقش یک جن سلطنتی؛ دستمزد کیت بلانشت برای «ارباب حلقهها» ساندویچ رایگان بود
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- کیت بلانشت رئیس هیات داوران کمرا ایمیج ۲۰۲۴ شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





