
به گزارش سینماسینما، مستند ایرانی «موج، مرجان، خارا» به کارگردانی مشترک ابراهیم گلستان و آلن پندری قرار بود چهارشنبه ۹ خرداد بهعنوان شانزدهمین قسمت از سری جدید برنامه «گنجینه» شبکه مستند برای نخستینبار از تلویزیون پخش شود اما بدون اطلاع قبلی به مخاطبان، مستند دیگری جایگزین آن شد.
حنیف شهپرراد، تهیهکننده و کارگردان سری سوم مجموعه مستند «گنجینه» میگوید علت پخش نشدن مستند «موج، مرجان، خارا» را باید از شبکه مستند جویا شد چراکه به عوامل این برنامه فقط اعلام شده که این مستند پخش نمیشود.
شهپرراد با بیان اینکه «نگاهها باید به سمتی برود که حرفه و محصول هنری افراد را براساس برخی از مسائل شخصیشان قضاوت نکنیم» گفت: فیلمی که ساخته شده متفاوت از زندگی شخصی فیلمساز است. اما بالاخره حساسیتهای تلویزیون بالاست چون همه اقشار آن را نگاه میکنند و همه ما این را میدانیم.
او تصریح کرد: من دنبال ماجراجویی و خبرسازی از این قضیه نبودم و این فیلم را جدا از هر قضیه دیگری نگاه میکردم مثل بقیه مستندهای این مجموعه. آنچه در برنامه «گنجینه» دنبالش هستیم این است که مستندهای انتخاب شده متنوع باشند و بتوانیم همه اقشار را پوشش دهیم. مثلا در کنار اثری چون «موج، مرجان، خارا» دو فیلم خیلی خوب دفاع مقدسی هم انتخاب کرده بودیم که متاسفانه یکی از آنها جایگزین فیلم ابراهیم گلستان شد و فرصت برای تبلیغ مناسب برایش از دست رفت.
تهیهکننده مجموعه «گنجینه» ادامه داد: فیلم بسیار خوب «زندگی در ارتفاعات» عزیزالله حمیدنژاد چهارشنبه هفته گذشته بدون اطلاعرسانی مناسب برای مخاطب، بهجای «موج، مرجان، خارا» پخش شد و متاسفانه نتوانستیم بهطور مناسب برایش تبلیغ کنیم اما امیدوارم مردم آن را دیده باشند چون مستند بسیار خوبی است.
شهپرراد درباره نحوه انتخاب مستندهایی که در گنجینه پخش میشود، گفت: سعی میکنیم مستندها را متنوع انتخاب کنیم. یعنی مستندهایی از گونههای مختلف که در داخل ایران ساخته شده را پخش میکنیم. حتی مستندی را پخش کردیم که سازندهاش یک امریکایی بود؛ مستند «علف» که با کیفیت اچدی پخش شد و خیلی هم مورد استقبال قرار گرفت.
او با بیان اینکه «هدف ما این است که از ژانرهای مختلف مستند اجتماعی و حتی تجربی هم در بین کارها قرار دهیم» گفت: مثلا «پ مثل پلیکان» پرویز کیمیاوی یک مستند داستانی است که مدتی قبل پخش شد. در همین راستا فقط سراغ مستندسازان نرفتیم؛ بلکه مستند کارگردانهایی که آثار داستانی داشتهاند را هم پیدا کردیم و پخش هم شدند. اتفاقا دستمان در این زمینه باز بود چون بسیاری از فیلمسازان ما از سنت مستندسازی وارد سینمای داستانی شدند؛ مثل ناصر تقوایی، ابراهیم گلستان، خسرو سینایی و افرادی دیگر.
شهپرراد با بیان اینکه «سعی میکنیم کارهایی را پخش کنیم که جدید باشد» یادآور شد: بعضی از فیلمهای مستندسازانی که پخش کردیم تاکنون نمایش داده نشده بودند؛ مانند «جستجو»ی امیر نادری، یا «فاجعه کربلا»ی زکریا هاشمی. ولی مخاطب این برنامه، مخاطبِ خاص و مستندشناس است و استقبال از انواع مستندها باهم فرق میکند. مثلا گاهی بعضی از مستندها که درباره اقلیمهای مختلف است در آن ناحیه خوب دیده میشود. خوشبختانه تاکنون استقبال از این مستندها خوب بوده و بازخوردهای خوبی داشتهایم.
منبع: ایلنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جنگل خاموش» در شبکه مستند روایت میشود
- اختتامیه جایزه «ارغوان» به یاد ابراهیم گلستان
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- ابراهیم گلستان؛ هنرمندی که خود یک اثر هنری بود
- پیام کانون کارگردانان سینمای ایران به مناسبت درگذشت ابراهیم گلستان
- ابراهیم گلستان درگذشت
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- پخش مستند پرتره ایرج اسکندری از تلویزیون
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری