جواد طوسی در شرق نوشت :پریروز سالگرد تولد یک شاعر و نویسنده خودساخته و صاحب سبک بود. کسی که مثل هیچکس نیست. احمدرضا احمدی در طول حیات فرهنگی هنریاش، همواره انسانی بیحاشیه بوده است. از شروع فعالیت ادبیاش در انتشارات «طُرفه» در نیمه اول دهه ۴۰ و همکاری با «جنگ طرفه» و انتشار مجموعههای «روزنامه شیشهای» و کار در «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» از اواخر دهه ۴۰ و پیشنهادی نو و متفاوت برای تلفیق شعر و موسیقی با دعوت از آهنگسازانی چون فریدون شهبازیان، اسفندیار منفردزاده، کریم گوگردچی، مجید انتظامی و…، تا دستیاری برای جلال مقدم در فیلم دیدنی و ماندگار «فرار از تله» (۱۳۵۰) و ایفای یکی از نقشهای فرعی فیلم «پستچی» داریوش مهرجویی و انتشار هرازگاه چندین مجموعه شعر در این فاصله، با آدمی طرف بودهایم که بدون جاروجنجال کار خودش را کرده و اسبش را تاخته است. تنها شاعری چون او میتواند سوار بر اسب خیالش به سیاست و خشونت و زشتی و پلشتی پشت کند و با واژگان دلخواهش حریمی امن و چشمنواز بسازد و در چهارراه فصول نظارهگر روز و شب و ابر و باد و باران باشد و با رنگها بازی عاشقانه کند، عشق را با مرگ درهم آمیزد و در دامان سپید برف، خوابِ کودکانههایش را ببیند. تنها احمدرضا احمدی میتواند در کنار باغ خاطرهها، تصویرگر دریای متلاطم و پرآشوب باشد و همزمان گریز به داریوش رفیعی و ترانههایش بزند. این کُلاژ غریب، شاعرانه و نوستالژیک را در اشعار او میبینیم و گاه با خشخش صفحه گرامافون و صدای سنتور، به گذشتههای دور و خاطرات غبارگرفته پرتاب میشویم. ریشههای عمیق رفاقت احمدرضا احمدی و مسعود کیمیایی را در جوانی پرشروشورشان و نقشهای بهجامانده در خیابان ایران و عینالدوله و کوچه سقاباشی باید جستوجو کرد. از آن همدلی و همراهی و همکلامی جاری در حس و غریزه، به این بدهبستان هنرمندانه در آثار هنریشان رسیدهایم. احمدرضا شعر و دلنوشتههایش را به یار غارش مسعود تقدیم میکند و اینگونه از او و گذشته پرخاطرهشان یاد میکند: «…ناگهان مسعود کیمیایی رسید، شعر رسید. رنه کلر با «دروازههای پاریس» آمد… گرامافون کوکی از خانهها رفت، مسعود کیمیایی گرام برقی خرید. ما غروبها کنار باغچه خانه مسعود کیمیایی به گرام برقی گوش میکردیم… بیکاری و اضطراب و وحشت از آینده از کنار گرام برقی میگریختند، پدر مسعود هر شب برای ما از جنگ جهانی دوم میگفت… قصههای کوتاه ارنست همینگوی مرهم شد و به قلب من ریخت، به قلب مسعود کیمیایی گاری کوپر آوار شد، زندگی هرچه سعی داشت چهره زشت و مکارش را به ما نشان دهد، نتوانست…۱». از آن سو مسعود کیمیایی، همان ابتدا قبل از «بیگانه بیا»، تست فیلمسازیاش را برای «برادران اخوان» استودیو مولنروژ با احمدرضا احمدی و فرامرز قریبیان کار میکند که بعدها در تیتراژ فیلم «تجارت» میآید و در «قیصر» از زبان اعظم (پوری بنایی)، قطعهای از یکی از اشعار دوستش احمدرضا را میگوید: «میوه تو عزا طعم نداره». سالها بعد نیز فصل سینمایی و تأویلپذیر اسبسواری رضا (فرامرز قریبیان) در خیابان و میدان فردوسی را با وامگرفتن از این شعر احمدرضا احمدی شکل میبخشد: شما که اسبم را در خیابان رها کردید و آن باران بیپایان را حدس نزدید/ چرا به من امید زندهماندن میدهید؟ میدانم اسبم/ به روی آسفالت، از بیعلفی، میمیرد…».۲ احمدرضا احمدی در ۷۸سالگی، همچنان مینویسد و میسراید و نقاشی میکشد و «عمر مفید»ش را بدون «پرتی» ثبت و ضبط میکند. دوستی و رفاقت و نگهداشتن حرمت، هنوز برای او معنای هویتمند و قدیمیاش را دارد. گاه با آیدین آغداشلو و به هر مناسبتی با ابراهیم گلستان و پرویز دوایی و… . همچنان دلسپرده و دلواپس رفیق دیرینش مسعود کیمیایی… سرش سلامت و عمرش در این زایش و خلق پایانناپذیر، پربار… .
۱- کتاب «شعرها و یادهای دفترهای کاهی»، صفحات ۳۸۳ و ۳۸۴
۲- از مجموعه «قافیه در باد گم میشود»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- مرد خوب مصائب/ در یادبود احمدرضا احمدی
- بررسی «زمانی برای کشتن» در خانه هنرمندان ایران؛ وقتی قانون ناکارآمد است، عدالتخواهی مطرح میشود
- «زمانی برای کشتن» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ تعجب میکنم برخی در جامعه ما توصیه به لیبرالیسم میکنند!/ عدالت ترمیمی تمرین دموکراسی است
- «و عدالت برای همه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ وکیل مدافعِ یک قاضی
- خانه فیلم طهران گشایش یافت
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- همسفر کوچههای عشق/ یادداشت جواد طوسی درباره خسرو سینایی
- انتقاد جواد طوسی از ساخت فیلم های سطحی و بزن برویی
- از پشت عینک دودی
- نقد و بررسی فیلم «غلامرضا تختی» با حضور جواد طوسی، ابراهیم اصغرزاده و محمدرضا طالقانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
آخرین ها
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد