به گفته مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری سینمای «هنر و تجربه»، این گروه سینمایی ارتباط سیستماتیکی با سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ندارد.
به گزارش سینماسینما، امیرحسین علم الهدی مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» درباره حضور «هنر و تجربه» در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفت: در این دوره از جشنواره هیات داوران از مجموع ۲۲ فیلم یک سیمرغ به سینمای «هنر و تجربه» اهدا می کنند اما مسئولان سینمای «هنر و تجربه» هیچ دخالتی در جشنواره امسال ندارند.
وی افزود: دلیلی ندارد در جشنواره امسال دخالتی داشته باشیم چون یادمان باشد مکانیزم جشنواره امسال مکانیزم ورود به فیلم های دارای پروانه ساخت سینمایی بود و دوستان سازمان سینمایی برخلاف سال گذشته برای فیلم های ویدیویی اعتباری قایل نشدند که وارد جشنواره شوند این در حالی است که سال گذشته چیزی حدود ۸۰ فیلم توسط شورای سیاستگذاری «هنر و تجربه» دیده و ۶ فیلم به هیات بازبینی جشنواره معرفی شد که در نهایت «کوپال» ساخته کاظم ملایی و «خانه» ساخته اصغر یوسفی نژاد به بخش مسابقه راه یافتند.
علم الهدی بیان کرد: امسال شورای سیاستگذاری جشنواره تشخیص داد که به هیچ عنوان وارد مساله فیلم های ویدیویی نشود و به همین ترتیب فیلم هایی که عمدتا آثار خوبی هستند از چرخه بازبینی هیات انتخاب خارج شدند. در واقع این تصمیمی بود که دوستان گرفتند و ما به این مساله ورود پیدا نکردیم و سینمای «هنر و تجربه» هیچ ارتباط سیستماتیکی با سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ندارد.
دبیر شورای سیاستگذاری سینمای «هنر و تجربه» اظهار کرد: امسال صاحبان حدود ۱۵ تا ۲۰ فیلم برای تغییر پروانه ساخت ویدیویی به پروانه ساخت سینمایی نزد ما آمدند که ما گفتیم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند تا تغییر پروانه دهند ولی هیچکس موفق به این کار نشد و دلایل این امر را باید از دوستان ارشاد جویا شد چون من در جریان نیستم که چرا آن کمیته ای که باید این فیلم ها را می دید، ندید. این را هم باید عنوان کنم که امسال بیش از ۶۸ فیلم دیده شد در حالی که سال گذشته تنها از گروه سینمایی «هنر و تجربه» ۸۰ فیلم مورد بازبینی قرار گرفت.
وی اظهار کرد: خیلی از فیلم هایی که در خارج از کشور دیده می شوند عمدتا پروانه ساخت ویدیویی دارند اما امیدوارم این پارادوکسی که هم دوستان سازمان سینمایی و هم دیگر صنوف با آن درگیر هستند رفع شود و روزی به این جمع بندی برسیم که یک فیلم فارغ از اینکه پروانه ساخت ویدیویی یا پروانه ساخت سینمایی دارد امکان دیده شدن داشته باشند. متاسفانه همچنان این پارادوکس آزاردهنده برای دوستان اهمیت دارد و نمی دانم تا کی می خواهند بر این اساس رفتار کنند.
علم الهدی در پایان عنوان کرد: به نظر می رسد این رفتارها، رفتارهایی فارغ از ذات سینما و بیشتر سلیقه ای هستند. امیدوارم متولیان سینما به یک جمع بندی برسند و بحث فرسوده و نخ نماشده پروانه ساخت را حذف کنند و آثار را بر اساس محتوا و کیفیت مورد ارزیابی قرار بدهند تا پروانه ساخت آنها.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





