علیرضا داودنژاد: اگر فیلمی بنگاه شادمانی و مملو از ستاره باشد با یک انگشت،کار پخش فیلم انجام میشود
علیرضا داودنژاد ضمن تاکید بر دغدغه همیشگیاش ناامنی بازار،پیشنهاداتش را دربارهی اکران «مصائب شیرین ۲» مطرح کرد.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان سینما پس از نمایش «مصائب شیرین ۲» در جشنوارهی جهانی فیلم فجر در پاسخ به اینکه از نمایش فیلمش در جشنواره، در راستای معرفی و تبلیغ فیلم راضی است؟ گفت: در مملکت ما جشنوارهها میتوانند کار پخش فیلم را آسان کنند؛ جشنواره فضایی است که علاقهمندان و منتقدان و هنرمندان و اهالی رسانه را دور هم جمع میکند تا سینما را در مرکز توجه قرار دهد و ضمن نشستها، جلسات گفت و گو، مباحث و مصاحبهها تعدادی فیلم را عرضه و بین چند فیلم هم، مسابقه برگزار کند. معمولاً فیلمهای مسابقه سر و صدا و حضور رسانهای پررنگتری دارند و انعکاس آنها در رسانههای جمعی و شبکههای مجازی خوانده، دیده و شنیده میشود. این اتفاق حتماً میتواند برای فیلمها، مخصوصاً فیلمهای مسابقه مفید باشد.
او در پاسخ به این سوال که آیا برای «مصائب شیرین ۲» مفید بوده است؟ خاطرنشان کرد: بله! به همان میزانی که اتفاق افتاده است، مفید بود. فیلم رونمایی شد و سه نمایش هم داشت که تقریباً سالنها پُر رفت.
داودنژاد در پاسخ به اینکه برای پخش فیلم «مصائب شیرین ۲» چه میکند؟ پاسخ داد: نکته همین جا است. فیلم در جشنوارهی جهانی فجر رونمایی شد اما معرفی و تبلیغ آن کماکان به عهده خودمان است. حالا باید ببینیم فیلمیران چه میکند. البته فیلمیران میتوانست در طول یک ماه گذشته با جشنواره تماس بگیرد و برای معرفی و تبلیغ فیلم مشترکا برنامه ریزی کنند اما متأسفانه تلاش من در این مدت برای تماس با آقای سرتیپی و راه انداختن چنین برنامهای نتیجه نداد. پیغام هم دادم اما پاسخی نگرفتم.البته میدانم سر ایشان خیلی شلوغ است. رضا پسرم میگفت اخیراً با ایشان در تماس بوده و قرار است وقتی بدهند که بتوانیم با هم صحبت کنیم.
کارگردان «مصائب شیرین ۲» در پاسخ به اینکه آیا به دنبال برنامهریزی برای پخش فیلم است؟ توضیح داد: همین طور است، پخش تخصصی فیلم لاقل ۵ مرحله دارد یک رونمایی، دو معرفی، سه تبلیغ، چهار اکران در سینماها و پنج مدیریت سانسها در ایام نمایش. باید اول فکری برای مرحله اول یعنی معرفی فیلم داشته باشیم. برای معرفی در ابتدا باید خودمان فیلم را به خوبی بشناسیم و به ظرفیتهای مثبت آن پی ببریم. مثلاً فیلم «مصائب شیرین ۲» به زندگی روزمره یک پدر و مادر مهاجر با دختری جوان در انگلستان پرداخته است. پس یک جمعیت هدف برای این فیلم، خانوادههای مهاجر و فرزندان آنها هستند.
این کارگردان دربارهی اینکه به نظرش چه تعداد پدر و مادر مهاجر ایرانی داریم که فرزندان جوان دارند و درگیر موقعیتهای خاص خود هستند؟ گفت: میلیونها! از ۴ تا ۸ میلیون روایت است. ما باید برای این هموطنان اطلاع رسانی کنیم که چنین فیلمی ساختهایم و زمینه را برای اکران این فیلم در شهرهای آنها فراهم کنیم بنابراین در هر شهری که بیش از هزار ایرانی در آن زندگی کنند میتوان برای این فیلم نمایش داشت. این نمایشها، تبلیغات و تیزر مخصوص خودشان را میخواهند مثلاً زن دایی انگلیسی فیلم ما که از شاخ شدن جوانان میگوید و آواز لری میخواند، میتواند موضوع یک تیزر فوق العاده برای اکران فیلم در خارج از ایران و برای مهاجران ایرانی باشد یا ظرفیت دیگر فیلم این است که فرزند خانواده عاشق سینما است. ما چند جوان عشق فیلم در ایران داریم؟ حداقل ۱۰ میلیون، پس عشق فیلمها یکی از جماعتهای دیگر هدف معرفی این فیلم میتوانند باشد. یا دیگر امتیاز فیلم این است که درباره سینما است. در دنیا تعداد فیلمهایی که سینما را موضوع فیلم قرار میدهند رو به افزایش است. فیلم ما قصه ساخته شدن همین فیلمی است که روی پرده دیده میشود و صحنه پایانی آن، پشت صحنه آغاز همین فیلم است. در این فیلم شروع یک آشنایی و نحوه پیشرفت آن را سراسر در فضای مجازی میببینم، این صحنهها بدون فیلمبردار و صدابردار ساخته شده است.
