بنیاد آرتور کانن دویل نویسندهای که شرلوک هولمز را خلق کرد از نتفلیکس برای محترم نشمردن قانون کپی رایت به دادگاه شکایت برد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، شکایت بنیاد آرتور کانن دویل از نتفلیکس بابت استفاده از شخصیت خواهر شرلوک هولمز در فیلمی از این کمپانی مطرح شده است. این بنیاد و وراث نویسنده ادعا کردهاند که فیلم «انولا هولمز» با بازی میلی بابی براون از شخصیتی از مجموعه کتابهای هولمز گرفته شده که تنها در ۱۰ داستان نهایی از داستانهای این کارآگاه خلاق حضور یافته بود.
بنیاد هولمز به شدت مراقب میراث به جای مانده از هولمز است و با وجود اینکه بیشتر داستانهای این نویسنده از مرز ۹۵ سال که شامل حق کپی رایت آمریکا میشود عبور کردهاند، این موارد را پیگیری میکند.
این در حالی است که سال ۲۰۱۴ هفتمین دادگاه تجدید نظر آمریکا حکم داد که همه داستانهای کانن دویل جنبه عمومی پیدا کردهاند و درخواست بنیاد دویل برای ممانعت از توزیع کتابی را که بر مبنای داستانهای هولمز خلق شده بود، رد کرد.
کانن دویل ۵۶ داستان و ۴ رمان نوشته که بر مبنای شخصیت شرلوک هولمز بین سالهای ۱۸۸۷ تا ۱۹۲۷ شکل گرفتهاند. همه آنها تا سال ۲۰۲۳ در آمریکا از حق کپی رایت خارج میشوند.
فیلم نتفلیکس که آگوست (مرداد) منتشر میشود اقتباسی از «اسرار انولا هولمز» مجموعه شامل ۶ رمان است که نانسی اسپرینگر آنها را نوشته و بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ منتشر شدند.
در این شکایت بنیاد دویل ادعا کرده که رمانهای اسپرینگر از داستانهایی که بین سالهای ۱۹۲۳ و ۱۹۲۷ نوشته شدهاند الهام گرفته شده است.
بنیاد دویل شکایت مشابهی علیه میراماکس در سال ۲۰۱۵ نیز مطرح کرد که از سوی دادگاه رد شد.
در فیلم «انولا هولمز» علاوه بر میلی بابی براون در نقش اصلی، هنری کاویل در نقش شرلوک هولمز بازی کرده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دو سریال در راه است/ اچبیاو مکس دنیای تلویزیونی شرلوک هولمز را میسازد
- جزییات فیلم سوم شرلوک هولمز اعلام شد/ اکران در سال ۲۰۲۰
- گریم جالب دیوید بکهام در فیلم آرتور شاه/عکس
- بازیگر نقش «شرلوک هولمز» با خالق «شرلوک هولمز» فامیل از آب درآمد!
- «علاالدین» به کارگردانی گای ریچی فیلم سینمایی میشود
- برای جرِمی برِت، بهترین شرلوک هولمز تاریخ سینما/فیلم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





