فروش کجدار و مریز سینماها در ماه مبارک رمضان و تقارن این ماه با روزهای گرم تابستان و امتحانات مدارس و دانشگاه ها، مسئولان سینمایی را به این فکر انداخت که در سال ۸۸ طرحی را راه اندازی کنند به نام طرح اکران «افطار تا سحر».
طرحی که به اکران و پخش فیلم های سینمایی بعد از اذان مغرب تا نزدیکی اذان صبح می پردازد و بر اساس این طرح بود که تمام فیلم های سینمایی که تا قبل از شروع ماه رمضان در حال نمایش عمومی بودند در سئانس های شبانه ماه رمضان نیز به نمایش درمی آمدند. این طرح البته در سال های اولیه اجرایش با حواشی فراوانی روبه رو بود! یک سال وزارت ارشاد برای اجرایش تردید داشت، یک سال حوزه هنری با آن مخالف بود، یک سال اداره اماکن برای صدور مجوز سئانس های ویژه شک داشت و…، اما در نهایت باوجود این فراز و نشیب ها به نظر می رسد این طرح در یکی دو سال گذشته توانسته به ثباتی تقریبی دست پیدا کند و جزئیات آن هم ثابت بماند. به هر حال هر چه بود طرح «افطار تا سحر» با وجود تمام افت و خیزهایی که طی سال های گذشته داشت، توانست چراغ سینماها را روشن نگه دارد و تب و تاب اکران در ماه رمضان را که پیش از این فصل مرده عنوان می شد جبران کند.
امسال هم طرح ویژه ماه مبارک رمضان از ابتدای این ماه در سینماهای کل کشور اجرا شد و همانند سال های گذشته بهای بلیت فیلم ها از صبح تا قبل از افطار نیم بها و از بعد از افطار تا سحر تمام بها اعلام شد. بر این اساس، اکران فیلم های سینمایی «آن سوی ابرها»، «جشن دلتنگی»، «چهار راه استانبول»، «خجالت نکش»، «خوک»، «عصبانی نیستم»، «تگزاس»، «به وقت شام»، «خرگیوش»، «فراری»، «فیلشاه»، «لاتاری»، «لونه زنبور»، «مصادره» و «ناخواسته» ماه رمضان امسال را با ترکیب مناسبی از فیلم ها به لحاظ تنوع مضمون همراه کرد و باعث شد نسبت به سال گذشته در همین ایام سینماها فروش بهتری داشته باشند.
گیشه رضایت بخش رمضان
بر این اساس غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر پخش و اکران سینماهای حوزه هنری با بیان این که میزان فروش فیلم ها و همچنین آمار مخاطبانی که در ماه رمضان امسال به سینماها رفتند نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته، در گفت وگو با جام جم بیان کرد: فروش امسال سینماها در ماه رمضان نسبت به ایام مشابه در سال های گذشته بهتر شده و این موضوع هیچ ربطی به افزایش قیمت بلیت ندارد. چرا که افزایش قیمت بلیت ها به میزان اندک و آن هم صرفا در چند پردیس بزرگ بوده است. همیشه تاکید کرده ام که از جمله مهم ترین عواملی که در میزان رشد مخاطب تاثیرگذار است تنوع فیلم های روی پرده به لحاظ کمی و کیفی است. فیلم هایی که امسال در ماه رمضان برای اکران در نظر گرفته شده اند به گونه ای هستند که می توانند هر مخاطبی را با هر سلیقه ای راضی نگه دارند.
او افزود: با توجه به این که امسال فروش فیلم ها با آمار مطلوبی همراه بود به نظر می رسد طرح «افطار تا سحر» به مرور موفق عمل کرده است. خوشبختانه افزایش پردیس های سینمایی به این مساله کمک کرده است. امکاناتی مثل رستوران، کافی شاپ و فست فود شرایطی را فراهم می کند که حتی افراد خانواده هم در آنجا افطار کنند و روزه خود را بگشایند و هم به تماشای فیلم بنشینند.
او در پایان یادآور شد: بعد از اکران فیلم های سری اول و دوم نوروز ۹۷، این فیلم ها جای خود را به دور دوم و اکران های عید فطر می دهند و در این میان تاکنون هفت فیلم قرارداد اکران خود را به ثبت رسانده اند و به زودی اکران خود را آغاز می کنند. این فیلم ها عبارتند از «در وجه حامل» به کارگردانی بهمن کامیار، «دشمن زن» به کارگردانی کریم امینی، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، «خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی، «لازانیا» به کارگردانی حسین قناعت، «دلم می خواد» به کارگردانی بهمن فرمان آرا و «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری.
