علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری معتقد است: کسانیکه میخواهند در حوزه فیلمبرداری در نوک قله قرار گیرند باید هر روز خود را با آنچه در تحقیق به وجود میآید، تطبیق دهند و این امر بدون پژوهش میسر نمی شود.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین جایزه پژوهش سینمایی، علیرضا زرین دست با بیان اینکه سینما ریشه اساسی در پژوهش دارد، گفت: پژوهش از متن و موضوعی که نوشته میشود و قرار است تبدیل به فیلم سینمایی شود، سرچشمه میگیرد.
وی ادامه داد: اولین عنصر مهم در به وجود آمدن یک فیلمنامه با ارزش و خوب، پژوهش است بنابراین باید مساله پژوهش ساماندهی شود یعنی برعکس اینکه دستمزد بازیگران زیاد و گران است، این هزینه بیشتر باید صرف پژوهش و فیلمنامه نویسها نیز شود تا بتوانند از پژوهشها بهره خوبی ببرند.
این مدیر فیلمبرداری با بیان اینکه منابع مختلفی وجود دارد که نیاز به پژوهش دارد، یادآور شد: انجام پژوهش در بسیاری از موارد همراه با هزینه است و این هزینه باید از جایی تامین شود. به عنوان مثال، پژوهش درباره ساخت فیلمهایی با موضوع دفاع مقدس و راه اندازی مترو در ایران.
زرین دست با بیان اینکه انجام پژوهش نیاز به تحقیق دارد که هزینه بر هم هستند، گفت: اگر ساماندهی وجود داشته باشد که پژوهشگران را حمایت مالی شوند و یا حاصل پژوهش آنها را با قیمت مناسب خریداری شود در این صورت فیلمنامه های خوب هم نوشته می شود. متاسفانه درحال حاضر بسیاری از فیلمنامهها به نوعی با نگاه به فیلمهای غربی یا اقتباس از آنها نوشته میشود و دلیل اصلی این است که نویسنده فیلمنامهها تحقیقات اساسی انجام نمیدهند و مطالعه مناسبی ندارند که در این شرایط حاصل آن، فیلمنامههای ساده میشود.
وی با بیان اینکه مهمترین عنصر در فیلمبرداری پژوهش است، یادآور شد: درست است که امروز کار فیلمبرداری به واسطه فناوری دیجیتال آسان شده است اما باز هم وقتی میخواهیم کار خلاقانه و هنرمندانه انجام دهیم بدون تحقیق و پژوهش امکان ندارد زیرا باید دانش آنرا داشته باشیم که چگونه از امکانات دیجیتال استفاده کنیم و تصویر مطلوبی به وجود آید که همه ما برای رسیدن به این نقطه مطلوب نیاز به پژوهش داریم.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره پژوهش سال سینمای ایران فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- معرفی داوران یک بخش جشنواره جهانی فیلم و عکس «پنج»
- اعلام زمان برگزاری اولین رویداد استارتاپی فیلمنامه نویسی
- فراخوان رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی منتشر شد
- داریوش فرهنگ: زرین دست بهترین فیلمبردار فنی سینمای ایران است
- ضدقهرمان محصول ناامیدی نویسنده از انسانها است
- پایان کارگاه «خلق ایده، ساخت فیلمنامه» در موزه سینما
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- اصالت
- رامتین شهبازی: ما نیاز به پژوهشگاه سینمایی داریم
- نوید محمودی: پژوهش آثار سینمایی را سنددار میکند
- چالشهای برگزاری جشنواره فیلم فجر/ شرایط سخت، ایدههای خلاقانه میطلبد
- آزیتا موگویی: حتی در فیلمهای کمدی هم باید پژوهش جدی گرفته شود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





