سعید مروتی منتقد سینما در روزنامه آسمان آبی نوشت :
در هفتهای که فیلمهای تازهای روی پرده آمدهاند، اکران نشدن «عصبانی نیستم»، از نمایش عمومی هر فیلم دیگری مهمتر است. از روزهایی که رضا درمیشیان برای «عصبانی نیستم» پروانه ساخت گرفت و آن را جلوی دوربین برد، حدود پنجسال میگذرد. در این فاصله او دو فیلم دیگر هم ساخت. «لانتوری» پارسال جزو پرفروشهای سینمای ایران بود و «یواشکی» هم قرار است اکران شود. طلسم اکران «عصبانی نیستم» اما شکسته نمیشود. از بهمن ۹۲ که حاشیهها برای «عصبانی نیستم» شروع شد تا همین چند روز پیش که وزیر ارشاد دولت احمدینژاد میزان اطلاعاتش از امور سینمایی را بار دیگر به رخ کشید، درمیشیان سکوت کردهبود؛ سکوت برای حلشدن مشکل فیلمش، وگرنه او که سالها روزنامهنگار بوده بهتر از هر کارگردان دیگری میتوانست جواب منتقدان و معترضان فیلمش را بدهد. میتوانست به پروسه طولانی گرفتن پروانه نمایش و اینکه بارها مجبور به این کار شده، اعتراض کند که نکرد. قبل از آن میتوانست نسبت به رفتاری که با فیلمش در اولین جشنواره فجر دولت تدبیر و امید صورت گرفت معترض شود.
اینکه با محافظهکاری علیرضا رضاداد و با وزیدن اولین نسیم مخالفت با فیلم، «عصبانی نیستم» به شکل دستوری از بخش مسابقه جشنواره سی و دوم فجر بیرون کشیده شد. مشکل «عصبانی نیستم» هم از همان روز شروع شد. از اولین عقبنشینی ارشاد که منجر به سلسلهای از عقبنشینیهای پیدرپی شده و حالا اقلیتی پر سر و صدا و دلواپس میتوانند خوشحال باشند که توانستهاند از اکران «عصبانی نیستم» جلوگیری کنند. در این سالها مدیران ارشاد چند باری تغییر کردهاند ولی داستان «عصبانی نیستم» هنوز تغییر نکردهاست. به نظر میرسد فصل مشترک مدیران امروز و دیروز نه فقدان جسارت که با عرض تاسف فقدان حس مسئولیتپذیری نسبت به شغلی که عهدهدارش شدهاند، باشد. آنها فراموش کردهاند که صیانت از سینماگران یکی از وظایف آنهاست. فراموش کردهاند که دفاع از پروانه نمایشی که خودشان صادر کردهاند وظیفه حداقلی و بدیهیشان است. در این سالها و دستکم در این مورد خاص، مدیران فرهنگی حقیقت را فدای مصلحت کردهاند؛ آن هم مصلحتی که نه ماهیتش خیلی مشخص است و نه دامنهاش. جرم «عصبانی نیستم» اشاره به برخی رخدادهای سال ۸۸ است.
از این اشارات در ممیزیهای گسترده و پیدرپی این سالها، چیز زیادی باقی نمانده، بنابراین اکران فیلم درمیشیان دیگر نباید به جایی بر بخورد. «عصبانی نیستم» حالا به یک اسم رمز تبدیل شدهاست. اسم رمزی که اقلیت دلواپس نسبت به آن حساس شده و از سستی مدیران ارشاد نهایت استفاده را میبرد. مورد «عصبانی نیستم» بار دیگر صحت این نکته را نشان میدهد که وقتی یکبار عقبنشینی میکنی باید تن به عقبنشینیهای بعدی هم بدهی. انفعال وزارت ارشاد وقتی با سکوت خانه سینما همراه میشود، مسیر برای مدافعان رفتارهای فراقانونی هموارتر هم میشود. از افرادی که طاقت تماشای پیکر مجروح «عصبانی نیستم» را هم ندارند انتظاری نیست و ظاهرا باید دیگر هیچ توقعی هم از جامعه اصناف سینمای کشور نداشته باشیم. این سکوت در برابر ظلم آشکار در تاریخ میماند. این به مسلخبردن حقیقت به بهانه مصلحت است و آنها که سکوت و انفعال پیشه کردهاند، تفاوتی با این جماعت دلواپس ندارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با علیرضا تابش درباره سیر تاریخی ساخت فیلم سیاسی در سینمای ایران/ «زمان» یک فیلم اجتماعی را سیاسی میکند
- رسم اعتراض/ مسعود کیمیایی و عدالتی که همیشه نگران قضاوت است
- به یادماندنی و معترضترین دانشجویان سینمای ایران/ از نیمه پنهان تا اعتراض و قصه ها
- چرا پرسش درباره فیلم نساختن ناصر تقوایی متظاهرانه یا دستکم سادهلوحانه است؟ ناخدای بازنشسته
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش سوم ایلیا محمدی نیا و شهرام اشرف ابیانه
- نه برای آن کسی عصبانی شد و نه برای این کسی آشغال در خیابان ریخت! / نگاهی به توقیف فیلم ها در دهه اخیر
- مغز دیگری/یادداشتی از سعید مروتی درباره مرد عوضی ساخته محمد رضا هنرمند
- فرمان آرا :می گفتند دلم می خواد نشان می دهد که همه ایران افسردهاند
- خداحافظی طولانی/یادداشتی از سعید مروتی به مناسبت دومین سالگرد درگذشت کیارستمی
- ساعت ۵ عصر بهمن فرمانآرا در «دلم میخواد» از دلافسردگی به نشاط اجتماعی میرسد
- اشکهای «قدرت»/یادداشتی از سعید مروتی درباره گوزنها ساخته مسعود کیمیایی
- صبر ایوب/یادداشتی از سید عبدالجواد موسوی
- علیرضا رضا داد :استقبال کم از فیلمهای مجیدی و درمیشیان تعجب برانگیز است
- درباره فیلم «دهه پرشور ۱۹۲۰» از بهترینهای رائول والش
- غمگین بود و خسته/یادداشت سعید مروتی درباره فیلم لیلا ساخته داریوش مهرجویی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- ماجرای پرواز پرچالش از انگلستان به استرالیا/ اثر جدید کارگردان برگزیده کن مقابل دوربین رفت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر