عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به پرسش های اهالی رسانه پاسخ داد.
به گزارش سینماسینما، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد عصر شنبه اول اردیبهشت ماه با حضور در پردیس چارسو محل برگزاری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره جداسازی بخش ملی و جهانی جشنواره گفت: جداسازی این دو بخش به چند دلیل بود که مهم ترین دلیل این بود که بخش جهانی با توجه به هیجان فیلم های داخلی دیده نمی شد آن هم در حالی که بخش جهانی کارکردهای متنوعی داشت.
وی افزود: به نظر من در این سال ها که از تفکیک دو بخش جشنواره می گذرد، جشنواره جهانی توانسته جایگاه خود را پیدا کند و روند رو به رشدی داشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عنوان «فجر» نباید برگزاری جشنواره را به دهه فجر منحصر کند، بیان کرد: عنوان «فجر» نسبت جشنواره را با جمهوری اسلامی مشخص می کند و این نسبت با سینمای ایران همواره حفظ خواهد شد.

صالحی درباره تعامل سینمای ایران با جشنواره های دیگر دنیا و حضور فیلمسازانی چون اصغر فرهادی و جعفر پناهی در جشنواره های خارجی گفت: نگاه ما تعامل حداکثری با سینمای جهان است و جشنواره جهانی فیلم فجر نیز با همین سیاست حرکت کرده است. ما با همین رویکرد ارتباطات جهانی خود را تنظیم و ترسیم کرده ایم البته طبعا پاره ای از قوانین و قواعد وجود دارد که باید رعایت شود و در مورد این دو فیلمساز به موضع رسمی نرسیده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره همکاری وزارت امور خارجه و دستگاههای امنیتی برای دعوت از مهمانان شاخص سینمای جهان به جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: باید بتوانیم به سوی تعامل حداکثری بین دستگاه امنیتی و فرهنگی پیش برویم.

وی افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر میتواند فرصتی برای سینما و فرهنگ و هنر ایران باشد. خوشبختانه در سه سال گذشته فضای مورد نظر برای تعامل حوزه فرهنگ و امنیت تقویت شده و سال به سال به مشترکات بیشتری می رسیم. ما میدانیم که هر چه میزان ارتباطتمان با فرهنگ و سینمای جهان بیشتر شود به نفع فرهنگ و هنر ایران است. خوشبختانه میزان این تعاملات در جشنواره امسال نسبت به سال گذشته خیلی بهتر بوده است.
صالحی درباره همکاری هرچه بیشتر سایر دستگاههای دولتی و سازمانهای عمومی برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: به نظر میآید کل کشور باید به این نتیجه برسد که سینمای ایران برایشان یک فرصت است. نه تنها بخش فرهنگ بلکه بخش اقتصاد در حیطههای مختلفی مانند گردشگری، کشاورزی و همه سازمانها باید به این تفکر برسند که سینمای ایران فرصتی ملی است و اگر از این فرصت استفاده حداکثری شود نه تنها به نفع سینما و فرهنگ و هنر است بلکه به نفع ایران خواهد بود از این جهت وزارتخانهها و سازمانهای مختلف دولتی و عمومی کشور هر مقدار که به سینما نزدیک شوند مانند همین جشنواره سینمایی که دریچهای به خارج از کشور گشوده، به نفع خود آنها نیز هست.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نامه نگاری سینماگران با رییس جمهوری گفت: اهالی سینما این حق را دارند که طرف خطاب را اشخاص مختلف قرار دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- مراسم خاکسپاری محمدعلی کشاورز / گزارش تصویری
- توئیت وزیر ارشاد درباره بازگشایی سالنهای سینما و تئاتر
- واکنش وزیر ارشاد به جنجالی که گفتههای یک مداح آفرید
- نامه صنوف خانه سینما به وزیر ارشاد/ وضعیت نابسامان سینماگران را تدبیر کنید
- مردم احسان کنند مسئولان مدیریت کنند!
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





