سینماسینما، امیرحسین بهبهانی
در سال ۱۳۷۸ من اولین فیلم مستندم را به اسم «از پست بلند ترجمه» ساختم؛ فیلم بیوگرافی از مرحوم کریم امامی.
در آن فیلم مرحوم کریم امامی در مورد مجموعه مقالاتش در کیهان انگلیسی صحبت میکند؛ مجموعه مقالاتی که در مورد هنر آن زمان مینوشته است. چند مورد از آن مقالات در مورد مکتب سقاخانه بود. بعدها با خواندن مطالب بیشتر در مورد مکتب سقاخانه به این فکر افتادم که در مورد این موضوع فیلمی بسازم. طرح اولیه نوشته شد. به امید تصویب طرح و تولید فیلم. طرح اولیه را به تلویزیون ارائه دادم که البته رد شد. به مرکز گسترش دادم که طبق معمول رد شد.
سه، چهار سالی گذشت تا بعد از مدتها با دوستی که تازه بعد از سالها به ایران برگشته بود، دیداری تازه کردم. و این شخص کسی نبود جز سیامک دلزنده. او نیز از بچههای کتابفروشی زمینه بود که کریم و گلی امامی آنجا را میگرداندند. صحبتها شد. به این نتیجه رسیدم که باید این فیلم را بسازم، آن هم با بودجه شخصی. پس کار را آغاز کردیم. با کمک آقای دلزنده تحقیقات بهخوبی پیش رفت و عمق بیشتری گرفت. اما زمانی که خواستیم فیلم را بسازیم، متوجه شدیم از هیچیک از نقاشان و تنها مجسمهساز گروه مکتب سقاخانه فیلم بیوگرافی وجود ندارد. پس دوباره صحبتها کردیم. تا اینکه با پژوهشی که آقای دلزنده انجام داده بود، قرار شد اول مجموعهای بیوگرافی از هنرمندان قدیم به وجود بیاوریم، سپس فیلم تحلیلی در مورد مکتب سقاخانه را تولید کنیم. مجموعه به اسم سه دهه هنر نوگرای ایران شکل گرفت. با کمک آقای پیمان جعفری برنامه تولید فیلمها آماده شد. سپس فیلمبرداری را آغاز کردیم. توانستیم از چهار نفری که از سه نسل پیشرو قبل از انقلاب بودند، فیلمی تهیه کنیم. مرحوم محمود جوادیپور، مرحوم صادق تبریزی، پرویز تناولی و غلامحسین نامی کسانی بودند که ما شانس فیلمبرداری از آنها را داشتیم.
امیدوار بودم با فروش حق رایت این فیلمها به تلویزیون به بقیه هنرمندان نیز بپردازیم، که تلویزیون مثل همیشه فرمودند که خرید این فیلمها در اولویت ما نیستند. فیلمها بایگانی شدند. تا اینکه هنر و تجربه این شانس را به من داد تا این فیلم کنار بقیه فیلمها در مجموعه چهرههای ایرانی نمایش داده شود. و این اتفاق برای منِ تهیهکننده خصوصی که از هیچجا بودجه نمیگیرم، اتفاق بسیار مهمی بود. چون هم کمک به دیده شدن فیلم میکند و هم باعث برگشت مالی فیلم خواهد شد. اما فیلم «مکتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی» بیشتر از اینکه بیوگرافی کاملی از آقای تناولی باشد، در حقیقت به سیر تحول آثار این هنرمند در به وجود آوردن و گسترش جریان مکتب سقاخانه میپردازد.
کارگردان «مکتب سقاخانه»، مستندی درباره پرویز تناولی
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مستندهای خارجی بلند و نیمه بلند مسابقه بینالملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
- پوستر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شد
- داستانهایی از یزد در «تا بادها، یادها را نبرند»/ مستند آرشیوی سندی هویتی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





