سیلوانو کامپهجی طراح پوستر ایتالیایی فیلم های «بربادرفته»، «کازابلانکا» و «آواز در باران» درگذشت.
به گزارش سینماسینما، سیلوانو کامپهجی نقاش و طراح پوستر هالیوود و یکی از مهم ترین هنرمندان گرافیک در تاریخ سینمای آمریکا در سن ۹۵ سالگی در شهر فلورانس درگذشت.
کامپهجی پوستر تعداد بسیاری از فیلم های مهم تاریخ سینمای آمریکا از جمله «بربادرفته»، «کازابلانکا»، «آواز در باران»، «یک آمریکایی در پاریس»، «داستان وست ساید»، «گربه روی شیروانی داغ»، «ژی ژی»، «بن هور» و «صبحانه در تیفانی» را طراحی کرده بود.
طبق آنچه در ویکیپدیا از زندگی کامپهجی آمده، وی اولین بار در جنگ جهانی دوم از سوی صلیب سرخ آمریکا ماموریت یافت تا پرتره هایی را از سربازان آمریکایی پیش از بازگشتشان به وطن ترسیم کند. این موضوع موجب شد که درک او از موسیقی، فیلم و فرهنگ آمریکایی عمیق تر شود. پس از جنگ کامپهجی به شهر رم بازگشت . جایی که استودیوی مترو گلدوین مایر او را برای طراحی پوستر فیلم «بربادرفته» انتخاب کرد. همان پوستر مشهور نارنجی رنگ که کلارک گیبل و ویوین لی در جلوی تصویر هستند و آتلانتای در حال سوختن در پس زمینه قرار دارد.

در دهه های بعد کامپهجی پوستر ها و آثار گرافیکی تبلیغاتی پرشماری برای حدود سه هزار فیلم طراحی و تولید کرد. او این آثار را نه فقط برای استودیوی ام جی ام بلکه برای دیگر استودیوهای مهم هالیوود از جمله برادران وارنر، پارامونت، یونیورسال، کلمبیا و چندین استودیوی دیگر انجام داد.
امروزه بسیاری از تصاویر کامپهجی از هنرپیشه های هالیوود بدون درنگ به یاد آورده می شوند. از بین بازیگران زن می توان به تصویر لایزا مینه لی با کلاه لبه باریک و جوراب های سیاهش اشاره کرد. در میان ستاره های مرد نیز مارلون براندو سوار بر موتورسیکلت در فیلم «یک وحشی»، جان وین با دستمال گردن و کلاه کابویی، همفری بوگارت در لباس سفید در فیلم «کازابلانکا» و یا جیمز دین با لباس قرمز نیمه باز در فیلم «غول» همگی تصاویر آشنایی هستند که سیلوانو کامپهجی نقش به سزایی در تثبیت آن ها در ذهن دوستداران این هنر داشته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حسین عرفانی و فیلم سینمایی «کازابلانکا» در پانزدهمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- در آستانه چهلمین روز درگذشت دوبلور برجسته؛ قسمت جدید «صداهای ابریشمی» درباره زندهیاد شهلا ناظریان منتشر میشود
- برشهای کوتاه/ برشی از نقشآفرینی کلارک گیبل در بر باد رفته
- تجسم زنده بهشت موعودِ دوران ویکتوریایی/ درباره اولیویا دی هاویلند
- افزودن توضیحات هشداردهنده به فیلم مل بروکس در HBO/ «زینهای شعلهور» به سرنوشت «برباد رفته» دچار شد
- وداع با آخرین بازمانده/ اولیویا دی هاویلند درگذشت
- «بر باد رفته» با توضیحاتی درباره «انکار شدن ترسهای بردهداری» بازگشت
- اکران «بر باد رفته» در پاریس لغو شد
- پس از حذف از اچ بی او؛ «بر باد رفته» پرفروشترین فیلم آمازون شد
- فیلمهایی که ما را عاشق کردند/ بر باد رفته
- «دایان» صاحب پوستر شد/ اکران از فردا
- در گفتوگو با برنده سیمرغ بلورین بهترین پوستر سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر / سیمرغهایی که یک سال بعد به صاحبانشان میرسند
- طراحی پوستر برای جشنواره فجر خودکشی است
- حراج کتابخانه شخصی بازیگر «بر باد رفته»
- آلبومی از پوسترهای مینی مالیستیِ فیلمهای مهم سینمای جهان/عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





