کارگردان فیلم سینمایی «آناهیتا» معتقد است موفقیت فیلم کوتاه در گرو تجربههای جدید و جسارتآمیز است اما در کشور ما به دلیل آن که امکانات و شرایط به خوبی توزیع نشده است فیلمسازان جوان از انجام تجربههای سینمایی جدید باز می مانند.به گزارش سینماسینما؛ عزیز الله حمید نژاد گفت: ظرف سی و دو دورهای که جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شده است طبیعتا بسیاری از ضعفهای آن برطرف شده و به عقیده من سال به سال بهتر شده است. البته در دورههای مختلف و با تغییر مدیریتها، جشنواره ویژگیهای خاص تری را به خود گرفته است اما به طور کلی این جشنواره در جهت بهتر شدن پیش رفته است.
کارگردان فیلم کوتاه «پاسگاه آبی» ادامه داد: تعداد آثار راه یافته به جشنواره و رشد جوانان فیلمساز در شهرستانهای مختلف شاخصی در جهت موفق عمل کردن جشنواره فیلم کوتاه تهران است اما متاسفانه شرایط و امکانات به خوبی در همه جای کشور وجود ندارد و فرصتهای برابری فیلمسازی به خوبی توزیع نشده است.
کارگردان فیلم «اشک سرما» درباره مشکلات اقتصادی و عدم اکران فیلم کوتاه در کشور، عنوان کرد: اصولا فیلم کوتاه زمانی موفق است که دست به یک تجربه جدید بزند و جسارت به خرج بدهد. این موضوع در سینمای حرفهای کمتر قابل دستیابی است.
حمید نژاد مخاطب فیلم کوتاه را افراد متخصص دانست و بیان کرد: فیلم کوتاه طبیعتا سینمایی عام شمول نیست و مخاطب خاص دارد و مخاطب خاص هم همواره در اقلیت است. به طور کلی سینمای کوتاه در همه جای دنیا مهجور است و مخاطبان چندان فراگیری ندارد. به نظر من برای پایداری این سینما باید چارهای اندیشید تا فیلمها در زمانهای خاص، با مخاطبان خاص نمایش داده شوند تا بتوانند از نظر اقتصادی تامین شوند و به حیات خود ادامه دهند.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «چرخ فلک» درباره نقش صدا سیما برای توجه دادن بیشتر مخاطبان به فیلم کوتاه، گفت: تلویزیون باید فیلم های کوتاه را خریداری کند و به نمایش دربیاورد. از این طریق هم مخاطب با فیلم کوتاه و سینماگرانش آشنا می شود و هم از نظر اقتصادی برای سینماگران به صرفه باشد. تا جایی که من اطلاع دارم اکثر فیلمسازان کوتاه از نظر اقتصادی تامین نیستند و معمولا از جیب خودشان هزینه میکنند و فیلم میسازند. این روند متاسفانه بازدهی و برگشت سرمایه ندارد و باعث میشود پس از ساخت چندین فیلم شوق و ذوق جوانان فیلمساز از بین رود.
کارگردان «مرثیه حلبچه» درباره نقش اقتباس در فیلم کوتاه، گفت: فیلم کوتاه میتواند از داستانهای کوتاه و برشهایی از آثار هنری الهام بگیرد و نمیتواند اقتباس کند. اقتباس بیشتر به فیلم بلند وابسته است . فیلم کوتاه میتواند المانهایی از یک رمان را برداشته و در فیلم به نمایش دربیاورد. فیلم کوتاه بضاعت اقتباس از آثار ادبی را ندارد.
حمید نژاد درباره مشکلات فیلم کوتاه در حوزه سینمای دفاع مقدس، بیان کرد: در حوزه دفاع مقدس کمتر فیلمی ساخته شده است و دلیلش هم این است که ساخت فیلم در این حوزه دشوارتر است و وسایل و امکانات لژستیکی در اختیار فیلمسازان وجود ندارد. به همین دلیل هم فیلمساز قید ساختن فیلم در این حوزه را میزند.
سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش ۱۸ تا ۲۴ آبان برگزار میشود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- سیدصادق موسوی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه: تأیید آکادمی اسکار یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم