
فروش کجدار و مریز سینماها در ماه مبارک رمضان و تقارن این ماه با روزهای گرم تابستان و امتحانات مدارس و دانشگاه ها، مسئولان سینمایی را به این فکر انداخت که در سال ۸۸ طرحی را راه اندازی کنند به نام طرح اکران «افطار تا سحر».
طرحی که به اکران و پخش فیلم های سینمایی بعد از اذان مغرب تا نزدیکی اذان صبح می پردازد و بر اساس این طرح بود که تمام فیلم های سینمایی که تا قبل از شروع ماه رمضان در حال نمایش عمومی بودند در سئانس های شبانه ماه رمضان نیز به نمایش درمی آمدند. این طرح البته در سال های اولیه اجرایش با حواشی فراوانی روبه رو بود! یک سال وزارت ارشاد برای اجرایش تردید داشت، یک سال حوزه هنری با آن مخالف بود، یک سال اداره اماکن برای صدور مجوز سئانس های ویژه شک داشت و…، اما در نهایت باوجود این فراز و نشیب ها به نظر می رسد این طرح در یکی دو سال گذشته توانسته به ثباتی تقریبی دست پیدا کند و جزئیات آن هم ثابت بماند. به هر حال هر چه بود طرح «افطار تا سحر» با وجود تمام افت و خیزهایی که طی سال های گذشته داشت، توانست چراغ سینماها را روشن نگه دارد و تب و تاب اکران در ماه رمضان را که پیش از این فصل مرده عنوان می شد جبران کند.
امسال هم طرح ویژه ماه مبارک رمضان از ابتدای این ماه در سینماهای کل کشور اجرا شد و همانند سال های گذشته بهای بلیت فیلم ها از صبح تا قبل از افطار نیم بها و از بعد از افطار تا سحر تمام بها اعلام شد. بر این اساس، اکران فیلم های سینمایی «آن سوی ابرها»، «جشن دلتنگی»، «چهار راه استانبول»، «خجالت نکش»، «خوک»، «عصبانی نیستم»، «تگزاس»، «به وقت شام»، «خرگیوش»، «فراری»، «فیلشاه»، «لاتاری»، «لونه زنبور»، «مصادره» و «ناخواسته» ماه رمضان امسال را با ترکیب مناسبی از فیلم ها به لحاظ تنوع مضمون همراه کرد و باعث شد نسبت به سال گذشته در همین ایام سینماها فروش بهتری داشته باشند.
گیشه رضایت بخش رمضان
بر این اساس غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر پخش و اکران سینماهای حوزه هنری با بیان این که میزان فروش فیلم ها و همچنین آمار مخاطبانی که در ماه رمضان امسال به سینماها رفتند نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته، در گفت وگو با جام جم بیان کرد: فروش امسال سینماها در ماه رمضان نسبت به ایام مشابه در سال های گذشته بهتر شده و این موضوع هیچ ربطی به افزایش قیمت بلیت ندارد. چرا که افزایش قیمت بلیت ها به میزان اندک و آن هم صرفا در چند پردیس بزرگ بوده است. همیشه تاکید کرده ام که از جمله مهم ترین عواملی که در میزان رشد مخاطب تاثیرگذار است تنوع فیلم های روی پرده به لحاظ کمی و کیفی است. فیلم هایی که امسال در ماه رمضان برای اکران در نظر گرفته شده اند به گونه ای هستند که می توانند هر مخاطبی را با هر سلیقه ای راضی نگه دارند.
او افزود: با توجه به این که امسال فروش فیلم ها با آمار مطلوبی همراه بود به نظر می رسد طرح «افطار تا سحر» به مرور موفق عمل کرده است. خوشبختانه افزایش پردیس های سینمایی به این مساله کمک کرده است. امکاناتی مثل رستوران، کافی شاپ و فست فود شرایطی را فراهم می کند که حتی افراد خانواده هم در آنجا افطار کنند و روزه خود را بگشایند و هم به تماشای فیلم بنشینند.
او در پایان یادآور شد: بعد از اکران فیلم های سری اول و دوم نوروز ۹۷، این فیلم ها جای خود را به دور دوم و اکران های عید فطر می دهند و در این میان تاکنون هفت فیلم قرارداد اکران خود را به ثبت رسانده اند و به زودی اکران خود را آغاز می کنند. این فیلم ها عبارتند از «در وجه حامل» به کارگردانی بهمن کامیار، «دشمن زن» به کارگردانی کریم امینی، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، «خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی، «لازانیا» به کارگردانی حسین قناعت، «دلم می خواد» به کارگردانی بهمن فرمان آرا و «شماره ۱۷ سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری.
