کارگردان فیلم سینمایی «آناهیتا» معتقد است موفقیت فیلم کوتاه در گرو تجربههای جدید و جسارتآمیز است اما در کشور ما به دلیل آن که امکانات و شرایط به خوبی توزیع نشده است فیلمسازان جوان از انجام تجربههای سینمایی جدید باز می مانند.به گزارش سینماسینما؛ عزیز الله حمید نژاد گفت: ظرف سی و دو دورهای که جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شده است طبیعتا بسیاری از ضعفهای آن برطرف شده و به عقیده من سال به سال بهتر شده است. البته در دورههای مختلف و با تغییر مدیریتها، جشنواره ویژگیهای خاص تری را به خود گرفته است اما به طور کلی این جشنواره در جهت بهتر شدن پیش رفته است.
کارگردان فیلم کوتاه «پاسگاه آبی» ادامه داد: تعداد آثار راه یافته به جشنواره و رشد جوانان فیلمساز در شهرستانهای مختلف شاخصی در جهت موفق عمل کردن جشنواره فیلم کوتاه تهران است اما متاسفانه شرایط و امکانات به خوبی در همه جای کشور وجود ندارد و فرصتهای برابری فیلمسازی به خوبی توزیع نشده است.
کارگردان فیلم «اشک سرما» درباره مشکلات اقتصادی و عدم اکران فیلم کوتاه در کشور، عنوان کرد: اصولا فیلم کوتاه زمانی موفق است که دست به یک تجربه جدید بزند و جسارت به خرج بدهد. این موضوع در سینمای حرفهای کمتر قابل دستیابی است.
حمید نژاد مخاطب فیلم کوتاه را افراد متخصص دانست و بیان کرد: فیلم کوتاه طبیعتا سینمایی عام شمول نیست و مخاطب خاص دارد و مخاطب خاص هم همواره در اقلیت است. به طور کلی سینمای کوتاه در همه جای دنیا مهجور است و مخاطبان چندان فراگیری ندارد. به نظر من برای پایداری این سینما باید چارهای اندیشید تا فیلمها در زمانهای خاص، با مخاطبان خاص نمایش داده شوند تا بتوانند از نظر اقتصادی تامین شوند و به حیات خود ادامه دهند.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «چرخ فلک» درباره نقش صدا سیما برای توجه دادن بیشتر مخاطبان به فیلم کوتاه، گفت: تلویزیون باید فیلم های کوتاه را خریداری کند و به نمایش دربیاورد. از این طریق هم مخاطب با فیلم کوتاه و سینماگرانش آشنا می شود و هم از نظر اقتصادی برای سینماگران به صرفه باشد. تا جایی که من اطلاع دارم اکثر فیلمسازان کوتاه از نظر اقتصادی تامین نیستند و معمولا از جیب خودشان هزینه میکنند و فیلم میسازند. این روند متاسفانه بازدهی و برگشت سرمایه ندارد و باعث میشود پس از ساخت چندین فیلم شوق و ذوق جوانان فیلمساز از بین رود.
کارگردان «مرثیه حلبچه» درباره نقش اقتباس در فیلم کوتاه، گفت: فیلم کوتاه میتواند از داستانهای کوتاه و برشهایی از آثار هنری الهام بگیرد و نمیتواند اقتباس کند. اقتباس بیشتر به فیلم بلند وابسته است . فیلم کوتاه میتواند المانهایی از یک رمان را برداشته و در فیلم به نمایش دربیاورد. فیلم کوتاه بضاعت اقتباس از آثار ادبی را ندارد.
حمید نژاد درباره مشکلات فیلم کوتاه در حوزه سینمای دفاع مقدس، بیان کرد: در حوزه دفاع مقدس کمتر فیلمی ساخته شده است و دلیلش هم این است که ساخت فیلم در این حوزه دشوارتر است و وسایل و امکانات لژستیکی در اختیار فیلمسازان وجود ندارد. به همین دلیل هم فیلمساز قید ساختن فیلم در این حوزه را میزند.
سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش ۱۸ تا ۲۴ آبان برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- سیدصادق موسوی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه: تأیید آکادمی اسکار یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





