تهیهکننده فیلم «مرد بازنده» با اشاره به اینکه تصمیم بر اکران فیلمش در اسفند ماه سال قبل براساس توافقهای آن مقطع بوده است، تاکید کرد: شورای راهبردی اکران باید مطابق آییننامه نوروزی عمل کند ولی شاهدیم برنامهریزی برای پایین کشیدن فیلمهای نوروزی در حال انجام است.
به گزارش سینماسینما، کامران حجازی با اشاره به شرایط حاکم بر اکران فیلمهای نوروزی گفت: متاسفانه با انحلال شورای صنفی نمایش قبل و تشکیل شورای تازه تاسیس راهبردی اکران، مشخص نیست ضوابط حاکم بر فیلمهای نوروز ۱۴۰۱ چیست؟! آیا آییننامه مصوب اسفندماه ۱۴۰۰ که به تایید رئیس سازمان سینمایی رسید و بر طبق همان آییننامه فیلمهای جدید تصویب و به نمایش درآمدند حاکم است، یا آیین نامه جدیدی که هنوز نه تدوین شده و نه به تصویب و ابلاغ رسیده؟!
این تهیهکننده با گله از بلاتکلیفی فیلمهای روی پرده افزود: طبق آییننامه قبلی و عرف حاکم بر سینمای ایران، قانونا هفتههای نمایش فیلمها در ایام ماه مبارک رمضان نصف محاسبه میشود و تنها دو هفته از چهار هفته در شمارش میآید. در این صورت هفت هفته مهلت نمایش فیلمها در نیمه نخست سال، از ۱۸ اسفند ماه تا ۲۱ اردیبهشت ماه باید ادامه داشته باشد، اما شاهد هستیم با وجود آنکه هنوز سه هفته از مهلت سرگروهی فیلمها باقی مانده، برنامهریزیها برای پایین کشیدن سریع فیلمها و تعویض آنها با اکران عید فطر در حال انجام است و نامهنگاریهای ما به ارشاد بیپاسخ میماند.
تهیهکننده فیلم «مرد بازنده» ادامه داد: این در حالی است که قانونا میبایست مطابق آیین نامهای که مصوب فیلمهای نوروزی بوده و صریحا از شرایط اکران در ماه مبارک رمضان سخن گفته، عمل شود اما با نادیده گرفتن شرایط بازگشت سرمایه و فرصت نمایش فیلمها، صرفا به دنبال تغییر آنها و اکران پشت سر هم آثار هستیم تا هرچه زودتر از حجم فیلمهای در صف اکران کم شود. بیآنکه بدانیم تبعات این تصمیمگیری غیرکارشناسی و در ظاهر جذاب، جز تباهی سرمایه سرمایهگذاران و تهیهکنندگان و شکست بدتر سینمای ایران نیست و تنها از آن سو، به صف فیلمهای شکست خورده اضافه خواهد کرد.
حجازی با اشاره به آنکه از شورای راهبردی اکران انتظار است بر ماموریتهای کلان خود برای نجات سینمای ایران متمرکز شود، گفت: ما اگر به دنبال نجات سینما و افزایش گستره مخاطبان آن هستیم بهتر است به دنبال راهکارهایی باشیم که سرمایههای بخش خصوصی را به نابودی نکشاند و فرصت قانونی نمایش فیلمها را از آنها دریغ نکند. در ازای آن به دنبال حل سوءتفاهمات میان سینما و تلویزیون یا شهرداری باشیم تا شاهد تبلیغات و حمایت بهتر از آثار سینمای ایران باشیم.
این تهیهکننده خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه مصوب اسفندماه سال گذشته قانونا نباید دو فیلم کمدی بطور همزمان به نمایش درآیند اما اکنون میبینیم این اتفاق رخ داده است. ما در شرایطی که هنوز بحثی از شورای راهبردی مطرح نبود، تصمیم به اکران فیلمهایمان با قبول ریسک و مطابق آیین نامه موجود گرفتیم و انتظار این است تا زمانی که فیلمها کف فروش خود را نگه داشتهاند، شاهد حذف سالن ها و سانسهای آنها نباشیم. از سازمان سینمایی میخواهم در این خصوص با موضع شفاف و دقیق نشان دهند قانون بر سینما حکم میکند و در شرایطی که هنوز زمان اکران فیلمهای نوروزی به اتمام نرسیده، نگذارد فیلم ها جایگزین شوند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پوستر جدید «کت چرمی» رونمایی شد/ عبور فیلم از فروش سه میلیاردی با ۶۰ هزار مخاطب
- موافقت با آئیننامه اکران فیلمهای خارجی و تسهیم فروش فیلمها از مبدا
- پوستر رسمی «کت چرمی» رونمایی شد
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
- بلیت سینما برای دو هفته نیمبها میشود
- دوازدهمین جلسه شورای راهبردی اکران برگزار شد؛ آیا اکران آنلاین گسترش مییابد؟/ لزوم همافزایی ظرفیت پلتفرمها
- در جلسه شورای راهبردی اکران مطرح شد؛ فعالیت شورای صنفی نمایش در جهت ایجاد عدالت در اکران
- اظهارات دبیر جدید شورای صنفی نمایش؛ استقلال این شورا را حفظ میکنیم/ نیاز به حرکتی جمعی برای نجات اکران
- شورای راهبردی اکران تصویب کرد؛ جدیتر شدن اکران آنلاین آثار سینمایی/ دو فیلم جدید برای اکران معرفی شد
- ادامه اختلاف میان صنوف و سازمان سینمایی/ گره «اکران» کور میشود؟
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- نمایندگان صنوف سینمایی از شورای راهبردی اکران استعفا دادند
- اعلام مصوبات شورای راهبردی اکران/ دو فیلم تازه برای اکران از سوم خرداد معرفی شدند
- «مجبوریم» از چهارشنبه اکران میشود/ تشکیل شورای صنفی جدید تا یکشنبه
- تازهترین آمار فروش سینماها/ کمدی «انفرادی» بیش از یک میلیارد تومان در دو روز فروخت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





