شهاب حسینی گفت: هنر سینما یک زبان است و عباس کیارستمی اندیشمند، ادیب و متفکر به زبان و ادبیات سینما بود.
به گزارش سینماسینما، طبق گزارش رسیده، همزمان با اول تیر ماه سالروز تولد عباس کیارستمی، بزرگداشتی در موزه سینما برای این کارگردان و هنرمند سینما برگزار شد و به بهانه این بزرگداشت، جشنواره جایزه بین المللی عکس ۵ نیز برگزیدگان اش را معرفی کرد.
در ابتدای این مراسم قطعاتی با نوازندگی پیانو سیاوش دمیریان و آواز رضا پورخلیلی برای مخاطبان اجرا شد.
در شروع مراسم مجری این برنامه ضمن خوشامدگویی به حاضرین گفت: امسال افتتاحیه دومین دوره جشنواره جایزه بین المللی «عکس۵» با حضور عزیزانی چون لیلی گلستان، ابراهیم حقیقی، رضا بانگیز، شهاب حسینی، مهدی پاکدل و…برگزار میشود.
همچنین امسال به دلیل حضور نمایندگان سفارتها این برنامه به صورت دو زبانه برای مخاطبان اجرا می شود. این جشنواره به خاطر تک درخت در شهرستان آرو که عباس کیارستمی در فصول مختلف از این درخت عکاسی کرده است شکل گرفته که ما تصمیم گرفتیم هر سال این جشنواره همزمان با سالروز تولد این کارگردان برجسته برگزار شود.
سمبل این دوره از جشنواره توسط رضا بانگیز ساخته و طراحی شده است و موضوع مهم دیگر حضور لیلی گلستان به عنوان داور و عضو شورای سیاست گذاری است که حضور ایشان سبب دلگرمی همه ما شده است.
در ادامه مستندی از مهدی شادی زاده با حضور رضا بانگیز برای مخاطبان پخش شد که در این مستند رضا بانگیز درباره عباس کیارستمی و تک درخت صحبت کرد.
سپس شهاب حسینی به صحنه رفت و درباره عباس کیارستمی گفت: خیلی خوشحالم که فرصتی پیش آمد تا درباره استاد عباس کیارستمی صحبت کنم. هنر سینما ریشه در دریافت هایی دارد که همه ما از زندگی داریم و برای نشان دادن این دریافت ها از راه های مختلف استفاده می کنیم. همه ما بعد از زبان مادری زبان های دیگر را انتخاب می کنیم تا این دریافت ها را به گوش دیگران برسانیم.
این بازیگر در ادامه بیان کرد: هنر سینما یک زبان است و دارای قواعد خاص خودش است. هر کس باید توانایی های خود را پیدا کند و به زبان های دیگر صحبت کند اما مهم این است با آن زبان چه حسی را می خواهیم منتقل کنیم. عکس خیلی مهم است چون نوع دیدگاه عکاس را درباره یک سوژه نشان می دهد. همچنین می توانیم هنر سینما را یک زبان بدانیم. عباس کیارستمی اندیشمند، ادیب و متفکر به زبان و ادبیات سینما بود.
در ادامه این مراسم مهدی شادی زاده دبیر و موسس این جشنواره خاطرنشان کرد: برای این جشنواره چند جوان کنار هم جمع شدند تا بتوانند اتفاقی را به صورت مستقل رقم بزنند. گاهی همه راهها بسته می شد ولی حضور لیلی گلستان دلگرمی همه ما بود. همچنین مدیران بسیاری در این راه ما را کمک کردند تا به شکل مستقل این جشنواره بین المللی برگزار شود.
عباس کیارستمی در هر کاری موج نویی را به همراه می آورد و ما دوست داشتیم موج نویی که در عکاسی دوست داشت همان را اجرا کنیم. در این دوره داوران شهرام کریمی، فرهاد نصیری، کیارنگ علائی و تیما جم زحمات زیادی کشیدند که در این جمع از همه آنها تشکر می کنم.
این جشنواره حامیانی چون گالری گلستان، گالری شیرین و موزه هنرهای معاصر داشت که در این راه همراه ما بودند و از مهران عباسی که در این راه با ما همکاری داشت قدردانی می کنم.