نظر مخالف
با وجود ارزیابی مثبت غلامرضا فرجی از گیشه ماه رمضان امسال، رضا سعیدی پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی با انتقاد از عدم تبلیغات طرح اکران ماه رمضان سینماها، این رفتار را باعث شکست این طرح در سال ۹۷ دانست و به مهر گفت: متاسفانه این روزها فروش فیلم ها در سینماها چندان رضایت بخش نیست که دلیل آن هم این است که هیچگونه تبلیغاتی برای طرح اکران ماه مبارک رمضان نشده است. در چنین شرایطی مخاطبان هیچ آگاهی از این طرح ندارند و به همین دلیل استقبالی از آن صورت نگرفته است. او افزود: از ابتدای آغاز اکران ماه مبارک رمضان تا امروز پردیس سینمایی آزادی حتی یک سئانس نیمه شب هم نداشته است. البته طبق روال عادی پنجشنبه و جمعه ها و سه شنبه ها مانند گذشته سئانس های نیمه شب داریم که یک امر عادی است اما در طول هفته مانند سال های گذشته سئانس نیمه شب نداریم.
چه فیلم هایی باقی مانده اند؟
بی شک یکی از راهکارهای موثر در اقتصاد سینما و اکران، مدیریت زمان و بهره گیری از ظرفیت های زمانی خاص در طی سال است. به عنوان نمونه گاهی باید عادت زمانی سینما رفتن را تغییر داد. مثلا می توان تمهیداتی اندیشید که سینما رفتن را در ساعات پایانی شب به خصوص در تهران که حجم ترافیک کاهش می یابد، افزایش داد. طرح اکران «افطار تا سحر» با وجود انتقاداتی که همیشه به آن می شود با ذات و ماهیت معنوی این ماه هماهنگ و آن را از امکان یک کسالت احتمالی به نشاطی معنوی تبدیل کرده است.
دست آخر باید گفت که امسال طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان باوجود ترکیب فیلم های متنوعی که ارائه کرد توانست عایدی خوبی را نصیب فیلم های سینمای ایران کند و جمعی از مردم را با سینماهای کشور آشتی دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اول دخترم ، بعد بازیگری/گفت و گو با نیوشا ضیغمی
- زنگ می زنند می گویند: فلان نقش لطفا! /گفت و گو با هادی کاظمی، بازیگر فیلم «به وقت خماری»
- گفت و گو با محمود غفاری، کارگردان «شماره ۱۷ سهیلا»: سوپراستارها فقط زبان پول را می فهمند
- نیم میلیارد بی صاحب! گزارش جام جم از درآمد سینماها در اولین روز نمایش فوتبال
- مسافرانی از فرنگ /گزارشی از حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران
- سلوک تدریجی یک زن/ نگاهی به فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت الله
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم






اون زمان که با ساختن فیلم های حوصله سربر و تکراری مخاطب و از سینما فراری دادن و برای همیشه انداختن دور باید فکر این روزا رو میکردن…
و الا هر شب حداقل بین و قبل سریالا داره تبلیغ فیلماشون و میده… بعدشم اگر توانایی داشتن پول میدادن تو فضای مجازی این همه سایت وکانال پر بازدید از این ظرفیت ها استفاده میکردن…
کجای دنیا مجانی فیلم تبلیغ میکنن همین که تلوزیون مجانی تیزرشون و نشون میده برن کلاهشون و بندازن هوا…
ماه رمضون ملت سینما نمیرن… حالا یه سری بگن مردم کافر شدن کی روزه میگیره! این یه نمونه اش بازار و کسب و کار یه نمونه اش… اتفاقی تو ماه رمضون اینا کم رونق میشن؟
به نظرم اصلا تو ماه رمضان نباید فیلم جدید اکران کنن این یه ماه باشه برای فیلمهایی تو ماه های قبل فروش خوبی داشتن… وقتی پذیرفتن تو ماهیی میدونن فروش میاد پایین فیلمشون اکران بشه گردن بقیه نندازن…
یه نسل بیاد سینماگران بی خاصیت و سوت کنه برن… از دستشون راحت بشیم… چیه این سینمایی درست کردن انقدرم هر روز در موردش حرف میزنن… خودبزرگ بین های فسیل! یه طوری ان جوون هاشونم بخاطر داشتن تفکر همون فسیل ها فسیلن!