مدیرعامل خانه سینما با اشاره به رکود رسانههای مکتوب و از دست رفتن اعتبار کاغذ و قلم، گفت: انجمن منتقدان و نویسندگان سینما یک وظیفه تاریخی برعهده دارد و فکر میکنم جشن نوشتار سینمایی کار درجه یکی است و امیدارم با ملاحظات جدی بتوان آن را در فعالیت آکادمی خانه سینما قرار داد.
به گزارش سینماسینماا طبق خبر رسیده، ششمین جشن نوشتار سینمای ایران سه شنبه شب، ۱۹ آذر ماه، با حضور سینمایینویسان، هنرمندان و اصحاب رسانه در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد که در ابتدا کامران ملکی (مجری) با تاکید بر اینکه برگزاری این مراسم برخلاف نامش جشن بزرگی نیست گفت: شرایط اقتصادی و فرهنگی کشور به گونهای است که نمیتوان جشنی برگزار کرد و قرار است به افرادی که بر اساس نظر هیات داوران آثارشان بررسی و برگزیده شده جوایزی اهدا شود.
خسرو دهقان، رئیس هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی نیز بیان کرد: این رویداد فرهنگی، سنتی است که اگر قرار باشد در طول سال تنها یک اتفاق در دستورکارمان قرار گیرد قطعا برگزاری آن خواهد بود و اگر در آینده از داوری محدود خارج و وارد داوری آکادمیک شویم و حدود چهارصد نفر در داوری درگیر شوند، می توانیم ادعا کنیم همه چیز را رصد کردیم. این داوری که نتایج آن به زودی اعلام می شود نتیجه داوری است که بر طبق آثار ارسالی صورت گرفته است.
در ادامه منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما در صحبتهای کوتاهی گفت: به نظر می رسد ما وارد دوران رکود رسانههای مکتوب شدیم و امر کاغذ، قلم و نوشتن کمی اعتبار و گستردگی گذشته خودش را از دست داده و بیشتر فضا به سمت فضای مجازی میرود. فکر میکنم چارهای نداریم جز اینکه به این ماجرا برگردیم. این یک منحنی است. آنچه اعتبار جهان را ثابت کرده، خلاقیت و قلمهای گرانقدری است که آثار بسیاری را به جا گذاشته اند. برای همین است که هنوز هم اگر قرار باشد به یک امر تحقیقی و پژوهشی درست در یک موضوعی مراجعه کنید حتما دوباره به سوی کتاب خواهید رفت. فضای اینترنت بیشتر راهنمایی کننده شما است و بیشتر شبیه نقشه راه است.
او افزود: ضمن اینکه با تاسف باید گفت فضای مجازی در کشور ما بیش از آنکه به امر گفت و گو و ملاحظات انسانی و عاطفی بپردازد، پر از هیجانات خشونت آمیز است و این فضای خشن و گاهی اوقات پر از توهین ما را نسبت به هم دچار سوءتفاهم میکند. به همین دلیل است که فکر میکنم انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ما یک وظیفه تاریخی برعهده دارند. آنقدر که من این بخش از فعالیت انجمن منتقدان را دوست دارم، بخش دیگری از فعالیتش که اهدای جوایز به بخش های دیگر سینما است را محصول کار خلاقانه نمیدانم. ولی انصافا فکر می کنم جشن نوشتار سینمایی کار درجه یکی است و امیدوارم با ملاحظات جدی بتوان آن را در فعالیت آکادمی خانه سینما قرار داد.
