سینماسینما، آیدا مرادی آهنی
در وضعیت بیداستان سینمای ایران باید به هر فیلمی که سعی میکند برایمان قصهای بگوید، چنگ زد. «حمال طلا» جزو سه چهار فیلم جشنواره امسال بود که داستان داشت. اما غیر از این، اصلانی سراغ آدمها و مکانهایی رفت که بهندرت میشناختیم، یا در فیلمی دیده بودیم و همین آدمها و مکانها از اولین لحظات فیلم ما را کنجکاو میکنند. شاید اصلا برانگیختن کنجکاوی یکی از ترفندهای فیلمنامه اصلانی باشد. دیالوگهایی بهشدت همجنس فضا و حرکت دوربین و قابهایی که آنقدر نرم و روان به داخلشان سُر میخوریم که گاه متوجه تغییر زاویه یا چرخشهای دوربین نمیشویم. از درون قاب پنجرهای به فضای خاکی و یک استخر میرسیم که قرار است محتویات یک فاضلاب را در آن الک کنند.
آدمهای اصلانی همه به دنبال طلا هستند. شهر با تب و لرزِ طلا گرم و سرد میشود. پس وقتی طلا توی چاه خلا هم باشد، کسانی مثل رضا و لویی [لطفالله]، داروندارشان را پای یک فاضلاب میدهند و صبح تا شب توی استخرْ فضولات را از صافی رد میکنند تا به طلا برسند. به نظر میرسد تب طلای مردمان اصلانی از تب طلای کالیفرنیا تندتر است. شاید بهترین شخصیت فیلمنامه اصلانی لویی باشد، با یک جور سادگی و نادانستگی ذاتی. وفادارانه خدمت میکند، خوشدلانه امید دارد و موقع رفتن به سمت دردسرها به تنها چیزی که نگاه نمیکند، دردسر است؛ آن هم نه از روی خواست خودش، که با شادی نیامده از لحظههایی که مثل آن همه طلا هرگز به دست نمیآیند.
هرچه رضا از سر تحقیر و بیچارگی دنبال آن گردهای طلایی میگردد، لویی برای به دست آوردن آن شادی، و آن ذوق ناممکن ورق ورق چک میکشد و میریزد توی بازار. رقصش با شانههای تخممرغ میان آن حلبیآباد گواه امیدهای کسی است که حتی معنی ترکیدن حباب را نمیداند. اما کنار اینها نمیشود از بازی ژاله صامتی هم نگفت. در همان دو دقیقهای که برای اولین بار میبینیمش، او را میشناسیم؛ زنی منتظر و سرخوش که برای به دست آوردن این سرخوشی حسابی دستودلباز است. تا اینجا میشود گفت فیلم تورج اصلانی خیلی از فاکتورهای یک فیلم خوب را دارد، اما برای ما که روی صندلی سینما نشستهایم، کماکان این سوال مطرح است: «چطوری میخواد تمومش کنه؟» و متاسفانه فیلم پاسخ مناسبی به این پرسش نمیدهد. پایان فیلم به هیچ عنوان درخور آن نیست. یک پایان عجولانه و راحتترین راهی که میشد با آن یک داستان را تمام کرد و چه حیف!
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از اولین تصاویر و تیزر «وابل» همزمان با نخستین اکران
- همکاری تورج اصلانی با کارگردان گرجی/ فیلمبرداری «پسر کوچک و جنگل» به پایان رسید
- تورج اصلانى جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره بالیوود ۲۰۲۱ را گرفت
- «نان مقدس» جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم «دهوک» را گرفت
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- اولین نمایش جهانی «بی سرزمین» در جشنواره سینه کوئست آمریکا
- «نان مقدس» در رقابت اصلی «زاگرب داکس»
- «نان مقدس» در ایتالیا برگزیده شد
- «حمال طلا» در جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن اکران میشود
- «نان مقدس» در بخش مسابقه جشنواره «ترنتو» ایتالیا
- ۴ مستندساز ایرانی به جشنواره هات داکس دعوت شدند
- «بی سرزمین» تورج اصلانی راهی جشنواره فیلم فجر شد
- نگاهی به فیلمهای «دوئت»، «رضا» و «حمال طلا»
- نمایش پانزده فیلم کوتاه از ایران در نخستین جشنواره فیلم لیلون سوریه
- تورج اصلانی داور یک رویداد سینمایی بینالمللی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش