سینماسینما: رسول بهروش در همشهری نوشت :مدیر محترم شبکه۳زحمت کشیده و بعد از ۲سال، ۲دقیقه در مورد حذف عادل فردوسیپور حرف زده؛ آن هم تمامش اتهام، همهاش حرفهای کلی و سربسته که درنهایت فقط دست خالی مدیران صداوسیما را نشان میدهد. مدافع چشمبسته هیچکس نیستیم؛ ازجمله عادل فردوسیپور که او هم اشتباهات خودش را داشت. با این همه اما، او جزو بهترینها بود و حذف بیمنطقش، پیامی غیراز تنگتر شدن فضا در تلویزیون دولتی ایران ندارد. اظهارات اخیر فروغی را هم در یک جمله میشود خلاصه کرد: «فردوسیپور را کنار گذاشتیم؛ چون زورمان زیاد است و او هم با سلیقه ما سازگاری نداشت.»
در عین حال اما یک جای حرفهای مدیر شبکه۳خیلی بامزه است؛ اینکه او در مورد حمایتها از عادل میگوید: «آنها رسانه دارند و زنجیرهای به هم وصل هستند. فضای مجازی هم دست ما نیست و نمیتوانیم کاری کنیم.» متوجه شدید؟ مدیر مهمترین شبکه صداوسیما چنین مظلومانه از ناتوانی خودش و تشکیلاتش در مقابل رسانههای منتقد خبر میدهد، اما این رسانهها کجا هستند؟ چطور توانستند با دست خالی در اثرگذاری عمومی از صداوسیمای ثروتمند ایران سبقت بگیرند؟ این صدای شکست است که میشنوید؛ صدای زمین خوردن و اظهار عجز کردن. مدیر ارشد فراگیرترین رسانه تصویری کشور که به شکل صددرصد انحصاری فعالیت میکند و هر رقیبی را هم میبلعد، آشکارا در برابر فضای مجازی اعلام شکست میکند. رسانهای که صبح تا شب بهخودش لقب «ملی» میدهد، حالا دستش را به نشانه تسلیم در مقابل شبکههای اجتماعی بالا میگیرد. نه اینکه فضای فعلی مجازی در ایران محتوای غنی و باکیفیتی داشته باشد؛ نه، اما امثال فروغی طوری تلویزیون را زمین زدهاند که چنین شکستهایی تعجبآور نیست.
صداوسیمای ایران امسال حدود ۲هزار میلیارد تومان از اموال عمومی (دقیقا پولی که حق من و شماست) بودجه گرفته و این رقم سال آینده حدود ۷۰۰میلیارد تومان بیشتر هم خواهد شد. گفته میشود این سیستم بیش از ۴۰هزار کارمند دارد و نهتنها به شکل انحصاری اداره میشود، بلکه اخیرا تلویزیونهای اینترنتی را هم به زور زیر چتر خودش کشیده و به هیچکس مجال نفس کشیدن نمیدهد. همین عادل فردوسیپور میخواست برنامهای شبیه نود را در بستر اینترنت تولید کند، مقابلش ایستادند. بعد تشکیلاتی با این قدرت و ثروت، مقهور فضای مجازی است و مدیرش چنین مظلومانه میگوید: «خب، چه کار کنیم؟ آنها رسانه دارند!» امروز چه نسبتی از جمعیت ایران تلویزیون میبیند؟ چه نسبتی از جمعیت ایران اخبار مربوط به کرونا یا انتخابات آمریکا یا رویدادهای مهم مشابه را از صداوسیمای خودمان پی میگیرد؟ این رسانه روزبهروز کماثرتر و مهجورتر شده؛ تا جایی که بسیاری از برنامهسازانش به در و دیوار میکوبند که یک دقیقه از کارشان وایرال شود به شبکههای اجتماعی راه بیابد. آیا غیراز این است که حضور بیضابطه مدیرانی از جنس فروغی نقش پررنگی در این اضمحلال مستمر داشتهاند؟ روزگاری در همین شبکه۳ برنامههای نقدمحور مثل نود و دایره طلایی راه افتاد، نسل جدید گزارشگران مثل فردوسیپور و مزدک میرزایی بهکار گرفته شدند، سریالهای جذاب با ترویج عنصر «گفتوگو» بین اعضای خانواده تولید شد و چنان طنزهای ۹۰شبی باکیفیتی ساختند که هنوز دارند برای هزارمین بار آنها را بازپخش میکنند. مدیران قبلی هم مال همین مملکت بودند، اما خانهنشین شدند تا یکی مثل فروغی در ۲۹سالگی مدیر شبکه۳ شود و ۲سال بعد از آغاز کار، تنها دستاوردش مهاجرت مزدک و خانهنشینی عادل باشد. بعد هم زل بزند به دوربین بگوید: «آنها رسانه دارند.» مگر شما چه دارید؟
برچسبها: عادل فردوسی پور
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
- فردوسیپور عذرخواهی کرد
- آغاز ماراتن جشنواره سی و نهم فجر / گزارش تصویری
- بغض عادل ما را بس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