شاهسواری گفت: به خاطر کندن یک گل سرخ نمیدانم چرا گاهی اوقات اره به دست می گیریم؟ فکر می کنم اگر ما نتوانیم به بردباری و به صداقت و راستگویی، در ابتدا با خودمان و بعد با دیگران، عمل کنیم راه پیش رویمان راه پر دردسری خواهد بود. روزگاری است که هر چقدر بتوانیم بر سرداشتههایمان مفتخر باشیم، نتایج بهتری حاصل میشود. یقین دارم از روزگار تلخ عبور خواهیم کرد و به دشت پر از روشنایی خواهیم رسید. این حکم زندگی است که چیزی فراتر از زیبایی باقی نمی ماند. در این زیبایی که همه ما به نحوی در شکل گیری آن تلاش می کنیم یا به آن علاقه مند هستیم چیزی نمیماند جز اینکه بگویم برای گفت و گوی با یکدیگر به قصد رشد هم باید صبور باشیم و آرامش را به هم منتقل کنیم و توهین و تحقیر را از فضای گفت و گو حذف کنیم. متاسفم و نمی دانم چرا که بخشی از فضای نقادانه در فضای سینما با تحقیر صورت میگیرد؟
سپیده ابرآویز دبیر این دوره از جشن نیز که به دلیل سفر در مراسم حضور نداشت، با ارسال پیغام صوتی گفت: رسیدن بیش از ۲۵۰ اثر از حدود ۱۰۰ نویسنده که طیف گسترده از آنها قلم به دستان جوان سینما بودند، نقطه عطفی است که شاید پیش از این فرصتش دست نداده یا شرایطش فراهم نشده بود. داوری سالم با همراهی کسانی که هریک به نوعی سالها در عرصه قلم، سینما و نقد فعالیت داشته و دارند نقطه عطف دوم ششمین جشن نوشتار سینمای ایران است. آثاری که بی هیچ نشان و ردی از نویسنده یا منبع نشر آن صرفا با کد گذاری به داوری گذاشته شدند و نتیجه همان شد که باید میشد. عدم وجود اسم های تکراری، نشریات تکراری و حتی مطالب تکراری گواه این مدعا است. خوشحالیم که در میان برگزیدگان این دوره تنوع چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ تقسیم بندی وجود دارد.
مهدی خرم دل از جمله برگزیدگان این مراسم بود و بعد برگزیده بخش بهترین مقاله آریا قریشی، در بخش بهترین یادداشت حسام نصیری معرفی شدند.
در بخش دیگری از این مراسم از هوشنگ حسینی تجلیل شد. عباس یاری،حبیب اسماعیلی،امیرحسین شریفی وخانواده هوشنگ حسینی برای تجلیل از او روی صحنه حاضر شدند.
در ادامه کلیپی از همایون خسروی دهکردی پخش شد و جواد طوسی،جعفر گودرزی،علی علایی،علی اکبر ثقفی،نادره ترکمانی،گلی امامی، سعید خال روی صحنه حاضر شدند و تندیس به نیلوفر نیاورانی سردبیر ماهنامه سینما ادبیات اهدا شد.
در بخش دیگری از مراسم دکتر زهرا ریاضی بنیاد نیکوکاری کنترل سرطان خانواده طی صحبت های کوتاهی از غربالگری رایگان سرطان برای اهالی سینما خبر داد.
بخش دیگری از مراسم به تقدیر از شاپور عظیمی اختصاص داشت. هوشنگ گلمکانی،خسرو دهقان، جابر قاسمعلی، دکتر حسین نژاد و مصطفی احمدی برای تجلیل از او روی صحنه حاضر شدند.
همچنین در بخش بهترین گفتوگو سیروس الوند، افسانه بایگان، محمد علی سجادی و محمود گبرلو روی سن رفتند و جایزه بهترین گفتوگو را به امید نجوان اهدا کردند.
در بخش دیگری از مراسم فرانک آرتا، رضا صائمی، مهدی حجوانی، نادر مقدس و مازیار پرتویی در بخش دیگری از مراسم برای تقدیر از برگزیده بخش ترجمه روی صحنه حاضر شدند. جایزه این بخش به سعید نوری اهدا شد.
در بخش پایانی مراسم کیان افراز، عزیز الله حاجی مشهدی، طهماسب صلح جو برای تقدیر از برگزیده بخش نقد سینمایی به روی صحنه آمدند و جایزه این بخش به امیررضا نوری پرتو اهدا شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





