مدیرعامل خانه سینما با اشاره به رکود رسانههای مکتوب و از دست رفتن اعتبار کاغذ و قلم، گفت: انجمن منتقدان و نویسندگان سینما یک وظیفه تاریخی برعهده دارد و فکر میکنم جشن نوشتار سینمایی کار درجه یکی است و امیدارم با ملاحظات جدی بتوان آن را در فعالیت آکادمی خانه سینما قرار داد.
به گزارش سینماسینماا طبق خبر رسیده، ششمین جشن نوشتار سینمای ایران سه شنبه شب، ۱۹ آذر ماه، با حضور سینمایینویسان، هنرمندان و اصحاب رسانه در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد که در ابتدا کامران ملکی (مجری) با تاکید بر اینکه برگزاری این مراسم برخلاف نامش جشن بزرگی نیست گفت: شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور به گونهای است که نمیتوان جشنی برگزار کرد و قرار است به افرادی که بر اساس نظر هیات داوران آثارشان بررسی و برگزیده شده جوایزی اهدا شود.
خسرو دهقان، رئیس هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی نیز بیان کرد: این رویداد فرهنگی، سنتی است که اگر قرار باشد در طول سال تنها یک اتفاق در دستورکارمان قرار گیرد قطعا برگزاری آن خواهد بود و اگر در آینده از داوری محدود خارج و وارد داوری آکادمیک شویم و حدود چهارصد نفر در داوری درگیر شوند، می توانیم ادعا کنیم همه چیز را رصد کردیم. این داوری که نتایج آن به زودی اعلام می شود نتیجه داوری است که بر طبق آثار ارسالی صورت گرفته است.
در ادامه منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما در صحبتهای کوتاهی گفت: به نظر می رسد ما وارد دوران رکود رسانههای مکتوب شدیم و امر کاغذ، قلم و نوشتن کمی اعتبار و گستردگی گذشته خودش را از دست داده و بیشتر فضا به سمت فضای مجازی میرود. فکر میکنم چارهای نداریم جز اینکه به این ماجرا برگردیم. این یک منحنی است. آنچه اعتبار جهان را ثابت کرده، خلاقیت و قلمهای گرانقدری است که آثار بسیاری را به جا گذاشته اند. برای همین است که هنوز هم اگر قرار باشد به یک امر تحقیقی و پژوهشی درست در یک موضوعی مراجعه کنید حتما دوباره به سوی کتاب خواهید رفت. فضای اینترنت بیشتر راهنمایی کننده شما است و بیشتر شبیه نقشه راه است.
او افزود: ضمن اینکه با تاسف باید گفت فضای مجازی در کشور ما بیش از آنکه به امر گفت و گو و ملاحظات انسانی و عاطفی بپردازد، پر از هیجانات خشونت آمیز است و این فضای خشن و گاهی اوقات پر از توهین ما را نسبت به هم دچار سوءتفاهم میکند. به همین دلیل است که فکر میکنم انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ما یک وظیفه تاریخی برعهده دارند. آنقدر که من این بخش از فعالیت انجمن منتقدان را دوست دارم، بخش دیگری از فعالیتش که اهدای جوایز به بخش های دیگر سینما است را محصول کار خلاقانه نمیدانم. ولی انصافا فکر می کنم جشن نوشتار سینمایی کار درجه یکی است و امیدوارم با ملاحظات جدی بتوان آن را در فعالیت آکادمی خانه سینما قرار داد.