در ادامه فرهود نصیری درباره این جشنواره گفت: برای شکل گیری این جشنواره شش ماه بی وقفه و شبانه روز تلاش کردیم تا به بهترین شکل و در شأن عباس کیارستمی برگزار شود. خیلی از عزیزان ما را حمایت کردند و بسیاری از آنها هنرمندان خارجی بودند که این حمایت ها به خاطر اعتبار عباس کیارستمی است و نام این هنرمند مانند گرین کارت فرهنگی است که کشورها را به هم وصل می کند. ما با هنرمندان خارجی مستر کلاس هایی به صورت لایو داشتیم که اگر بیماری کرونا نبود امروز این عزیزان در کنار ما و در این جشنواره حضور داشتند.
سپس بخشی از این مسترها و پارت آف ها برای مخاطبان نمایش داده شد.
در ادامه این مراسم حسین پاکدل درباره عباس کیارستمی تاکید کرد: باد جهتش را خودش انتخاب می کند، هوا را تازه می کند و آلودگی را دور می کند. اگر باد نبود هستی کپک می زد و اگر در سینما عباس کیارستمی نبود مطمئن هستم فرهنگ و هنر ما چیزی کم داشت. باد سکون ندارد و عباس کیارستمی هم اینگونه بود.
منشا باد خورشید است و منشا کیارستمی خودش بود که از داشته هایش خوب استفاده می کرد. باد را نمی توانیم محصور کنیم همانطور که هنر کیارستمی را نمی توانیم محصور کنیم. مستقل ترین هنرمند زمانه ما این کارگردان بزرگ بود. کافی است یک لحظه زندگی بدون باد را تصور کنیم پس نمی توانیم یک لحظه نبود کیارستمی را در فرهنگمان تصور کنیم.
زبان ساده باد را همه می فهمند همان طور که زبان کیارستمی مانند باد ساده و روان بود. سماجت باد تحسین برانگیز است و کیارستمی هم با سماجت تلاش می کرد صخره های مخالف را تبدیل به صخره های موافق کند.
سپس در ادامه این مراسم ابراهیم حقیقی درباره این هنرمند بیان کرد: خیلی خوشایند نیست درباره دوستانی صحبت کنیم که ما را تنها گذاشتند و از دنیا رفته اند. در این مکان بهتر است یادی از عزت الله انتظامی کنیم زیرا تولد او ۳۱ خرداد است و این دو عزیز وزنه مهمی در سینما و تئاتر ما هستند. عباس کیارستمی یک جا ساکن نبود و همیشه در حال کار کردن بود.
این هنرمند همیشه در آثارش درباره عشق و مرگ صحبت می کند و در لایه های پنهان آثارش همیشه از دست دادن وجود دارد. این هنرمند عزیز همیشه می گفت سینما بزرگترین دروغی است که در پی روایت حقیقت است.
سپس مستندی از ژان میشل فرودون درباره عباس کیارستمی برای حاضرین پخش شد.
همچنین کلیپی از آثار برگزیده که شامل ۳۵ عکس بود برای مخاطبان نمایش داده شد.
در ادامه کلیپ آثار برتر پخش شد و لیلی گلستان جایزه ویژه گلستان را به علی گندمی اهدا کرد.
در ادامه جایزه ویژه فوجی فیلم که شامل یک دوربین XT30 بود توسط فرزاد صدیق زاده نماینده فوجی فیلم به سعید رضوانیان اهدا شد.
سعید رضوانیان درباره این جایزه گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را در بزرگداشت عباس کیارستمی گرفتم و بهتر است در این محفل از دو معلم معنوی خود بهرام بیضایی و محمدرضا اصلانی هم یاد کنم. بهتر است تا اساتید زنده هستند یادی از آنها کنیم.

در پایان این مراسم مجسمه تک درخت به نماینده سفارت فرانسه اهدا شد و فرهود نصیری گفت: قرار است هر سال نماد جشنواره را به یکی از نمایندگان سفارت ها اهدا کنیم که امسال به دلیل اینکه پمپیدو به مدت سه ماه آثار عباس کیارستمی را به نمایش گذاشته است به همین دلیل تصمیم گرفتیم امسال این مجسمه را به نماینده فرانسه بدهیم.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم اهدا شد
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- به کارگردانی بهمن فرمانآرا؛ مهدی پاکدل و لاله مرزبان به «چشمهایش» پیوستند
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





