تهیهکننده فیلم «مرد بازنده» با اشاره به اینکه تصمیم بر اکران فیلمش در اسفند ماه سال قبل براساس توافقهای آن مقطع بوده است، تاکید کرد: شورای راهبردی اکران باید مطابق آییننامه نوروزی عمل کند ولی شاهدیم برنامهریزی برای پایین کشیدن فیلمهای نوروزی در حال انجام است.
به گزارش سینماسینما، کامران حجازی با اشاره به شرایط حاکم بر اکران فیلمهای نوروزی گفت: متاسفانه با انحلال شورای صنفی نمایش قبل و تشکیل شورای تازه تاسیس راهبردی اکران، مشخص نیست ضوابط حاکم بر فیلمهای نوروز ۱۴۰۱ چیست؟! آیا آییننامه مصوب اسفندماه ۱۴۰۰ که به تایید رئیس سازمان سینمایی رسید و بر طبق همان آییننامه فیلمهای جدید تصویب و به نمایش درآمدند حاکم است، یا آیین نامه جدیدی که هنوز نه تدوین شده و نه به تصویب و ابلاغ رسیده؟!
این تهیهکننده با گله از بلاتکلیفی فیلمهای روی پرده افزود: طبق آییننامه قبلی و عرف حاکم بر سینمای ایران، قانونا هفتههای نمایش فیلمها در ایام ماه مبارک رمضان نصف محاسبه میشود و تنها دو هفته از چهار هفته در شمارش میآید. در این صورت هفت هفته مهلت نمایش فیلمها در نیمه نخست سال، از ۱۸ اسفند ماه تا ۲۱ اردیبهشت ماه باید ادامه داشته باشد، اما شاهد هستیم با وجود آنکه هنوز سه هفته از مهلت سرگروهی فیلمها باقی مانده، برنامهریزیها برای پایین کشیدن سریع فیلمها و تعویض آنها با اکران عید فطر در حال انجام است و نامهنگاریهای ما به ارشاد بیپاسخ میماند.
تهیهکننده فیلم «مرد بازنده» ادامه داد: این در حالی است که قانونا میبایست مطابق آیین نامهای که مصوب فیلمهای نوروزی بوده و صریحا از شرایط اکران در ماه مبارک رمضان سخن گفته، عمل شود اما با نادیده گرفتن شرایط بازگشت سرمایه و فرصت نمایش فیلمها، صرفا به دنبال تغییر آنها و اکران پشت سر هم آثار هستیم تا هرچه زودتر از حجم فیلمهای در صف اکران کم شود. بیآنکه بدانیم تبعات این تصمیمگیری غیرکارشناسی و در ظاهر جذاب، جز تباهی سرمایه سرمایهگذاران و تهیهکنندگان و شکست بدتر سینمای ایران نیست و تنها از آن سو، به صف فیلمهای شکست خورده اضافه خواهد کرد.
حجازی با اشاره به آنکه از شورای راهبردی اکران انتظار است بر ماموریتهای کلان خود برای نجات سینمای ایران متمرکز شود، گفت: ما اگر به دنبال نجات سینما و افزایش گستره مخاطبان آن هستیم بهتر است به دنبال راهکارهایی باشیم که سرمایههای بخش خصوصی را به نابودی نکشاند و فرصت قانونی نمایش فیلمها را از آنها دریغ نکند. در ازای آن به دنبال حل سوءتفاهمات میان سینما و تلویزیون یا شهرداری باشیم تا شاهد تبلیغات و حمایت بهتر از آثار سینمای ایران باشیم.
این تهیهکننده خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه مصوب اسفندماه سال گذشته قانونا نباید دو فیلم کمدی بطور همزمان به نمایش درآیند اما اکنون میبینیم این اتفاق رخ داده است. ما در شرایطی که هنوز بحثی از شورای راهبردی مطرح نبود، تصمیم به اکران فیلمهایمان با قبول ریسک و مطابق آیین نامه موجود گرفتیم و انتظار این است تا زمانی که فیلمها کف فروش خود را نگه داشتهاند، شاهد حذف سالن ها و سانسهای آنها نباشیم. از سازمان سینمایی میخواهم در این خصوص با موضع شفاف و دقیق نشان دهند قانون بر سینما حکم میکند و در شرایطی که هنوز زمان اکران فیلمهای نوروزی به اتمام نرسیده، نگذارد فیلم ها جایگزین شوند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پوستر جدید «کت چرمی» رونمایی شد/ عبور فیلم از فروش سه میلیاردی با ۶۰ هزار مخاطب
- موافقت با آئیننامه اکران فیلمهای خارجی و تسهیم فروش فیلمها از مبدا
- پوستر رسمی «کت چرمی» رونمایی شد
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
- بلیت سینما برای دو هفته نیمبها میشود
- دوازدهمین جلسه شورای راهبردی اکران برگزار شد؛ آیا اکران آنلاین گسترش مییابد؟/ لزوم همافزایی ظرفیت پلتفرمها
- در جلسه شورای راهبردی اکران مطرح شد؛ فعالیت شورای صنفی نمایش در جهت ایجاد عدالت در اکران
- اظهارات دبیر جدید شورای صنفی نمایش؛ استقلال این شورا را حفظ میکنیم/ نیاز به حرکتی جمعی برای نجات اکران
- شورای راهبردی اکران تصویب کرد؛ جدیتر شدن اکران آنلاین آثار سینمایی/ دو فیلم جدید برای اکران معرفی شد
- ادامه اختلاف میان صنوف و سازمان سینمایی/ گره «اکران» کور میشود؟
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- نمایندگان صنوف سینمایی از شورای راهبردی اکران استعفا دادند
- اعلام مصوبات شورای راهبردی اکران/ دو فیلم تازه برای اکران از سوم خرداد معرفی شدند
- «مجبوریم» از چهارشنبه اکران میشود/ تشکیل شورای صنفی جدید تا یکشنبه
- تازهترین آمار فروش سینماها/ کمدی «انفرادی» بیش از یک میلیارد تومان در دو روز فروخت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش