علیاکبر ثقفی تهیهکننده سینما معتقد است مخاطبان سینما معمولاً از طبقه متوسط به پایین هستند و به دلیل شرایط اقتصادی فعلی با ریزش مخاطب مواجه شدهایم.
به گزارش سینماسینما، علی اکبر ثقفی، تهیه کننده سینما با اشاره به شرایط اکران و تولید در سینمای ایران گفت: در حال حاضر تنها یک پروژهای برای تولید در دست داریم که در مرحله پیش تولید است و در صورت فراهم شدن شرایط مالی آن را تولید میکنیم. البته که با شرایط موجود عقل سلیم میگوید که نباید فیلمی را به دلیل شرایط نامناسب اکران به مرحله تولید برسانیم. حتی برای اکران فیلم «کوچه ژاپنیها» نیز منتظر هستم تا شرایط اکران مساعد شود تا این فیلم را اکران کنیم.
وی بیان کرد: درست است که مدت هاست در اخبار میخوانیم دولت از اکران فیلمها حمایت میکند، اما مساله این است که دولت باید در این زمینه شفافسازی کند؛ به این معنا که باید از فیلمهایی که تا امروز حمایت کرده اطلاعات دهد تا دلیلی برای تشویق اکران دیگر فیلمها شود.
این تهیهکننده سینما ادامه داد: نکته مهم این است که بحث اصلی حمایت دولتی از سینما نیست، مساله مهم این است که مخاطب سینما ریزش بسیاری پیدا کرده و اگر به سالنهای سینما سر بزنید مخاطب هر سانس شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد و یکی از مهمترین دلایل این ریزش مخاطب، بحث اقتصادی است. چرا که مدتها است سینما در سبد کالای مصرفی خانوادهها قرار ندارد.
وی بیان کرد: نباید فراموش کرد که مخاطب سینما طبقه متوسط به پایین هستند و طبقه مرفه جامعه کمتر به سینما میرود، این در حالی است که مخاطب سینمارو در ایران جوانان، سربازان و یا خانوادههایی بودند که به دنبال یک تفریح آخر هفته مناسب بودند.
ثقفی گفت: بحث دیگر در زمینه ریزش مخاطب، اکران فیلمهایی است که مخاطب چندانی ندارد، هرچند اگر هم یک فیلم پرمخاطب خوب هم اکران شود با تمام استقبالی که از آن در سینما میشود، نسبت به پیشبینی که میشد، کمتر فروش داشته است. همه این موارد سبب میشود تا صاحبان فیلمها اگر فیلمی آماده اکران داشته باشند، ترجیح میدهند تا آن را اکران نکنند چرا که فیلم در چرخه اکران میسوزد.
وی توضیح داد: تاکید میکنم که خروجی سینمای ایران، به لحاظ درآمد همین اکران است. شاید برخی از فیلمها در کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گیرد اما تعداد این فیلمها بسیار کم بوده و تبدیل به یک استثنا شده است و همه فیلمهای سینمایی در این چارچوب قرار نمیگیرد.
این تهیهکننده سینما بیان کرد: با وجود این شرایط، تولید در بخش خصوصی کاملاً عقبنشینی کرده است و بیشتر فیلمهایی به مرحله تولید میرسد که برای بخش دولتی باشد و بر همین اساس بیشتر نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری، اوج فیلم میسازند، همه این شرایط دست به دست هم داده تا بخش خصوصی در سینمای ایران کاملاً ناتوان شود.
ثقفی در پایان گفت: تصور کنید زمانی که هزینه تولید یک فیلم ۱۰ میلیارد میشود و فروشی نزدیک به دو میلیارد تومان داشته باشد، بیشک باعث ورشکستگی بخش خصوصی میشود و در چنین شرایطی است که اگر یک فیلم در بخش خصوصی تولید شود باعث تعجب همه میشود!
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعتراض تهیهکننده «کوچه ژاپنیها» به عملکرد سالندارها
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- خبری از نو شدن فیلمهای گیشه نیست/ ماه آذر تنها یک فیلم جدید اکران شد!
- «آهنگ دو نفره» و انیمشین «لوپتو» در راه اکران
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- ادامه اکران بهاری «قهر مخاطبان»/ سینما در وضعیت اورژانسی است
- یک زنگ خطر جدی/ افت ۵۰ درصدی مخاطبان سینما
- علی اکبر ثقفی: تهیهکنندگان سینما دلسرد شدهاند/ تلاش برای تولید ۲ فیلم جدید
- علیرضا رئیسیان در گفتوگو با سینماسینما مطرح کرد/ وزارت ارشاد در دوران کرونا، کمکاری کرده و این مورد قبول نیست
- بهبود سینمای ایران با ایجاد بستر ملی
- «کوچه ژاپنیها» به نیمه رسید
- چالشهای برگزاری جشنواره فیلم فجر/ شرایط سخت، ایدههای خلاقانه میطلبد
- علی اکبر ثقفی از «کوچه ژاپنیها» و «شباهت خانوادگی» می گوید
- آیا سینمای ایران مافیای اکران دارد؟/ نگاهی به فیلم اولیهایی که با وجود جوایز بسیار، به حقشان در اکران نرسیدند
- علی اکبر ثقفی خبرداد/ ساخت «کوچه ژاپنیها» مهر ماه آغاز میشود
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست