فرشته طائرپور نوشت: «اگر قرارست دولت محبوب دوازدهم، تحت جریانهای فشار، بر سر ترکیب کابینهاش معامله کند، بهترست وزارت ارشادش را از دایره ملتهب این معامله بیرون نگه دارد و فراموش نکند که در چالش میدان هنر و فرهنگ، این نامها و نسبتها و سفارشها نیستند که مصونیت و امنیت میآورند؛ چرا که اگر چنین بود وزیر قبلی ارشاد، با آن شناسنامه مبرهن، از انواع حملهها جان سالم به در برده بود و هنوز وزیر مانده بود.»
این تهیهکننده سینما و صاحبنظر که آثاری چون «آینههای روبرو»، «گلنار»، «خاله قورباغه» را در کارنامه هنریاش دارد، در این متن که اختصاصا در اختیار ایسنا گذاشته آورده است:
«یا حفیظ و یا امین
ایام، ایام گمانهزنیهای کابینهای است. حتما لابیها در دل دولت و مراکز قدرت، فعال شدهاند و اسامی جدید و قدیم دارند ردوبدل میشوند.
خبرهای موثق و ناموثقی هم که به ملت میرسد، گمانهزنیهای مردمی را در نوع خودش فعال کرده است. در عالم سینما نیز زمزمههای تغییر وزیر ارشاد بالا گرفته و دارد به امواج حیرت و نگرانی در این دریای آرام-حرام، دامن میزند.
اصولا کوتاهی دورههای مدیریت در حوزه فرهنگ و هنر، همواره فرصت سوز بوده و انجام هر اقدام کارسازی را توسط وزیر و مدیرانش دشوار کرده و در نتیجه سامان یابی اوضاع فرهنگ و هنر را به تعویق انداخته است.
“سرگشتگی” جامعه هنری کشور باتوجه به دیربازده بودن طرحها در این حیطه، با هر یک از این تغییرات، بخصوص وقتی نوید بهبود اوضاع نیز از آن شنیده نمیشود، افزایش نگران کنندهای پیدا میکند که قابل انکار و اغماض نیست.
از منظر جامعه هنری و بخصوص سینمایی کشور، صالحی امیری با همه حسن و عیبش، مردانگی کرد و در شرایطی بحرانی سکان کشتی فرهنگ را به دست گرفت و انصافا آنرا با مهارت در دل امواج کوچک و بزرگ هدایت کرد تا به ساحل انتخابات دولت جدید برسد.
سینماگران ایرانی نیز در این بزنگاه، بیاعتنا به هر حاشیه و شایعه و محاسبهای و فارغ از هر فشار یا تحریکی، با وزیر ارشادشان در دفاع از تداوم دولتی که بزرگترین امتیازش تعادل، تدبیر، شجاعت و ترکیب شایسته کابینهاش بود، همسو و همراه شدند.
صالحی امیری شاید هنوز مهلت کافی نداشته تا کاری کارستان در حوزه وزارتی خودش انجام دهد و نامش مانند ظریف و زنگنه و هاشمی برجستهتر از سایر وزرا نوشته و خوانده شود، اما همه دیدیم که چگونه مردانه در روزهای سخت و ناپایدار، به کمک دولتی آمد که خود نزدیک بود در نیمه راه، تحت فشارهای پیدا و پنهان، به کارش خاتمه داده شود و کارهایش در حوزههای مختلف عقیم بماند.
برای قصهسازان، اینگونه رفتارها، شایان اعتناست و فراموش نمی شود. اکنون قصه تغییر او در نیمه راه، توسط همان دولت، برای راویان قصههای تاریخی این روزگار، قصه خوش فرجامی نیست و قهرمان ندارد.
سینمای کشور هوشمندانه به خاطر سپرده و میسپرد که صالحی امیری در همین دوره کوتاه:
برای دفاع از دولتی که منتخب ملت بود صادقانه تلاش کرد؛
برای استقبال مردم از سینما و تئاتر و موسیقی و هنرهای تجسمی ارزش قائل شد؛
برای خطای گفتاریاش در التهاب انتخابات، از جامعه سینمایی متواضعانه عذرخواهی کرد؛
برای مدیریت سینما، آگاهانه دست در دست مسئولان صنفی گذاشت؛
به حرکتهای موسوم به دلواپسی پاسخ های محافظه کارانه و عافیت طلبانه نداد؛
ادبیاتش با الحان تهدید و توقیف و تحریم آلوده نشد؛
در مسیر دفاع از حقوق اجتماعی هنرمندان (مالیات و بیمه و…) با اقتدار و تعصب میدان آمد
و…
حال اگر قرارست دولت محبوب دوازدهم، تحت جریانهای فشار، بر سر ترکیب کابینهاش معامله کند، بهترست وزارت ارشادش را از دایره ملتهب این معامله بیرون نگه دارد و فراموش نکند که در چالش میدان هنر و فرهنگ، این نامها و نسبتها و سفارشها نیستند که مصونیت و امنیت میآورند؛ چرا که اگر چنین بود وزیر قبلی ارشاد، با آن شناسنامه مبرهن، از انواع حملهها جان سالم به در برده بود و هنوز وزیر مانده بود.
معامله بر سر سرنوشت جامعه هنری و تولیدات هنری، جز با هنرشناسان و یا حداقل هنر دوستان، راه به جایی نمیبرد؛بخصوص به جایی که استقرار در آن، برای یک دولت، دوام و تفاخر داشته باشد.
یادمان باشد که سینماگران هوشمند ایرانی، بیش از آنکه اهل پیروی باشند، اهل پیشرویاند؛ و لذا هر وزیری را بخصوص اگر توهم مهار کردن داشته باشد، تاب نمیآورند. این جماعت اگر وزیری را بپسندند، صادقانه با او و مدیرانش همدلی و همراهی به خرج میدهند.. و اگر نپسندند، به راههای بسیاری که در این سالها برای فاصله گرفتن با وزارت ارشاد و وزیرش یافتهاند قدم خواهند گذاشت؛ فاصلهای که دودش تا چشم هر دولتی بالا میرود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عکسی که نگار آذربایجانی به مناسبت تولد فرشته طائرپور منتشر کرد
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- کلیپی که رضا یزدانی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد
- سوگ سروده افشین علا به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- مراسم تشییع پیکر فرشته طائرپور برگزار شد/ وداع با مادر شجاع سینمای ایران
- پیامهای تسلیت مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و فرهنگستان هنر به مناسبت درگذشت فرشته طائرپور
- مراسم تشییع فرشته طائرپور / گزارش تصویری
- به بهانه درگذشت فرشته طائرپور/ اینها که میروند سرمایههای اجتماعی بیجایگزین جامعهاند
- پیامهای تسلیت مدیران و صنوف سینمایی برای درگذشت فرشته طائرپور
- فرشته طائرپور درگذشت
- فرشته طائرپور ۱۴۰۰-۱۳۳۱ / گزارش تصویری
- رئیس انجمن کارفرمایی تهیهکنندگان: واکسن خارج از نوبت نمیخواهیم
- مجوز نمایش سه فیلم صادر شد
- بازخوانی حاشیههای صدور یک کارت/ دفاع فرشته طائرپور از امضای خود در کارت تهیهکنندگی امامی
- «سازهای ناکوک» در مرحله صداگذاری و میکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





