سینماسینما، سیدرضا صائمی
«دوباره زندگی» بخش عمدهای از جذابیت خود را مدیون دو بازیگر اصلی خود است؛ دو بازیگری که تمام بار معنایی و پیچیدگیهای آن را بر دوش دارند. اگرچه قصه از حیث رخداد، التهاب بیرونی ندارد و بنابراین با موقعیتهای پر تنش و کنشی مواجه نیستیم، اما با نوعی تعلیق درونی و فراز و نشیبهای رفتاری و عاطفی در آن مواجه هستیم که میتوان آن را از طریق رمزگشایی از بازیها بازنمایی کرد. در این فیلم با گلاب آدینهای مواجه هستیم که اگرچه همان سویههای مادرانگی همیشگی را با خود دارد، اما شخصیتی درونگرا و آرام دارد که نشانهای از جنبوجوش «زیر پوست شهر» و بیقراریهای «مهمان مامان» در آن نیست. شاید همین تصویر ذهنی از آدینه، متفاوت بودن او در نقش ریحان در «دوباره زندگی» را پررنگتر میکند و مختصات کاراکتر را با منطق روانشناختی قصه هماهنگ میسازد. آدینه با کنترل بدنی بر بازیهای بدنی خود و نگاه غمزدهای که دارد، به ریحان هویتی متمایز از سایر نقشهایش میبخشد. از آن سو با مرد قصه مواجه هستیم که شاعرانگیاش را به عنوان تصویر ذهنی از قبل داریم و حالا با شخصیتی مواجه میشویم که نهتنها با هویت و ویژگیهای او در مقام شاعر، که حتی با تصویر تازهای از او در مقام بازیگر مواجهیم که نسبت به نقشهای قبلیاش متمایز است. برخلاف ریحان، اصلان از شخصیت برونگراتری برخوردار است و سعی میکند این روحیه را به همسرش نیز منتقل کند. برونگرایی اصلان البته همچنان با آرامش و طمانینه شخصی شمس لنگرودی در هم تنیده میشود و آن را به بازی ملتهب و پرتنشی بدل نمیسازد. در فرایند قصه البته شاهد یک چرخش رفتاری هم هستیم. در ابتدا ریحان غمگین و گوشهگیرتر است و در پایان اصلان به واسطه تجربه تلخ مرگ فرزند، درونگراتر میشود و حالا نوبت ریحان است که انگیزه و امید به زندگی را در او تقویت کند. به واسطه اینکه کل قصه بر دوش این دو بازیگر است، حجم بازی او نسبت به سادگی قصه بالاست و در واقع فیلم از جنس فیلمهایی است که توان بازیگری بازیگرانش را به چالش و آزمون میکشد. آرامش و طمانینه هر دو بازیگر کمک میکند تا علیرغم تراژدی درونی قصه، حال مخاطب خوب شود. بخش مهمی از این حال خوب از حسوحالی است که این دو بازیگر به کالبد و روح قصه میدمند. آدینه و لنگرودی در «دوباره زندگی» تصویری از یک زوج سالخورده دلنشین را در حافظه سینمایی ما ثبت میکنند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگران نمایش گلاب آدینه معرفی شدند
- بانوی محبوب من عامه پسند نیست /انگ به نمایش ها نچسبانیم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با جلیل فرجاد بازیگر نمایش «بانوی محبوب من»
- گفتگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با گلاب آدینه کارگردان نمایش «بانوی محبوب من»
- مفری برای رسیدن به جهان شادی/ نگاهی به نمایش «بانوی محبوب من»
- اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه با حضور فاطمه معتمدآریا آغاز شد
- مرجان اشرفیزاده در گفتوگو با سینماسینما/ قصه فیلم «آبجی» از یک نگرانی و ترس در من شروع شد
- گلاب آدینه «بانوی محبوب من» را روی صحنه میبرد
- گیتیقاسمی: شاید تک سکانس کار کرده باشم ولی با دل و جان روی آنها تمرکز کردهام
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هفتم
- محمد حاتمی خبر داد/ گلاب آدینه با نمایش «جنت مکان، خلد آشیان» روی صحنه میرود
- روزگار سپریشده مردم سالخورده/ نگاهی به فیلم “دوباره زندگی”
- زمستان فصل آخر سال نیست/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- قصه تنهایی آدمها / نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- از دست تنهایی به شلوغی سینما فرار کردهام / گفت وگو با محمد شمس لنگرودی درباره فیلم «دوباره زندگی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