داودنژاد تصریح کرد: «مصائب شیرین ۲» یک فیلم معاصر است. پخش کننده ما برای معرفی فیلم میتواند در موزه هنرهای معاصر نمایشی بگذارد و هنرمندان پر آوازه را به آنجا دعوت کند و فیلم بگیرند و رپرتاژ تهیه کنند و عکس بیندازند و مصاحبه کنند و به این ترتیب برای مرحله بعدی یعنی مرحله تبلیغ فیلم مواد خام جمع کند. پخش تخصصی همین است؛ وقت میخواهد، حوصله میخواهد، مشورت میطلبد، تقسیم کار دارد، زمانبندی میخواهد و پیگیری منظم لازم دارد. البته معلوم است اگر فیلمی بنگاه شادمانی و مملو از ستارههای پر آوازه باشد با یک انگشت، همه کار پخش فیلم انجام میشود. کافی است تلنگری به فیلم بزنید تا خودش راه را به گیشه همه سینماها باز کند.
این کارگردان در پاسخ یه اینکه آیا با راه آسان و مرسوم پخش فیلم مخالف است؟ گفت: به هیچ وجه! سینما برای همه جور فیلم جا دارد فقط باید بازار امن داشته باشد. حالا کیسه نا امنی به تن فیلمیران هم خورد. [اشاره غیر مستقیم به توقف اکران رحمان ۱۴۰۰] سینما فقط راه آسان نیست، سینما امنیت بازار میخواهد. حتی اگر به دست آوردن این امنیت راه را کمی سخت کند. ما به دنبال بازار امن هستیم. بازار امن یعنی بازاری که در آن انواع فیلم برای انواع مخاطب ساخته شود و آف لاین و آنلاین در سراسر کشور بلکه در سراسر دنیا به دست مخاطبان برسد.
داودنژاد خاطرنشان کرد: تضمین شدهترین نوع امنیت بازار، بازاری است که در آن امنیت انحصاری نباشد و همه بتواند کار کنند و به حاصل کار خود دسترسی داشته باشند. اگر سینما در ایران سازمان است باید به فکر یک سازماندهی تازه باشیم. در دنیایی که مخاطب سینمای آنلاین از مخاطبان سالن بیشتر شده است، ما همچنان در بازار سالن سینما گرفتار ماندهایم و در بیرون سالن بازار سیاه منتظر است پایت را بیرون بگذاری تا دار و ندارت را به تاراج ببرند. آیا بهترین رویکرد برای سینما ما همین است؟ همین که بازار اصلی خود را محدود به سالنهای سینما نگه داریم؟ و تولید فیلم را گران و گرانتر کنیم و همچنان با متکیتر کردن فیلم ها به ستارهها، انحصاری و انحصاریترش کنیم یا به سمت امنیت بازار و ارزان کردن تولید و رونق بخشی و افزایش آن باشیم؟
این کارگردان در پایان در پاسخ به این موضوع که همواره دغدغه ناامنی بازار را داشته است، گفت: بنده در همین لحظه که با شما صحبت میکنم صاحب ۲۰ فیلم هستم که در سایتها و ماهوارهها و شبکه نمایش خانگی به نمایش درمی آیند اما از هیچکدام از این نمایشها دیناری به دست من نویسنده و کارگردان و تهیه کننده آنها نمیرسد. بله حق با شما ست! دنیای حرفهای من هرگز از این دغدغه جدا نبوده است. اما آرزو دارم پیش از رفتنم از این دنیا، این دغدغه را زمین بگذارم تا دستم از گور بیرون نماند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «عزیز» پایان پاییز اکران میشود
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- فیلم اکراننشده رضا داودنژاد به سینما میآید
- «ویلای ساحلی» کیانوش عیاری چه زمانی اکران میشود؟
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با علی سرتیپی/ فضای سینما را باید از تنگنظری و فشارها خارج کنیم
- تاخیر یک هفتهای در اکران «شب طلایی» حاتمیکیا
- چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟/ یادداشت علیرضا داودنژاد
- «لامینور» مهرجویی در فیلمیران
- داودنژاد خطاب به وزیر ارشاد: علاج ابتذال، اعتلای سلیقه است
- سینماسینما/ علیرضا داودنژاد خطاب به وزیر پیشنهادی ارشاد: نگرانم به دنبال تبدیل کردن ارشاد به نسخه المثنای تلویزیون باشید
- تاثیرگذار و حرفهای
- سینماسینما / حذف یادداشت علیرضا داودنژاد درباره شهید فخریزاده توسط اینستاگرام
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه اعضای تحریریه سینماسینما (۲)
- علیرضا داودنژاد: راهاندازی «وی او دی ملّی» تبدیل تهدیدی بزرگ به فرصتی کارساز است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار