میز گفتگوی ویژه نقدسینما با موضوع «سینما؛ صنعت استراتژیک» و با حضور علیرضا رضاداد (کارشناس فرهنگی) برپا شد.
به گزارش سینماسینما ، در ابتدا درباره استفاده کمتر از ظرفیت سینما برای انتقال مفاهیم تمدنی بیان کرد: در ابتدا یاد کنیم از فداکاریهای مردم غزه و درود فرستیم بر شهدای پاک آن منطقه. از “بازمانده” سیفالله داد یاد میکنم که جزو آثار مهم درباره مساله غزه هست. باید از دیگر عزیزانی که آثاری در این زمینه تولید کردند، حال با هر کیفیتی تشکر کنیم.
این کارشناس فرهنگی ادامه داد: ابعاد سینمای ایران نسبت به ظرفیتی که داشته و تولیداتش، متناسب رشد نکرده است. به لحاظ وجود منابع پشتیبان، تمایل، منابع انسانی و…. ظرفیتهایی وجود دارد و میشود آن را فعال کرد. در تناسب ظرفیت تولید و نمایش، سهم اولویتها ناچیز شدهاند. در حقیقت همه اولویتها نتوانسته است در سنیما بروز و ظهور پیدا کند.
در ادامه نقدسینما، رضاداد مطرح کرد: شاید مطلوبترین شکل ماجرا این باشد که ما این مساله به عنوان مثال مساله مقاومت را دغدغه بخش خصوصی برای افراد علاقهمند و فضا و فرصت را فراهم کنیم. به عنوان مثال حوزه هنری یک زمان پرچمدار فیلمهای دینی بود و افرادی مانند مجید مجیدی و رضا میرکریمی آثاری را تولید کردند. از نظر من تغییر و بیثباتی مدیریت و یا تغییر سیاستها باعث شد به برخی مسایل در سینما به صورت جدی پرداخته نشود.
او یادآور شد: ما باید به بخش خصوصی اعتماد و سازوکارهایی را در این بخش پیدا کنیم. موسسات اقتصادی که سودآوری دارند و تمایل به کار فرهنگی، بهتر است مالیاتشان را صرف اثر هنری کنند. در حقیقت تصدیگری دولتی باید به حداقل خود برسد و سازوکارها را تسهیل کند.
رضاداد گفت: در دهه گذشته یک ترس از ورود برخی فیلمها به وجود آمد که ریشه آن فیلم “رستاخیز” بود. ما ۱۲ سال است آقای درویش را نداریم. در حقیقت فیلمسازان برخی مضامین را دنبال نمیکنند چراکه معتقدند سری که درد نمیکند را برای چی دستمال ببندم. متاسفانه گفتگو با فیلمسازان مغفول مانده است و وظیفه داریم فضا را فراهم کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی