سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
«چاقی» از آن دسته فیلم هایی ا ست که از همان صحنه های ابتدایی اش تکلیف خود را با مخاطب روشن می کند.
فیلم در مدیوم اشتباهی ساخته شده است. «چاقی» به واسطه پیشینه سازنده اش در ساخت سریال ها و تله فیلم ها شباهت زیادی به آثار تلویزیونی دارد و همین امر از ظرافت آن در پرداخت به میزانسن های ناب، تصاویر غافلگیرکننده و حتی دستیابی به فرمی جدید و تکرارنشده کاسته است.
راما قویدل تلاش می کند در «چاقی» یک مثلث عشقی را طراحی کند، اما در اجرای این ایده به موفقیت چشمگیری دست نمی یابد، چراکه جرقه رابطه عاشقانه امیر (علی مصفا) و شادی (مهسا کرامتی) نه با منطقی موجه و نه در موقعیتی خاص زده می شود و همین مسئله این رابطه را از اساس غیرمنطقی و ناملموس جلوه می دهد. امیر و همسرش بهار (لادن مستوفی) زندگی مطلوبی را در کنار هم سپری می کنند. مشکل اصلی زندگیِ امیر چاقی اوست. چند باری تصمیم به لاغری گرفته، اما هر بار به دلیل بی ارادگی اش در این پروژه شکست خورده است. او در همان نگاه اول عاشق شادی می شود و حضور شادی انگیزه لاغر کردن را در او بیدار می کند.
با این که فیلم می کوشد به یک سینمای واقعگرایانه اجتماعی نزدیک شود، اما ضربه اساسی اش را از ضعف در شخصیت پردازی و ناکارآمدی اش در شیوه ترسیم روابط آدم هایش در فیلمنامه می خورد. اشکال اساسی فیلم در واقع همان نقطه آغاز عشق است. اینکه از کجا و به چه علت عشقی اینچنین پررنگ میان دختری جوان و مرد متاهل میانسالی شکل میگیرد، خود جای سوال دارد. وقتی فیلمساز نمی تواند به این پرسشِ مهم پاسخ دهد، طبیعتا بخش های رمانتیک کار نیز قادر به شکل دهی دراماتیک عشق نخواهد بود. بدین ترتیب، رابطه مرد میانسال و دختر جوان پتانسیل کافی برای ادامه داستان را از دست می دهد و فیلم کشدار و مبتلا به یکنواختی می شود. به طور کلی «چاقی» در به تصویر کشیدن روابط آدم هایش عملکرد درستی ندارد و علاوه بر انفعال شخصیت هایش، روابطشان با یکدیگر نیز هرگز از حد و حدود کلیشه های رایجِ چنین فیلم هایی فراتر نمی رود.
اما آن چه باعث می شود اشکالات «چاقی» به رغم همه کاستی هایش گلدرشت به چشم نیایند، شاید کم ادعایی آن باشد. فیلمساز فیلم خود را در فضایی مینی مال جلو می برد و شخصیت های آن را نه در اندازه قهرمان و ضدقهرمان های آثار کلاسیک، بلکه درست، سنجیده و به اندازه در بستر کار قرار می دهد و همین امر باعث می شود درام، نسبت روایی و ظاهری درستی با عشق داشته باشد و دست کم با اسلوب های ژانری خود همخوانی کند.
«چاقی» بازی های خوبی دارد. هر چهار بازیگر اصلی آن اولا درست انتخاب شده اند و ثانیا در تناسبی سنجیده و خوشایند با یکدیگر بازی می کنند. «چاقی» شاید بهترین فیلمِ علی مصفا نباشد، اما او یکی از بهترین بازی های خود را در همین فیلم ارائه کرده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «نبودنِ» علی مصفا در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «تجربه»ی آذر با گفتوگویی متفاوت با علی مصفا روی پیشخوانِ مطبوعات
- در انتظار جغدی خیالی به نام هِدا/ نگاهی به فیلم «نبودن»
- برای فیلمی ساخته علی مصفا؛ جایزه بهترین تدوین جشنواره اسکاتلندی به هایده صفی یاری رسید
- سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- جایزه جشنواره بنگلور هند برای فیلم علی مصفا
- اولین حضور بینالمللی «ملخ» در یک جشنواره آمریکایی
- با دست کباب می خوردیم /امروز سالروز تولد علی مصفا است
- «غیاب» علی مصفا در جشنواره سائوپائولو
- بازگشت مرتضی رزاقکریمی با یک سریال/ راما قویدل کارگردان «بینشان» شد
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- «هفت سال ده روز کم» برگزیده جشنواره هالیوود سیلور اسکرین شد
- «انبار» در ترکیه به رقابت میپردازد
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بارسلون برای «یلدا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه