سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
«چاقی» از آن دسته فیلم هایی ا ست که از همان صحنه های ابتدایی اش تکلیف خود را با مخاطب روشن می کند.
فیلم در مدیوم اشتباهی ساخته شده است. «چاقی» به واسطه پیشینه سازنده اش در ساخت سریال ها و تله فیلم ها شباهت زیادی به آثار تلویزیونی دارد و همین امر از ظرافت آن در پرداخت به میزانسن های ناب، تصاویر غافلگیرکننده و حتی دستیابی به فرمی جدید و تکرارنشده کاسته است.
راما قویدل تلاش می کند در «چاقی» یک مثلث عشقی را طراحی کند، اما در اجرای این ایده به موفقیت چشمگیری دست نمی یابد، چراکه جرقه رابطه عاشقانه امیر (علی مصفا) و شادی (مهسا کرامتی) نه با منطقی موجه و نه در موقعیتی خاص زده می شود و همین مسئله این رابطه را از اساس غیرمنطقی و ناملموس جلوه می دهد. امیر و همسرش بهار (لادن مستوفی) زندگی مطلوبی را در کنار هم سپری می کنند. مشکل اصلی زندگیِ امیر چاقی اوست. چند باری تصمیم به لاغری گرفته، اما هر بار به دلیل بی ارادگی اش در این پروژه شکست خورده است. او در همان نگاه اول عاشق شادی می شود و حضور شادی انگیزه لاغر کردن را در او بیدار می کند.
با این که فیلم می کوشد به یک سینمای واقعگرایانه اجتماعی نزدیک شود، اما ضربه اساسی اش را از ضعف در شخصیت پردازی و ناکارآمدی اش در شیوه ترسیم روابط آدم هایش در فیلمنامه می خورد. اشکال اساسی فیلم در واقع همان نقطه آغاز عشق است. اینکه از کجا و به چه علت عشقی اینچنین پررنگ میان دختری جوان و مرد متاهل میانسالی شکل میگیرد، خود جای سوال دارد. وقتی فیلمساز نمی تواند به این پرسشِ مهم پاسخ دهد، طبیعتا بخش های رمانتیک کار نیز قادر به شکل دهی دراماتیک عشق نخواهد بود. بدین ترتیب، رابطه مرد میانسال و دختر جوان پتانسیل کافی برای ادامه داستان را از دست می دهد و فیلم کشدار و مبتلا به یکنواختی می شود. به طور کلی «چاقی» در به تصویر کشیدن روابط آدم هایش عملکرد درستی ندارد و علاوه بر انفعال شخصیت هایش، روابطشان با یکدیگر نیز هرگز از حد و حدود کلیشه های رایجِ چنین فیلم هایی فراتر نمی رود.
اما آن چه باعث می شود اشکالات «چاقی» به رغم همه کاستی هایش گلدرشت به چشم نیایند، شاید کم ادعایی آن باشد. فیلمساز فیلم خود را در فضایی مینی مال جلو می برد و شخصیت های آن را نه در اندازه قهرمان و ضدقهرمان های آثار کلاسیک، بلکه درست، سنجیده و به اندازه در بستر کار قرار می دهد و همین امر باعث می شود درام، نسبت روایی و ظاهری درستی با عشق داشته باشد و دست کم با اسلوب های ژانری خود همخوانی کند.
«چاقی» بازی های خوبی دارد. هر چهار بازیگر اصلی آن اولا درست انتخاب شده اند و ثانیا در تناسبی سنجیده و خوشایند با یکدیگر بازی می کنند. «چاقی» شاید بهترین فیلمِ علی مصفا نباشد، اما او یکی از بهترین بازی های خود را در همین فیلم ارائه کرده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- «نبودنِ» علی مصفا در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «تجربه»ی آذر با گفتوگویی متفاوت با علی مصفا روی پیشخوانِ مطبوعات
- در انتظار جغدی خیالی به نام هِدا/ نگاهی به فیلم «نبودن»
- برای فیلمی ساخته علی مصفا؛ جایزه بهترین تدوین جشنواره اسکاتلندی به هایده صفی یاری رسید
- سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- جایزه جشنواره بنگلور هند برای فیلم علی مصفا
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- با دست کباب می خوردیم /امروز سالروز تولد علی مصفا است
- «غیاب» علی مصفا در جشنواره سائوپائولو
- بازگشت مرتضی رزاقکریمی با یک سریال/ راما قویدل کارگردان «بینشان» شد
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- «هفت سال ده روز کم» برگزیده جشنواره هالیوود سیلور اسکرین شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