شاهسواری گفت: به خاطر کندن یک گل سرخ نمیدانم چرا گاهی اوقات اره به دست می گیریم؟ فکر می کنم اگر ما نتوانیم به بردباری و به صداقت و راستگویی، در ابتدا با خودمان و بعد با دیگران، عمل کنیم راه پیش رویمان راه پر دردسری خواهد بود. روزگاری است که هر چقدر بتوانیم بر سرداشتههایمان مفتخر باشیم، نتایج بهتری حاصل میشود. یقین دارم از روزگار تلخ عبور خواهیم کرد و به دشت پر از روشنایی خواهیم رسید. این حکم زندگی است که چیزی فراتر از زیبایی باقی نمی ماند. در این زیبایی که همه ما به نحوی در شکل گیری آن تلاش می کنیم یا به آن علاقه مند هستیم چیزی نمیماند جز اینکه بگویم برای گفت و گوی با یکدیگر به قصد رشد هم باید صبور باشیم و آرامش را به هم منتقل کنیم و توهین و تحقیر را از فضای گفت و گو حذف کنیم. متاسفم و نمی دانم چرا که بخشی از فضای نقادانه در فضای سینما با تحقیر صورت میگیرد؟
سپیده ابرآویز دبیر این دوره از جشن نیز که به دلیل سفر در مراسم حضور نداشت، با ارسال پیغام صوتی گفت: رسیدن بیش از ۲۵۰ اثر از حدود ۱۰۰ نویسنده که طیف گسترده از آنها قلم به دستان جوان سینما بودند، نقطه عطفی است که شاید پیش از این فرصتش دست نداده یا شرایطش فراهم نشده بود. داوری سالم با همراهی کسانی که هریک به نوعی سالها در عرصه قلم، سینما و نقد فعالیت داشته و دارند نقطه عطف دوم ششمین جشن نوشتار سینمای ایران است. آثاری که بی هیچ نشان و ردی از نویسنده یا منبع نشر آن صرفا با کد گذاری به داوری گذاشته شدند و نتیجه همان شد که باید میشد. عدم وجود اسم های تکراری، نشریات تکراری و حتی مطالب تکراری گواه این مدعا است. خوشحالیم که در میان برگزیدگان این دوره تنوع چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ تقسیم بندی وجود دارد.
مهدی خرم دل از جمله برگزیدگان این مراسم بود و بعد برگزیده بخش بهترین مقاله آریا قریشی، در بخش بهترین یادداشت حسام نصیری معرفی شدند.
در بخش دیگری از این مراسم از هوشنگ حسینی تجلیل شد. عباس یاری،حبیب اسماعیلی،امیرحسین شریفی وخانواده هوشنگ حسینی برای تجلیل از او روی صحنه حاضر شدند.
در ادامه کلیپی از همایون خسروی دهکردی پخش شد و جواد طوسی،جعفر گودرزی،علی علایی،علی اکبر ثقفی،نادره ترکمانی،گلی امامی، سعید خال روی صحنه حاضر شدند و تندیس به نیلوفر نیاورانی سردبیر ماهنامه سینما ادبیات اهدا شد.
در بخش دیگری از مراسم دکتر زهرا ریاضی بنیاد نیکوکاری کنترل سرطان خانواده طی صحبت های کوتاهی از غربالگری رایگان سرطان برای اهالی سینما خبر داد.
بخش دیگری از مراسم به تقدیر از شاپور عظیمی اختصاص داشت. هوشنگ گلمکانی،خسرو دهقان، جابر قاسمعلی، دکتر حسین نژاد و مصطفی احمدی برای تجلیل از او روی صحنه حاضر شدند.
همچنین در بخش بهترین گفتوگو سیروس الوند، افسانه بایگان، محمد علی سجادی و محمود گبرلو روی سن رفتند و جایزه بهترین گفتوگو را به امید نجوان اهدا کردند.
در بخش دیگری از مراسم فرانک آرتا، رضا صائمی، مهدی حجوانی، نادر مقدس و مازیار پرتویی در بخش دیگری از مراسم برای تقدیر از برگزیده بخش ترجمه روی صحنه حاضر شدند. جایزه این بخش به سعید نوری اهدا شد.
در بخش پایانی مراسم کیان افراز، عزیز الله حاجی مشهدی، طهماسب صلح جو برای تقدیر از برگزیده بخش نقد سینمایی به روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به امیررضا نوری پرتو اهدا شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





