به گفته مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری سینمای «هنر و تجربه»، این گروه سینمایی ارتباط سیستماتیکی با سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ندارد.
به گزارش سینماسینما، امیرحسین علم الهدی مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» درباره حضور «هنر و تجربه» در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت: در این دوره از جشنواره هیات داوران از مجموع ۲۲ فیلم یک سیمرغ به سینمای «هنر و تجربه» اهدا می کنند اما مسئولان سینمای «هنر و تجربه» هیچ دخالتی در جشنواره امسال ندارند.
وی افزود: دلیلی ندارد در جشنواره امسال دخالتی داشته باشیم چون یادمان باشد مکانیزم جشنواره امسال مکانیزم ورود به فیلم های دارای پروانه ساخت سینمایی بود و دوستان سازمان سینمایی برخلاف سال گذشته برای فیلم های ویدیویی اعتباری قایل نشدند که وارد جشنواره شوند این در حالی است که سال گذشته چیزی حدود ۸۰ فیلم توسط شورای سیاستگذاری «هنر و تجربه» دیده و ۶ فیلم به هیات بازبینی جشنواره معرفی شد که در نهایت «کوپال» ساخته کاظم ملایی و «خانه» ساخته اصغر یوسفی نژاد به بخش مسابقه راه یافتند.
علم الهدی بیان کرد: امسال شورای سیاستگذاری جشنواره تشخیص داد که به هیچ عنوان وارد مساله فیلم های ویدیویی نشود و به همین ترتیب فیلم هایی که عمدتا آثار خوبی هستند از چرخه بازبینی هیات انتخاب خارج شدند. در واقع این تصمیمی بود که دوستان گرفتند و ما به این مساله ورود پیدا نکردیم و سینمای «هنر و تجربه» هیچ ارتباط سیستماتیکی با سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ندارد.
دبیر شورای سیاستگذاری سینمای «هنر و تجربه» اظهار کرد: امسال صاحبان حدود ۱۵ تا ۲۰ فیلم برای تغییر پروانه ساخت ویدیویی به پروانه ساخت سینمایی نزد ما آمدند که ما گفتیم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند تا تغییر پروانه دهند ولی هیچکس موفق به این کار نشد و دلایل این امر را باید از دوستان ارشاد جویا شد چون من در جریان نیستم که چرا آن کمیته ای که باید این فیلم ها را می دید، ندید. این را هم باید عنوان کنم که امسال بیش از ۶۸ فیلم دیده شد در حالی که سال گذشته تنها از گروه سینمایی «هنر و تجربه» ۸۰ فیلم مورد بازبینی قرار گرفت.
وی اظهار کرد: خیلی از فیلم هایی که در خارج از کشور دیده می شوند عمدتا پروانه ساخت ویدیویی دارند اما امیدوارم این پارادوکسی که هم دوستان سازمان سینمایی و هم دیگر صنوف با آن درگیر هستند رفع شود و روزی به این جمع بندی برسیم که یک فیلم فارغ از اینکه پروانه ساخت ویدیویی یا پروانه ساخت سینمایی دارد امکان دیده شدن داشته باشند. متاسفانه همچنان این پارادوکس آزاردهنده برای دوستان اهمیت دارد و نمی دانم تا کی می خواهند بر این اساس رفتار کنند.
علم الهدی در پایان عنوان کرد: به نظر می رسد این رفتارها، رفتارهایی فارغ از ذات سینما و بیشتر سلیقه ای هستند. امیدوارم متولیان سینما به یک جمع بندی برسند و بحث فرسوده و نخ نماشده پروانه ساخت را حذف کنند و آثار را بر اساس محتوا و کیفیت مورد ارزیابی قرار بدهند تا پروانه ساخت آنها.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته





