سینماسینما، آیدا مرادی آهنی
در وضعیت بیداستان سینمای ایران باید به هر فیلمی که سعی میکند برایمان قصهای بگوید، چنگ زد. «حمال طلا» جزو سه چهار فیلم جشنواره امسال بود که داستان داشت. اما غیر از این، اصلانی سراغ آدمها و مکانهایی رفت که بهندرت میشناختیم، یا در فیلمی دیده بودیم و همین آدمها و مکانها از اولین لحظات فیلم ما را کنجکاو میکنند. شاید اصلا برانگیختن کنجکاوی یکی از ترفندهای فیلمنامه اصلانی باشد. دیالوگهایی بهشدت همجنس فضا و حرکت دوربین و قابهایی که آنقدر نرم و روان به داخلشان سُر میخوریم که گاه متوجه تغییر زاویه یا چرخشهای دوربین نمیشویم. از درون قاب پنجرهای به فضای خاکی و یک استخر میرسیم که قرار است محتویات یک فاضلاب را در آن الک کنند.
آدمهای اصلانی همه به دنبال طلا هستند. شهر با تب و لرزِ طلا گرم و سرد میشود. پس وقتی طلا توی چاه خلا هم باشد، کسانی مثل رضا و لویی [لطفالله]، داروندارشان را پای یک فاضلاب میدهند و صبح تا شب توی استخرْ فضولات را از صافی رد میکنند تا به طلا برسند. به نظر میرسد تب طلای مردمان اصلانی از تب طلای کالیفرنیا تندتر است. شاید بهترین شخصیت فیلمنامه اصلانی لویی باشد، با یک جور سادگی و نادانستگی ذاتی. وفادارانه خدمت میکند، خوشدلانه امید دارد و موقع رفتن به سمت دردسرها به تنها چیزی که نگاه نمیکند، دردسر است؛ آن هم نه از روی خواست خودش، که با شادی نیامده از لحظههایی که مثل آن همه طلا هرگز به دست نمیآیند.
هرچه رضا از سر تحقیر و بیچارگی دنبال آن گردهای طلایی میگردد، لویی برای به دست آوردن آن شادی، و آن ذوق ناممکن ورق ورق چک میکشد و میریزد توی بازار. رقصش با شانههای تخممرغ میان آن حلبیآباد گواه امیدهای کسی است که حتی معنی ترکیدن حباب را نمیداند. اما کنار اینها نمیشود از بازی ژاله صامتی هم نگفت. در همان دو دقیقهای که برای اولین بار میبینیمش، او را میشناسیم؛ زنی منتظر و سرخوش که برای به دست آوردن این سرخوشی حسابی دستودلباز است. تا اینجا میشود گفت فیلم تورج اصلانی خیلی از فاکتورهای یک فیلم خوب را دارد، اما برای ما که روی صندلی سینما نشستهایم، کماکان این سوال مطرح است: «چطوری میخواد تمومش کنه؟» و متاسفانه فیلم پاسخ مناسبی به این پرسش نمیدهد. پایان فیلم به هیچ عنوان درخور آن نیست. یک پایان عجولانه و راحتترین راهی که میشد با آن یک داستان را تمام کرد و چه حیف!
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- رونمایی از اولین تصاویر و تیزر «وابل» همزمان با نخستین اکران
- همکاری تورج اصلانی با کارگردان گرجی/ فیلمبرداری «پسر کوچک و جنگل» به پایان رسید
- تورج اصلانى جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره بالیوود ۲۰۲۱ را گرفت
- «نان مقدس» جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم «دهوک» را گرفت
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- اولین نمایش جهانی «بی سرزمین» در جشنواره سینه کوئست آمریکا
- «نان مقدس» در رقابت اصلی «زاگرب داکس»
- «نان مقدس» در ایتالیا برگزیده شد
- «حمال طلا» در جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن اکران میشود
- «نان مقدس» در بخش مسابقه جشنواره «ترنتو» ایتالیا
- ۴ مستندساز ایرانی به جشنواره هات داکس دعوت شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