نظر مخالف
با وجود ارزیابی مثبت غلامرضا فرجی از گیشه ماه رمضان امسال، رضا سعیدی پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی با انتقاد از عدم تبلیغات طرح اکران ماه رمضان سینماها، این رفتار را باعث شکست این طرح در سال ۹۷ دانست و به مهر گفت: متاسفانه این روزها فروش فیلم ها در سینماها چندان رضایت بخش نیست که دلیل آن هم این است که هیچگونه تبلیغاتی برای طرح اکران ماه مبارک رمضان نشده است. در چنین شرایطی مخاطبان هیچ آگاهی از این طرح ندارند و به همین دلیل استقبالی از آن صورت نگرفته است. او افزود: از ابتدای آغاز اکران ماه مبارک رمضان تا امروز پردیس سینمایی آزادی حتی یک سئانس نیمه شب هم نداشته است. البته طبق روال عادی پنجشنبه و جمعه ها و سه شنبه ها مانند گذشته سئانس های نیمه شب داریم که یک امر عادی است اما در طول هفته مانند سال های گذشته سئانس نیمه شب نداریم.
چه فیلم هایی باقی مانده اند؟
بی شک یکی از راهکارهای موثر در اقتصاد سینما و اکران، مدیریت زمان و بهره گیری از ظرفیت های زمانی خاص در طی سال است. به عنوان نمونه گاهی باید عادت زمانی سینما رفتن را تغییر داد. مثلا می توان تمهیداتی اندیشید که سینما رفتن را در ساعات پایانی شب به خصوص در تهران که حجم ترافیک کاهش می یابد، افزایش داد. طرح اکران «افطار تا سحر» با وجود انتقاداتی که همیشه به آن می شود با ذات و ماهیت معنوی این ماه هماهنگ و آن را از امکان یک کسالت احتمالی به نشاطی معنوی تبدیل کرده است.
دست آخر باید گفت که امسال طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان باوجود ترکیب فیلم های متنوعی که ارائه کرد توانست عایدی خوبی را نصیب فیلم های سینمای ایران کند و جمعی از مردم را با سینماهای کشور آشتی دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اول دخترم ، بعد بازیگری/گفت و گو با نیوشا ضیغمی
- زنگ می زنند می گویند: فلان نقش لطفا! /گفت و گو با هادی کاظمی، بازیگر فیلم «به وقت خماری»
- گفت و گو با محمود غفاری، کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا»: سوپراستارها فقط زبان پول را می فهمند
- نیم میلیارد بی صاحب! گزارش جام جم از درآمد سینماها در اولین روز نمایش فوتبال
- مسافرانی از فرنگ /گزارشی از حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران
- سلوک تدریجی یک زن/ نگاهی به فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
اون زمان که با ساختن فیلم های حوصله سربر و تکراری مخاطب و از سینما فراری دادن و برای همیشه انداختن دور باید فکر این روزا رو میکردن…
و الا هر شب حداقل بین و قبل سریالا داره تبلیغ فیلماشون و میده… بعدشم اگر توانایی داشتن پول میدادن تو فضای مجازی این همه سایت وکانال پر بازدید از این ظرفیت ها استفاده میکردن…
کجای دنیا مجانی فیلم تبلیغ میکنن همین که تلوزیون مجانی تیزرشون و نشون میده برن کلاهشون و بندازن هوا…
ماه رمضون ملت سینما نمیرن… حالا یه سری بگن مردم کافر شدن کی روزه میگیره! این یه نمونه اش بازار و کسب و کار یه نمونه اش… اتفاقی تو ماه رمضون اینا کم رونق میشن؟
به نظرم اصلا تو ماه رمضان نباید فیلم جدید اکران کنن این یه ماه باشه برای فیلمهایی تو ماه های قبل فروش خوبی داشتن… وقتی پذیرفتن تو ماهیی میدونن فروش میاد پایین فیلمشون اکران بشه گردن بقیه نندازن…
یه نسل بیاد سینماگران بی خاصیت و سوت کنه برن… از دستشون راحت بشیم… چیه این سینمایی درست کردن انقدرم هر روز در موردش حرف میزنن… خودبزرگ بین های فسیل! یه طوری ان جوون هاشونم بخاطر داشتن تفکر همون فسیل ها فسیلن!